تجدید ارزیابی دارایی شما هزینه است یا درآمد غیر عملیاتی؟

 

اگر بخواهیم ارزش دارایی های شرکت، کارخانه، تولیدی و یا هر واحد دیگر را به روز کنیم به زبان ساده آن را تجدید ارزیابی می نامیم. درواقع افزایش مبلغ دفتری یک دارایی درنتیجه تجدید ارزیابی آن مستقیماً تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه به‌عنوان بخشی از حقوق صاحبان نمایش داده می‌شود.
منظور از دارایی، دارایی‌هایی است که مطابق استاندارد حسابداری قابل‌تجدید ارزیابی است و شامل مواردی از قبیل دارایی‌های ثابت مشهود، سرمایه‌گذاری بلندمدت و دارایی زیستی مولد است.
لغت ارزیابی در واژگان لغت به معنی تعیین ارزش چیزی است. ارزیابی در حسابداری معنا و مفهوم ویژه ایی دارد. امروزه در بازار سرمایه هر روز ارزش دارایی ها تغییر می کند و باید میزان استهلاک و سود دارایی ها و ارزش کنونی مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از پاسخ به این سؤال که تجدید ارزیابی چیست، باید شرایط و عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد و با توجه به آن ها اقدام کرد.
تجدید ارزیابی روشی است که برای ارزش ثبت شده دارایی انجام می شود تا دقیقا ارزش آن در بازار فعلی را منعکس کند به این منظور باید نسبت به این که تجدید ارزیابی چیست و چه منفعتی دارد، آگاهی کسب کرد. با استفاده از نرم افزار صورتحساب، پیگیری ارزش دارایی های شما راحت تر از همیشه است به هر حال باید درباره مدیریت دارایی شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

تجدید ارزیابی:

سازمان ها، شرکت ها ، کارخانه ها و تولیدی ها باید مدام شرمایه و دارایی های نقدی و غیر نقدی خود را به روز کنند و اطلاعات دقیقی از آن در اختیار سرمایه داران و سهامداران مجموعه قرار دهند تا آن ها بتوانند راحت تر در مورد امور مالی اختیارات مجموعه تصمیم گیری کنند.

به روز رسانی کلیه دارایی های مجموعه کاری تجدید ارزیابی نامیده میشود و اهمیت زیادی در امور مالی سازمان دارد. با تجدید ارزیابی دارایی های شرکت میتوان تصمیمات هوشمندانه تری برای دارایی های مجموعه اتخاذ کرد. به طور کلی تجدید ارزیابی دارایی ها به معنی به روز کردن کلیه دارایی های استهلاک پذیر و استهلاک ناپذیر میباشد.

دارایی های استهلاک پذیر شامل دارایی هایی است که بع از مدتی احتمال تخریب آن ها وجود دارد مانند ساختمان و ماشین آلات و دارایی های استهلاک ناپذیر شامل دارایی هایی مانند زمین و سرمایه گذاری ها میباشد.

زمانی که یک شرکت تاسیس میگردد لیست دارایی های آن به صورت دفتری در صورت های مالی سازمان ثبت میگردد. هر ساله باتوجه به ان که اکثر دارایی ها استهلاک پذیر هستند باید به روز رسانی شوند تا میزان افت و خیر دارایی هایی سازمان ثبت شده و سود و زیان مالی سازمان تعیین گردد.

 

 

شرایط تجدید ارزیابی چیست؟

هنگامی که یک مورد از اموال مورد ارزیابی قرار گیرد، باید کل طبقه املاک تجدید ارزیابی شود.
یک طبقه از دارایی، گروه بندی دارایی هایی با ماهیت مشابه و مورد استفاده در یک نهاد است. مثل زمین، ساختمان ها،
ماشین آلات، کشتی ها، هواپیما، وسایل نقلیه موتوری، مبلمان، وسایل و تجهیزات اداری است.
طبقه ای از دارایی ها ممکن است به صورت چرخشی مورد ارزیابی قرار بگیرند به شرطی که ارزیابی مجدد در مدت زمان کوتاهی انجام شود و تجدید ارزیابی ها به روز نگه داشته شود.
هرگونه افزایش در ارزش گذاری باید مستقیماً در حقوق صاحبان سهام تشخیص داده شود مگر آنكه موجب كاهش ارزش تجدید ارزیابی همان دارایی شود.
بدهی مالیاتی معوق یا دارایی ناشی از ارزیابی مجدد دارایی غیر قابل استهلاک باید براساس پیامدهای مالیاتی حاصل از
بازیابی ارزش حسابداری آن دارایی از طریق فروش، انجام شود؛ یعنی صرف نظر از مبنای اندازه گیری مقدار حسابداری آن دارایی.
اگر قانون مالیات نرخ مالیات قابل اجرا بر مبلغ مشمول مالیات حاصل از فروش دارایی را که با نرخ مالیات قابل اجرا در میزان مالیات برآمده از استفاده از دارایی متفاوت است، تعیین می کند، نرخ قبلی در اندازه گیری بدهی مالیات معوق اعمال می شود. بعد از پاسخ به این سؤال که تجدید ارزیابی چیست، باید بدانیم که تجدید ارزیابی باید با نظم کافی انجام شود تا مقادیر حامل با ارزش منصفانه در تاریخ ترازنامه تفاوت نداشته باشند.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید