شیوه‌ های مهم انبارگردانی مدرن چیست؟

شیوه‌ های مهم انبارگردانی مدرن چیست؟

 

انبارگردانی یکی از نکات اصلی در شرکت‌ها است که باید برای آن اهمیت زیادی در‌نظر گرفت. فرایند انبار‌‌گردانی عملا تمام موجودی‌ها و کم‌و‌کاستی‌هایی که در کالاهای ضروری خط تولید است را مشخص می‌کند. در عصر حاضر که تکنولوژی بر بسیاری از مشاغل تاثیر گذاشته و تمام مشاغل را در‌بر‌گرفته است، انبارداری نیز به شیوه‌ های مدرن انبارگردانی مجهز شده و بسیاری از روال‌های سابق را آسان‌تر کرده است.

 

انبارگردانی چیست؟

به طور کلی تعیین مقدارموجودی کالا در پایان هردوره ومطابقت موجودی انبار با مقادیری که در  کارت های ریالی و عددی (کاردکس کالا) و سیستم نرم افزاری ثبت شده  است و در نهایت کنترل و اصلاح میزان اضافه و کسری موجودی کالا را  انبارگردانی میگویند.

بر طبق استانداردهای حسابداری لازم است دست کم  سالی یکبار در انبارهای شرکتهای صنعتی،تولیدی،بازرگانی انبار گردانی انجام شود.

با توجه به اهمیت و میزان و ابعاد  کالاها این زمان می تواند کوتاه تر هم شود.

هدف اصلی  از انبارگردانی، شمارش موجودی کالا برای حصول اطمینان از وجود کمی و کیفی و کنترل کالاهااست.

به منظور اجرای صحیح فرایند انبار گردانی، در شروع این عملیات، خط تولید متوقف شده و انبار به صورت قرنطینه در می‌آید و با پلمب انبار ورود و خروج کارکنان به انبار در تمام طول مدت انبارگردانی ممنوع می‌شود. در روش سنتی انبار گردانی، شمارش کالا معمولا بین ده تا چهارده روز زمان و هشت تا دوازده نفر که به گروه های سه تا چهار نفری تقسیم می‌شوند، انجام می‌گیرد.

 

انبارگردانی به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • روش سنتی
  • روش مدرن

 

در ادامه به معرفی این روش‌ها به اختصار و بیان مزایای انبارگردانی مدرن می‌پردازیم:

 

روش سنتی انبارگردانی

در این روش شمارش کالاها به صورت دستی و با کمک تگ گذاری کالاها انجام می‌شود. در روش سنتی، حضور سرپرست انبار و گروه‌هایی متشکل از یک نفر شمارشگر و یک نفر ثبت کننده الزامی است. از این رو این روش مستلزم صرف زمان زیاد و امکان بروز خطا در شمارش کالا می‌شود.

 

روش مدرن انبارگردانی

در سال 2023 و در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و همچنان تصور بسیاری از مدیران شرکت های تولیدی از انبارگردانی فرایندی است که باید به صورت دستی و توسط تیم انبار انجام شود. در حالی که در کشورهای توسعه یافته جهان، فناوری اینترنت اشیا (IOT) به ابزار اصلی کنترل موجودی انبار تبدیل شده است، بسیاری از شرکت‌های تولیدی از سیستم های سنتی انبارگردانی کنترل موجودی انبار استفاده می‌کنند.  این روش به عنوان روش سنتی انبارگردانی شناخته می‌شود. روشی که علیرغم تعداد نفراتی که در آن حاضر هستند، نسبت به روش های نوین انبارگردانی، زمان و هزینه بیشتری صرف آن می‌شود و در عین حال خطای بیشتری نیز به همراه دارد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله شرح وظایف انباردار را مطالعه کنید

 

 

 

 

مزایای انبار گردانی و کنترل موجودی انبار چیست؟

به علت سرمایه بالایی که در انبار هر مجموعه وجود دارد، اغراق نیست که بگوییم انبار قلب تپنده هر مجموعه تولیدی است. شرکت ها به منظور جلوگیری از اشتباهاتی که ممکن است در گزارش های روزانه انبار وجود داشته باشد، مجبور به انبارگردانی هستند. البته انبار گردانی مزایای دیگری نیز به همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  • اطمینان از ارقام موجود در صورت های مالی
  • کاهش خطای احتمالی توسط حسابداران و یا انبارداران
  • برقراری نظم در انبار و جداسازی ضایعات انبار
  • جلوگیری از رکود کالا در انبار و زیان ناشی از فساد و خرابی کالاهای دارای تاریخ انقضا
  • شناخت کالاهای پرمصرف انبار

 

انبارداری مدرن با فناوری بلاک چین

یکی از مهم‌ترین امتیازات سیستم WMS، امکان هماهنگی و انطباق آن با فن‌آوری بلاک چین است. شیوه کار به این صورت است که پس از اجرای کلیه فرآیندهای بررسی ورود و خروج کالاها توسط سیستم WMS، اطلاعات با کمک فن‌آوری بلاک چین در اختیار ربات‌های AMR مستقر در انبار قرار می‌گیرد. این ربات‌های متحرک که قابلیت حرکت سریع دارند، به سرعت فرآیند شمارش کالاها را در حداقل زمان و با کمترین خطای ممکن انجام می‌دهند.

 

 

هزینه شیوه های مدرن انبارگردانی

هزینه تهیه فناوری بلاک چین و ربات‌های AMR بالا است. برای نصب این فناوری‌ها نیاز به بازسازی مجدد سیستم مدیریت انبار خواهد بود. در ضمن برای بازدهی مثبت شاید حداقل پنج سال زمان نیاز داشته باشید. ولی بعد از این مدت طولانی با بهینه‌سازی که در فرآیند انبارگردانی ایجاد می‌گردد، هزینه‌های انبارگردانی کاهش می‌یابد.

حال این وظیفه تصمیم‌گیرندگان است که بر اساس نیاز و اهمیت موجودی مواد و کالا در انبار خود و همچنین مدت مورد انتظار جهت بازدهی، به مدرن سازی سیستم خود بپردازند یا نه.

 

هزینه پیاده سازی سیستم انبارگردانی مکانیزه

شاید در نگاه اول اجرای سیستم های انبارگردانی مکانیزه، بسیار پرهزینه به نظر برسد؛ ولی با بررسی دقیق تر نتایجی که پیاده سازی این سیستم به همراه دارد، متوجه خواهید شد که استفاده از این سامانه در انبار کاملا معقول و منطقی است.

انبارگردانی سنتی در بهترین شرایط نیازمند یک هفته تعطیلی خط و قرنطینه انبار و خط تولید است؛ همین امر منجر به ضرر های چند میلیاردی برای سازمان خواهد شد. البته این تخمین تعطیلی خط در صورتی است که از خطاهایی که در شمارش موجودی انبار بوجود می‌آید، صرف نظر کنیم. در حالی که سیستم انبارگردانی هوشمند این کار را در یک روز انجام می‌دهد و تنها به میزان قدم زدن در سطح انبار از شما انرژی می‌گیرد.

آیا وقت آن نرسیده با اعتماد به فناوری های نوین کنترل موجودی انبار، روش های سنتی را کنار بگذاریم و در وقت هزینه صرفه‌جویی کنیم؟

 

کلام آخر

انبارگردانی مدرن امروزه در بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان جهت افزایش دقت در شمارش کالا و کاهش هزینه و زمان و نیروی انسانی، جایگزین روش سنتی و دستی شده است. ادغام فناوری بلاک چین در سیستم‌های انبارداری از پیشرفت‌های مهم و اخیر در مدیریت انبارداری است. شایان ذکر است پیاده‌سازی این فناوری حداقل پنج سال به زمان نیاز دارد تا بهره‌برداری برسد ولی در نهایت باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود. برای داشتن یک سیستم انبارگردانی بر پایه شیوه‌های مدرن و هماهنگی نیروی انسانی با سیستم مدیریت انبار باید از آموزش حسابداری کامل و درست جهت استفاده از این فناوری مدرن برخوردار بود.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید