با این 11 مهارت، رزومه حسابداری خود را تاثیرگذارتر کنید!

 

مهارت‌های حسابداری، توانایی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهد معاملات مالی را به طور دقیق و اصولی مدیریت، داده‌های مالی را تجزیه و تحلیل و گزارش‌های مالی را تولید کنید.

بنابراین هرچه رزومه شما کامل‌تر باشد و توانایی‌های خاص و متفاوت با سایر هم‌رشته‌های خود در رزومه ارائه کنید، موفق‌تر هستید. بیان تمامی مهارت‌های فنی و تخصصی در کنار مهارت‌های ارتباطی در رزومه بسیار مهم است؛ زیرا این مهارت‌ها نشان‌دهنده چگونگی انجام وظایف شما در مجموعه و برخوردتان با همکاران جدید خواهد بود. در این مقاله 11 مورد از مهارت‌هایی که باعث تاثیرگذاری بیشتر رزومه حسابداری شما می‌شوند، ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

مهارت مذاکره وقدرت متقاعدسازی

تجربه بیانگر این موضوع است که حسابدارانی که دارای ارتباطات و فن بیان قوی و توانایی استفاده از مهارت‌های کلامی هستند، موفق تر، شاداب تر و از درآمد بیشتری نیز برخوردارند،حسابداران برای ارائه گزارشات به مدیریت، حسابرسان، هیئت مدیره و استفاده کنندگان اطلاعات خارج از سازمان لازم است مهارت مذاکره و متقاعدسازی را بخوبی فراگیرند. حسابدارانی که فاقد مهارت‌های کلامی و مذاکره موثر هستند نمی‌ توانند از حقوق خود و سازمان و کارمندان به درستی دفاع کنند .

 

کدام مهارت‌ ها در رزومه حسابداری عنوان کنیم؟

هنگام نوشتن رزومه باید توانایی‌های خود را به گونه ای مطرح کنید، که کارفرما را نسبت به انجام دقیق وظایفتان مطمئن سازید. 11 مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در رزومه حسابداری حرفه‌ای خود ارائه دهید، عبارتند از:

  • آشنایی با استانداردهای حسابداری
  • آشنایی با قوانین و تکالیف مالیاتی
  • آشنایی با قوانین بازار کار
  • مهارت‌های نرم‌افزاری
  • تحلیل داده‌ها و صورت‌های مالی
  • دقت به جزئیات
  • برقراری ارتباطات صحیح و تاثیرگذار
  • تفکر انتقادی
  • توانایی حل مسئله
  • برنامه‌ریزی
  • هدفمندی خدمات

 

1- آشنایی با استانداردهای حسابداری

اولین شرط برای هر حسابدار، آشنایی با اصول و استانداردهای حسابداری و چگونگی استفاده از آنهاست. این اصول و استانداردها مجموعه قوانینی هستند که حسابدارها باید در تهیه صورت‌های مالی به کار بندند؛ به این ترتیب گزارش‌های مالی شرکت از اعتبار لازم برخوردار بوده، جهت ارائه به سرمایه‌گذاران یا مقایسه با رقبا مناسب خواهند بود.

 

2- آشنایی با قوانین و تکالیف مالیاتی

امروزه حسابدارها وظایفی بیشتر از تراز کردن دفاتر قانونی دارند. در واقع آنها مشاوران مدیر یک کسب و کار به شمار می‌آیند؛ که با تصمیم‌گیری‌های درست، منابع مالی مجموعه را مدیریت می‌کنند. آنچه یک نمونه رزومه حسابداری را از دیگران متمایز می‌کند، آشنایی بیشتر حسابدار با قوانین پیچیده مالیاتی و استفاده از آنها برای کاهش مالیات مجموعه است.

علاوه‌بر قوانین، یک حسابدار حرفه‌ای باید سررسید هر تکلیف مالیاتی را به دقت به خاطر بسپارد؛ تا با ارائه به موقع مدارک لازم، اعتبار مجموعه را نزد سازمان مالیاتی تامین کند.

 

3- آشنایی با قوانین بازار کار

حسابدارها برای ارائه دقیق گزارش‌های مالی، نیازمند تبادل اطلاعات با کارمندان سایر بخش‌ها یا صنایع دیگر هستند. آشنایی با قوانین بازار کار، به شما امکان می‌دهد درک درستی از روابط حاکم بر صنایع، خارج از محدوده امور مالی داشته باشید؛ در نتیجه می‌توانید نیازهای مالی رقبا را با دقت ارزیابی، ثبت و گزارش نمایید. همچنین می‌توانید با فروشنده‌ها در زمینه‌های مختلف نظیر:

  • قیمت‌گذاری محصولات
  • تهیه و تنظیم صورتحساب‌ها
  • ارائه تخفیفات

مذاکره کنید.

 

 

4- مهارت‌ های نرم‌ افزاری

برای ارائه یک نمونه رزومه حسابداری تاثیرگذار، تنها تخصص در نرم‌افزارهای حسابداری کافی نیست؛ بلکه شما باید در نرم‌افزارهایی مانند ورد و اکسل نیز مهارت داشته باشید. آگاهی از نرم‌افزارهای جدید موجب پیشرفت مجموعه در فضای رقابتی کنونی خواهد بود. یک حسابدار حرفه‌ای باید با به روزترین نرم‌افزارهای مرتبط با حسابداری به منظور برنامه‌ریزی منابع سازمانی مانند بودجه آشنا باشد.

 

5- تحلیل داده‌ ها و صورت‌ های مالی

یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی که باید در نمونه رزومه حسابداری‌ تاثیرگذار خود مطرح کنید، توانایی تحلیل داده‌ها و صورت‌های مالی است. تحلیل داده‌ها مهارت استخراج اطلاعات معنی‌دار از داده‌های خام است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به حسابدارها امکان می‌دهد:

  • درستی داده‌ها را برای سنجش اعتبار گزارش‌های مالی بررسی نمایند
  • بر اساس درآمدها و هزینه‌ها، گزارش‌ها و صورت‌های مالی را تهیه کنند
  • به تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی بپردازند

 

توانایی تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی در اکسل به کارفرما اطمینان می‌دهد که شما مشکلات مالی مجموعه را به خوبی تشخیص داده و در زمان مناسب برای حل آنها اقدام خواهید کرد.

 

6- دقت به جزئیات

یک حسابدار حرفه‌ای با دقت به داده‌ها می‌تواند به سرعت مغایرت‌ها را شناسایی و اصلاح نماید. در نتیجه می‌تواند بر اساس داده‌های مالی تایید شده، صورت‌های مالی دقیق تهیه کند. دقت در بررسی داده‌ها، احتمال وجود خطا در محاسبات را به حداقل می‌رساند؛ و مجموعه را از بی‌اعتبار شدن نزد سازمان مالیاتی در امان نگه می‌دارد. توجه به جزئیات از شما یک حسابدار قابل اعتماد می‌سازد؛ که کارفرما با خیال راحت مسائل مالی را به دست او می‌سپارد.

 

7- برقراری ارتباطات صحیح و تاثیرگذار

برقراری ارتباطات موثر عبارت از توانایی انتقال ایده‌ها و اطلاعات به صورتی است که دیگران به سادگی آنها را بفهمند و بپذیرند. ارتباط تاثیرگذار باید دارای چهار ویژگی زیر باشد:

  • دوستانه باشد
  • مثبت باشد
  • صادقانه باشد
  • محترمانه باشد

 

هر حسابدار حرفه‌ای جهت برقراری ارتباط کتبی و کلامی با دیگران، باید به این مهارت مجهز باشد. از آنجا که حسابدارها مسئولیت ارائه پیشنهادهای مالی و گزارش‌های حساب را به عهده دارند؛ هرچه آنان اطلاعات را شفاف‌تر و ساده‌تر بیان کنند، پذیرش پیشنهادها موفق‌تر خواهد بود. برقراری ارتباط موثر، به شما کمک می‌کند بازخورد مخاطبان خود را در زمان انتقال اطلاعات بررسی و اطمینان حاصل کنید که منظور شما را درست متوجه شده‌اند. در غیر این صورت توضیحات و مستندات کامل‌تری ارائه کنید.

 

8- تفکر انتقادی

تفکر انتقادی، توانایی در نظر گرفتن همه جوانب یک مسئله است. به عبارت دیگر، تفکر انتقادی به معنای درک مفهوم، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کامل اطلاعات پیرامون یک موضوع است. این اطلاعات از طریق تجربه، مشاهده، استدلال و یا ارتباطات به دست آمده است؛ و برای کشف نقاط مثبت و منفی یا پیامدهای آن موضوع، کاربرد دارد.

بررسی همه جانبه چالش‌های مالی یک مجموعه یکی از اصلی‌ترین وظایف یک حسابدار حرفه‌ای است؛ زیرا در هر کسب و کار ملاحظات زیادی وجود دارد که غفلت از هریک از آنها ممکن است مشکلات بسیاری برای شرکت ایجاد کند. تفکر انتقادی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های حل مسئله است. بدین صورت که ابتدا به درک همه جوانب یک مشکل می‌پردازد؛ سپس راه‌حل‌های ممکن را شناسایی و نتایج را ارزیابی می‌کند.

 

چگونگی اعمال تفکر انتقادی در حسابداری

تفکر انتقادی در حسابداری برای:

  • ارزیابی گزارش‌های مالی
  • اعمال راهکار‌های حسابداری برای اطلاعات خام
  • شناسایی راه‌حل‌های مربوط به مشکلات مالی

بر اساس استانداردها به کار می‌رود.

 

 

9- توانایی حل مسئله

مهارت حل مسئله یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی است که باید در نمونه رزومه حسابداری تاثیرگذار خود به آن بپردازید. این مهارت عبارت از توانایی یافتن راه‌حل برای مشکلات ناشی از خطاهای احتمالی حسابداری و یا بی‌دقتی‌هاست. مراحل کار به این ترتیب است:

  • تشخیص وجود مشکل
  • شناسایی راه‌حل‌های موجود
  • ارزیابی گزینه‌ها
  • انتخاب و اجرای بهترین راه‌حل با کمترین هزینه

 

توانایی حل مسئله برای یک حسابدار، کارفرما را متقاعد می‌کند که او مشکلات را به صورت اصولی، قانونی و با کمترین هزینه حل خواهد کرد.

 

10- برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی عبارت است از الویت‌بندی اجرای وظایف به صورتی که همه آنها به صورت کامل و در زمان مشخص شده، انجام شوند. حسابداری نیازمند نگهداری منظم حساب‌های مالی، ارائه گزارش‌ها و پرداخت‌های عملکرد دوره‌ای مالیات است. برنامه‌ریزی با ایجاد آرامش فکری برای حسابدار، موجب انجام تکالیف در زمان مقرر می‌شود؛ در نتیجه شرکت از جریمه‌های عدم ارائه تکالیف در زمان مناسب، در امان می‌ماند.

 

11- هدفمندی خدمات

بخش حسابداری در واقع نقش پشتبانی کسب و کارها را به عهده دارد. این بخش برای ارائه خدمات باکیفیت و اصولی به مخاطبان خود از جمله مشتریان، باید هدفمند باشد. هدفمند بودن موجب می‌شود شما بهترین پیشنهادها و تصمیمات را در زمینه مسائل مالی اتخاذ کنید؛ به صورتی که هم برای شرکت و هم برای مشتریان یا تامین‌کنندگان مفید باشد. این مسئله نشانه حسن نیت در ارائه خدمات باکیفیت و صداقت در امور مالی است.

 

مهارت محاسبات بهای تمام شده محصولات و خدمات

 اهمیت مهارت و توانایی تهیه بهای تمام شده کالای ساخته شده و خدمات ارائه شده در شرکتها و موسسات بقدری بالا است که حسابدارانی که در این مبحث مهارت و توانایی مفیدی دارند، در دنیای حسابداری از اعتبار و جایگاه ویژه ای برخوردارند . لذا به حسابداران توصیه می شود، در کسب مهارت و توانایی تهیه بهای تمام شده کالا و خدمات وقت کافی صرف کنند ودر این خصوص مهارتشان را تکمیل کنند .در کلیه شرکت ها و موسسات اعم از تولیدی ، خدماتی و پیمانکاری موضوع استخراج بهای تمام شده و شناخت اجزای بهای تمام شده و کنترل مواد و دستمزد و سربار امری با اهمیت تلقی می شود. گزارش بهای تمام شده کالا و خدمات می تواند به مدیران از مبالغی که بابت مواد و دستمزد و سربار مصرف شده و ضایعات تولید ، اطلاعات مفیدی ارائه دهد. مدیران بر پایه اطلاعات بهای تمام شده کالای ساخته شده و خدمات ارائه شده می توانند تصمیمات بهتری برای برنامه ریزی و تامین منابع تولید بگیرند .

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید