بهترین نوع شرکت برای ثبت کدام است؟

 

 

شرکت همانطور که از نامش پیداست از خانواده کلماتی مانند شراکت و شریک می باشد. به طور کلی شرکت به معنای این است که اشخاصی (از 2 نفر به بالا) جمع شوند و مجموعه ای را با هم تشکیل دهند و با آن مجموعه فعالیت های اقتصادی انجام دهند، نفعی ببرند و پس از کسر هزینه های انجام گرفته، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم کنند.

در جامعه امروز خیلی ها را می بینیم تا با یکدیگر مغازه ای دارند ، شریک اند یا کاسبی را راه اندازی کرده اند و فعالیت اقتصادی می کنند. آن ها ناخودآگاه بدون اینکه شرکتی را به صورت رسمی به ثبت برسانند ، کارکرد شرکت را پیاده سازی کرده و از قوانین آن پیروی می کنند ولی با یک تفاوت  که فعالیت آن ها رسمی نمی باشد !!!

 

هزینه های ثبت شرکت چقدر می باشد؟

تعرفه ثبت شرکت با توجه به نوع شرکت، موضوع فعالیت و موارد دیگری از جمله روزنامه کثیرالانتشار تعیین می شود. که این بازه قیمتی با توجه به تعرفه های جدید در سال ۱۴۰۱ از حداقل ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود.

تفاوت در این تعرفه ها به دلیل تفاوت در هزینه های قانونی است که با توجه به نوع شرکت (به طور مثال شرکت مسئولیت محدود، سهامی خاص و یا سهامی عام و…) می بایست پرداخت کنید.

درصورت نیاز به اطلاع از هزینه دقیق ثبت شرکت خود، پیشنهاد می کنیم از طریق فرم مشاوره رایگان شرایط خود را ارسال کنید تا هزینه نهایی ثبت شرکت تان توسط کارشناسان ثبتی بررسی و به شما اعلام گردد.  

 

چه نوع شرکتی ثبت کنیم؟

این که برای کسب و کار شما ثبت چه نوع شرکتی مناسب تر است پاسخ یکسانی ندارد. با توجه به مطالبی که متعاقبا عرض خواهد شد این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که چه نوع شرکتی ثبت کنید.

 

انواع شرکت در قانون تجارت از حیث مسئولیت شرکا (سهامداران)

شرکت ها از منظر مسئولیت شرکا به دو نوع با مسئولیت محدود و مسئولیت نامحدود تقسیم می شوند. شرکت با مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام و … از جمله مهترین شرکت های با مسئولیت محدود هستند. شرکت تضامنی نیز از جمله مهترین شرکت های با مسئولیت نامحدود است.

شرکت های با مسئولیت محدود تنها به مقدار سرمایه (سهم الشرکه، سهام) خود در برابر طلبکاران مسئول بوده و مازاد بر آن مسئولیتی ندارند. در صورتی که در شرکت های با مسئولیت نامحدود عکس این قضیه است و هیچ محدودیتی در ادای قرض طلبکاران برای شرکا متصور نیست.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله حسابداری شرکت تضامنی را مطالعه کنید

 

 

 

 

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت

جهت ثبت یک شرکت به طور کلی یکسری مدارک عمومی و یکسری مدارک اختصاصی نیاز می باشد. مدارک عمومی در خصوص انواع شرکت ها و شرایط مختلف یکسان است. اما در بعضی از شرکت ها و همچنین بعضی از موضوع های فعالیت نیاز به مدارکی اختصاصی می باشد.

  • مدارک عمومی

مدارک عمومی ثبت شرکت شامل کارت ملی و شناسنامه کلیه اعضا و شرکاء می باشد. تصویر (اسکن) این مدارک در سامانه و همچنین هنگام پست مدارک به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

مدارک دیگری که برای ثبت شرکت نیاز است اوراق شرکت شامل اساسنامه، شرکتنامه و… می باشد که این مدارک توسط موسسه ما با توجه به نیازها و شرایط شما تهیه و تنظیم می شوند.

  • مدارک اختصاصی

در خصوص بعضی از شرکتها از جمله تعاونی ها، شرکتهای سهامی عام و… و همچنین بعضی از موضوع های فعالیت مانند موضوعات مهندسی، تبلیغاتی و… نیاز به مدارک و مجوز هایی جداگانه است، جهت اطلاع کامل از این موارد می توانید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

 

شرکت سهامی خاص بهتر است یا مسئولیت محدود؟

در بخش قبل دیدیم که ساده‌ترین نوع شرکت جهت تاسیس شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود است. در ادامه برای پاسخ به این پرسش که “ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص” به بررسی تفاوت این دو شرکت می‌پردازیم.

 

ثبت شرکت

اولین تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، در چگونگی ثبت شرکت و نحوه تامین سرمایه آن است.

 

 نحوه ثبت شرکت: برای ثبت شرکت سهامی خاص در تهران هم می‌توان از طریق اداره ثبت شرکتها و هم از طریق پنجره واحد کسب و کارها اقدام نمود. در صورتی که ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران تنها با کمک پنجره واحد امان‌پذیر است.

 

نکته: خدمات پنجره واحد کسب و کارها، کلیه مراحل مورد نیاز جهت ثبت شرکت مانند دریافت کد اقتصادی، کد کارگاهی، کارت بازرگانی را به صورت یکجا و با سرعت در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

 

نحوه پرداخت سرمایه اولیه: تشکیل شرکت سهامی خاص با ارائه رسید بانکی مبنی بر واریز 35% از سرمایه تشکیل شرکت به اداره ثبت شرکتها رسمیت می‌یابد؛ این در حالی است که شرکت با مسئولیت محدود با اقرار مدیرعامل به دریافت سرمایه اولیه به صورت رسمی تشکیل خواهد شد.

 

ارزش گذاری سرمایه غیرنقدی: ارزش آورده خالص اعضا در شرکت سهامی خاص با حضور کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود؛ در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود این کار را شرکا بدون الزام به حضور دیگری انجام می‌دهند.

 

افزایش سرمایه: سرمایه در شرکت سهامی خاص با بالا بردن ارزش اسمی سهام یا افزایش تعداد سهام افزایش می‌یابد؛ در صورتی که در شرکت با مسئولیت محدود افزایش سرمایه با فزایش سهم الشرکه هر شریک انجام می‌شود.

 

تقسیم سود: تقسیم سود در شرکت سهامی خاص بر اساس میزان سهام هر سهام‌دار انجام می‌شود؛ اما در شرکت با مسئولیت محدود می‌توان نحوه تقسیم سود را در اساسنامه تغییر داد.

 

 

مدت زمان ثبت شرکت

بعد از دانستن مراحل و مدارک ثبت شرکت یکی از مهمترین جوانب ثبت شرکت، مدت زمان پروسه ثبت است. در واقع این زمان به عواملی دیگر بستگی دارد که بازه ی زمانی ۷ الی ۱۰ روزه توسط موسسه ما تعیین شده است.

در ابتدا مدت ۲ روز جهت تعیین نام شرکت، و ۵ الی ۸ روز دیگر پس از ارسال مدارک به اداره ثبت، صرف انجام پروسه ثبت توسط کارشناسان این اداره می شود.

توجه داشته باشید که در صورت تاخیر در امضا و ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها این مدت بالطبع افزایش خواهد داشت. پس همکاری شما در تسریع این امر مثمر ثمر خواهد بود.

 

میزان مسئولیت شرکا

یکی دیگر از تفاوت‌های شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود، در مدت زمان مدیریت مدیران و مسئولیت اعضای هیئت مدیره است.

 

مدت مدیریت مدیران:  در شرکت سهامی خاص مدیران تنها به مدت 2 سال می‌توانند در سمت خود ایفای نقش نمایند؛ در صورتی که در شرکت با مسئولیت محدود، مدیران به تشخیص شرکا می‌توانند به مدت نامحدود در سمت خود ابقا شوند.

 

میزان مسئولیت مدیران: مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص بر اساس میزان سهام هر یک است؛ در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود سهم‌الشرکه هر شریک میزان مسئولیت او را مشخص می‌کند.

 

در نهایت بسته به نوع فعالیت شما در شرکت، انتخاب نوع شرکت قابل ثبت نیز متفاوت است؛ به عنوان مثال اگر شما قصد توسعه شرکت از طریق جذب سرمایه‌گذار داشته باشید، بهتر است شرکت سهامی خاص ثبت کنید؛ اما اگر هدفتان صرفا معرفی یک شخصیت حقوقی بدون افزایش شریک جدید است، شرکت با مسئولیت محدود برای شما مناسب‌تر است.

 

الزامات مقرر در قانون مالیات های مستقیم

در ق.م.م از لحاظ انجام تکالیف تفاوتی میان انواع شرکت ها وجود ندارد. در این قانون شخص حقوقی ملاک عمل است. مهمترین ماده های قانونی مربوط به اشخاص حقوقی در ق.م.م می توان به ماده 48 حق تمبر سرمایه، ماده 105 نرخ مالیات بر درآمد (25%) ، ماده 110 تکلیف ارائه اظهارنامه، ماده 132 به بعد در فصل معافیت ها و … اشاره نمود.

 

نحوه ثبت شرکت

برای ثبت شرکت چند روش پیش رو داریم. در یک حالت ما خودمان اقدام به ثبت شرکت می کنیم که بایستی صفر تا صد مراحل و مراجعات حضوری و ثبت در سامانه این اداره را خودمان انجام دهیم.

در این حالت ما هزینه کارمزد و حق الوکاله را پرداخت نمی کنیم اما باید به صورت آزمون و خطا کارها رو پیش رو ببریم و علاوه بر احتمال اشتباهات حقوقی، احتمال طولانی شدن این پروسه نیز می باشد.

اما در حالتی دیگر کار خود را به موسسات ثبتی می سپاریم. این نحوه از ثبت شرکت (در صورت انتخاب یک موسسه معتبر و قانونی) بدون خطا بوده و در کمترین زمان به نتیجه میرسیم. اما در نظر داشته باشید برای این کار خدمات، موسسات کارمزد و حق الوکاله وکیل را از شما دریافت خواهند کرد.

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد پیش گفته و سایر موارد و با مدنظر قراردادن فعالیتتان می توانید تصمیم بگیرید چه نوع شرکتی برای کسب و کار شما بهتر است.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید