موانع پیشرفت حسابداری در ایران چیست؟

 

يشرفت و تحول در مديريت بخش هاي عمومي و حسابداري اين بخش ها در کشورهاي پيشرفته و سپس در کشورهاي درحال توسعه بسيار موردتوجه بوده است. عليرغم ايجاد تحولات در حسابداري بخش عمومي در سطح جهاني حسابداري و گزارشگري بخش عمومي در ايران رشد و توسعه چنداني نيافته است. اين پژوهش موانع پيشرفت حسابداري بخش عمومي در ايران را موردبررسي قرار مي دهد. پژوهش حاضر ترکيبي از مطالعه توصيفي و پيمايشي است.

پیشرفت در مسیر حسابداری نه فقط به دلیل اینکه درآمد بالایی را به همراه دارد بلکه به علت منزلت و جایگاه اجتماعی حسابداران عزیز راهیست که اکثر افراد تمایل به پیمودن آن دارند. برخی از حرفه ها شاید در جامعه وجود داشته باشد که برای رسیدن به پیشرفت در آن نیاز باشد تا فرد بسیار کار کند و زمان زیادی از عمر خود را در این راه صرف کند. ولی حسابداری به نیروی بازو احتیاج ندارد و افراد با کمی حوصله و دقت و استفاده از مغز متفکر خود خواهند توانست موفقیت را تجربه کنند. اعتماد به نفس اثرگذار ترین عنصر پیشرفت در حسابداری است.

 

یک حسابدار باید مفاهیم مهم حسابداری به خوبی بشناسد. مفروضات حسابداری، اصول حسابداری و میثاق های حسابداری از مفاهیم مهمی است که لازم است هر حسابدار ببا آن آشنایی داشته باشد.

 

موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران

آموزش یک امر بسیار مهم برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین پیشرفت آموزش عالی به‌حساب می آید؛ و تأکید بر بهبود کیفیت و کارایی و نوآوری در زمینه عرضه آموزش باعث برطرف کردن و توسعه نیازهای فردی و انطباق با نیازهای جامعه و توسعه و رفع نیازهای آینده می شود.

نظام آموزشی حسابداری در هر کشوری با توجه به نیازهای بومی همان کشور تدوین می­شود. آموزش حسابداری را می توان به تاریخچه حسابداری متصل نمود با توجه به تاریخ و براساس مدارک کشف شده و بررسی دانشمندان، قدمت حسابداری در جهان به ۶۰۰۰ سال  قبل می رسد، پس وقتی که تاریخچه حسابداری قدمت بالایی دارد طبیعتاً آموزش آن نیز هم قدمت بالایی دارد.

در توسعه اقتصادی هر کشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابل اطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهده دارد. در نتیجه، این واقعیت را نمی توان کتمان نمود که در کشورهای درحال توسعه ای مانند ایران، گسترش و توسعه حسابداری بخشی از زیرساخت های لازم برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی را تشکیل می دهد از سوی دیگر و با توجه به مطالعات انجام شده و شواهد موجود، چنین به نظر می رسد موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران بسیار زیاد هستند؛ در این مقاله قصد داریم این موارد را به همراه شما بررسی کنیم.  

 

 انتخاب صحیح محیط کارآموزی

انتخاب صحیح محیط کارآموزی برای یک حسابدار از موارد بسیار مهم و سرنوشت ساز برای حسابداران است. فردی که چندین سال به تحصیل در این رشته مشغول بوده است زمانی که تصمیم به کار اجرا می گیرد و محیطی را برای آموزش اجرایی کار حسابداری انتخاب می کند باید به یاد داشته باشد محیط سرنوشت و آینده او را رقم خواهد زد. پس باید محیطی را انتخاب نماید که راه پیشرفت را برایش سهل نماید نه اینکه مانعی باشد برای موفقیت.

 

عدم مطالعه استاندارد های حسابداری و حسابرسی

عدم مطالعه استاندارد های حسابداری و حسابرسی و قوانین مالیاتی توسط یک حسابدار باعث خواهد شد تا از دیگر حسابداران عقب تر باشد و به روز نبودن او دردسر بزرگی برایش خواهد شد. درواقع یک حسابدار باید هر روز با بررسی مراجع خبری معتبر از بخشنامه ها و آیین نامه های جدید مطلع شود و اطلاعات خود را به روز نماید.

مطلع بودن از تمام شاخه های حسابداری و شیوه اجرای آن ها راهی برای تضمین موفقیت های بعدی یک حسابدار. در واقع یک حسابدار اگر در بخش بازرگانی مشغول به فعالیت باشد و اطلاعاتی از نوع حسابداری پیمانکاری نداشته باشد یک نقص در کار اوست.

 

تمرکز بر ارزشیابی

یکی از اساسی ترین موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران، تاکید سیستم های آموزشی بر تئوری و ارزشیابی دانشجویان بطور عمده بر مبنای محفوظات است.

هنوز در نظام آموزش عالی، کسب مهارت، کسب دانش فنی و توجه به خلاقیت ها و کارآفرینی و ایده پردازی جایگاه تعریف شده ای ندارد. هنوز رشته های تحصیلی در دانشگاه ها، بدون ارتباط با صنعت و بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه و صنایع و تربیت نیروی متخصص برای رفع نیاز صنایع و مراکز تولیدی در تمامی زمینه ها به کار خود ادامه می دهند!

  محیط کار کارآموزی: انتخاب صحیح محیط کارآموزی برای یک حسابدار از موارد بسیار مهم و سرنوشت ساز برای حسابداران است. فردی که چندین سال به تحصیل در این رشته مشغول بوده است زمانی که تصمیم به کار اجرا می گیرد و محیطی را برای آموزش اجرایی کار حسابداری انتخاب می کند باید به یاد داشته باشد محیط سرنوشت و آینده او را رقم خواهد زد؛ پس باید محیطی را انتخاب نماید که راه پیشرفت را برایش سهل نماید نه اینکه مانعی باشد برای موفقیت. انتخاب نادرست و اشتباه محیط کارآموزی یکی از مهم ترین موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران به حساب می آید.  

هم چنین عدم مطالعه استاندارد های حسابداری و حسابرسی و قوانین مالیاتی توسط یک حسابدار باعث خواهد شد تا از دیگر حسابداران عقب تر باشد و به روز نبودن او دردسر بزرگی برایش خواهد شد.

درواقع یک حسابدار باید هر روز با بررسی مراجع خبری معتبر از بخشنامه ها و آیین نامه های جدید مطلع شود و اطلاعات خود را به روز نماید.

 

ایجاد ارتباطات دوستانه با مدیران مالی

یک حسابدار باید برای حفظ موقعیت و ارتقای جایگاه شغلی خود با مدیران مالی ارتباطی دوستانه برقرار کند. پذیرفتن اینکه فردی به لحاظ اطلاعات و دانشی که دارد در مقام مدیر مالی است و یک حسابدار در زیر دست او فعالیت میکند برای حسابدار مهم است. که اگر این موضوع پذیرفته نشود و ارتباط دوستانه بین این دو ازبین رود قطعا در ادامه راه مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

 

دانش خود را فدای نرم افزار حسابداری نکنید

اگر حسابدار تمام رویدادهای حسابداری را به نرم افزار محول نماید رفته رفته اصول اجرایی از یاد او خواهد رفت. انجام برخی از امور حسابداری به صورت دستی لازم است تا اطلاعات تثبیت شود. تحریر دفاتر توسط خود حسابدار یک نمونه از این موضوع است.

 

حسابدار برای پشت میز ساخته نشده است

عدم تمایل به کار اجرایی و علاقه به پشت میزی
حسابداری که از بردن نامه  ودیگر کارها به اداره دارایی و مکاتبه با اداره کار و بیمه شانه خالی می کند و فکر می کند با حضوردر مجموعه کارش را از دست نمی دهد صرفا یک علاقمند به پشت میز بودن است نه مشاغل حسابداری . تا بحال یکبار هم در اتاق ممیز جلوی بقیه مردم سرخ و سفید نشده است.

 

سوابق خودتان را قانونی و مستند کنید

عدم جمع آوری سوابق بیمه ای در رزومه
بیمه خود را باید پیگیری کنید این شماره بیمه و تعداد ماهه ها و سالها بهترین گزینه برای تایید زحمات شماست

 

نبود تناسب تحصیلات دانشگاهی همگاهنگ با بازار کار 

درحالی‌که از یک‌سو ما با مازاد نیروهای دارای مدرک دانشگاهی مواجه هستیم در سمت دیگر کارفرمایان ما در بازار از کمبود حسابداران متخصص شکایت می کنند. از آنجایی‌ که فارغ التحصیلان رشته های فنی و پایه مذکور فقط می بایست در بازار کار، آموخته های دانشگاهی خود را به کار بگیرند و اغلب نیاز به مهارت اضافی دیگری ندارند، از فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری که عمدتاً آموزش های دانشگاهی آن‌ها به شیوه صحیح دفترداری منحصر می شود، انتظار می رود که علاوه بر موارد مذکور چالش های مرتبط با پایگاه داده ها، نرم‌افزار های کامپیوتری، قوانین مالیاتی، بیمه و غیره را نیز مدیریت نمایند.

با این ‌حال علیرغم نقش مؤثر حسابداری در تصمیم گیری های اقتصادی و مالی، جایگاه و موقعیت حسابداری در ایران به‌عنوان یک علم دانشگاهی و ابزار تصمیم گیری بنا به دلایلی مانند ابهام نقش علمی رشته حسابداری در حل مشکلات مالی و عدم وجود سازمان های مستقل حرفه‌ای غیردولتی و عدم ارتباط صنفی مستمر بین اعضای حرفه‌ای مناسب نیست و حتی آمارها نشان می دهد که بسیاری از دانشجویان تمایل خود را برای ادامه تحصیل و اشتغال در حرفه حسابداری از دست داده­‌اند.

محتوای دروس حسابداری باید بر اساس تقاضای بازار، نه بر اساس علایق دانشگاه تعیین شود. هدف علم حسابداری آموزش حسابداری نیست بلکه آموزش به دانشجویانی است که حسابدار می ‏شوند. پیشرفت‏ های فنی و علمی در زمینه حسابداری از یک‌ طرف و رشد شتابان اقتصادی از طرف دیگر این نیاز را به وجود آورده است که حرفه حسابداری به‌سرعت خود را با شرایط تطبیق دهد و به‌عنوان یک دانش تخصصی مطرح گردد، این تحولات ناشی از تغییراتی است که در نیازهای جامعه به وجود آمده و پاسخ ندادن به ‌موقع به تغییراتی که در نیازهای جامعه به وجود می‌آید نتایج مخربی را به دنبال خواهد داشت. 

 

همیشه نگاهتان رو به بالا باشد

دیدن پایین دست و عدم بررسی بالادست
اشتباه جو گیر شدن هم اینجا مصداق پیدا می کند. بجای اینکه یک حسابدار، افرادی را ببیند که با چه سختی و طی کردن چه مسیر سختی الان در چه جایگاه بلندی هستند پیشرفت خود را به حسادت با افرادی که از خودش عقب افتاده اند، می بیند.

 

پیشنهاد حقوق بالا شما را منحرف نکند

تمرکز بر روی درآمد و پذیرفتن مبالغ زیاد برای انجام امور حسابداری ممکن است افراد را از اهداف خود دور کند. اینکه فقط به فکر دریافت وجه باشیم و از انجام با دقت کارها و افزایش کیفیت کار دور شویم زمینه شکست در این راه را فراهم خواهد کرد.

به طور کلی موفقیت همیشه افزایش زور بازو نیست و با رعایت برخی نکات و ترفندها می توان موفق تر عمل نمود. امیدوارم در انتهای مطلب با گذر از این موانع بتوانید مسیر پیشرفت خود را هموار تر نمایید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید