حسابداری چیست ؟ تعریف، کاربرد و اصول آن چگونه است؟

حسابداری چیست ؟ مفاهیم، تعریف، کاربرد و اصول آن چگونه است؟

 

در ابتدا به تعریف حسابداری می‌پردازیم. حسابداری را می‌توان یک زبان، که موقعیت مالی یک سازمان را بیان می‌کند، به حساب آورد. در واقع شما با یادگیری حسابداری می‌توانید خدمات حسابداری یک سازمان را به دست بگیرید و با عملیات مالی هر سازمانی ارتباط برقرار کنید و آن را بفهمید. سازمان‌ها معمولا اطلاعات مالی شبیه به هم دارند که می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد: اطلاعات عملیاتی، اطلاعات حسابداری مدیریتی و اطلاعات حسابداری مالی. 

 

مفروضات حسابداری:

  • تفکیک شخصیت
  • واحد اندازه‌گیری
  • تعهدی
  • تداوم فعالیت
  • دوره مالی

 

فرض دوره مالی:

با توجه به این فرض نتایج واقعی عملیات یک واحد تجاری را فقط در زمان تصفیه، یعنی زمانی که  عملیات آن خاتمه یافته است می‌توان تعیین کرد.

 

فرض تفکیک شخصیت:

یکی از مفاهیم اولیه و اصلی حسابداری، فرض شخصیت جداگانه است. در این فرض، هر موسسه، شخصیتی جداگانه داشته و مستقل از فردی که مالکیت آن شرکت را به عهده دارد، می تواند در انجام معاملات شرکت کند. در حسابداری مرزهایی که هر شرکت دارد باید به خوبی مشخص باشد.

 

فرض تداوم فعالیت:

این فرض این موضوع را بیان می کند که یک واحد اقتصادی بر اساس یک پیش بینی قبلی برای یک مدت طولانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

فرض تعهدی:

از دیگر مفاهیمی که در علم حسابداری کاربردهای زیادی دارد، فرض تعهدی است. این فرض را نیز یکی از مهم ترین فرضیات در حسابداری می دانند و مطابق آن، درآمد بعد از تحقق پیدا کردن و هزینه ها نیز بعد از جاری شدن، بدون آنکه زمان دریافت و یا پرداخت آنها مشخص شود، شناسایی می شوند و حسابداران آن ها را ثبت می کنند.

 

فرض  اندازه گیری:

کلیه مبادلاتی که در واحد تجاری انجام میشود و حسابدار آن را جمع آوری می کند باید بر اساس یک مقیاس معین باشد و آن هم واحد پول است.

 

دتا چیست؟

اگر حروف اول این فروض را در کنار هم قرار دهیم در یک کلمه دتا خلاصه می شود و برای به خاطر سپردن آن کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله مفروضات حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

اصول حسابداری:

ثبت رویدادهای حسابداری باید بر اساس اصول و استاندارد های حسابداری پذیرفته شده توسط هیات های تدوین استاندارد حسابداری انجام پذیرد. (بتا)

 

اصل بهای تمام شده:

به موجب این اصل، تمام رویدادهای مالی با بهای تمام شده در تاریخ وقوع ثبت در صورت‌های مالی منعکس می‌شوند و چنانچه در آینده ارزش پولی آن‌ها افزایش یابد، این افزایش شناسایی و ثبت نمی‌شود. در به کارگیری این اصل، بهای تمام شده دارایی ها بر اساس قیمت نقد یا معادل قیمت نقد اندازه‌گیری می‌شود.

 

اصل تطابق :

این اصل که بسیار هم مهم است و در امور مالیاتی خیلی به آن توجه می شود بیان میدارد که هزینه های هر دوره مالی با درآمدهای همان دوره مالی ثبت خواهد شد. در واقع باید رابطه علت و معلولی داشته باشند.

 

اصل تحقق:

بر اساس این اصل، درآمدها بدون توجه به زمان دریافت وجه نقد مربوطه در زمان تحقق شناسایی می‌شوند.

 

اصل افشا:

این اصل که به خصوص در امور حسابرسی از آن استفاده می شود بیان می کند که رویدادهای مالی تماما و به گونه ای که در تصمیم گیری های استفاده کنندگان خللی وارد نکند باید افشا شود.

 

بتا چیست؟

بتا معیاری از بی‌ثباتی، یا ریسک سیستماتیک اوراق بهادار یا سبد سهام در مقایسه با کل بازار است. بتـا در مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) استفاده می‌شود، مدلی که بازده پیش‌بینی‌شده یک دارایی را بر اساس بتای آن و بازده پیش‌بینی‌شده بازار محاسبه می‌کند. بتـا همچنین با عنوان «ضریب بتا» نیز شناخته می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ۳۵ موضوع جذاب برای مقاله‌های حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

میثاق های حسابداری:

میثاق یا محدودیت از اصول محدودکننده حسابداری است که بر اصول و استانداردها و روش های اجرای حسابداری نظارت خواهد داشت.

 

اهمیت: 

این مورد بیان می کند که واحدهایی اقتصادی در خصوص مواردی که نسبت به ماهیت اصلی واحد تجاری کم اهمیت است می توانند از روش هایی استفاده کنند که کم هزینه باشد.

 

خصوصیات صنعت:

بر اساس این میثاق، در مواردی که در یک صنعت خاص شواهد روشنی در ارتباط با عملیات ویژه آن وجود دارد که بکارگیری رویه های استثنایی حسابداری می‌تواند از لحاظ سودمندی مفید واقع شود. تعدیل اصول پذیرفته شده حسابداری مجاز شناخته شده است.

برخی از صنایع که رویه های خاص حسابداری در آن ها اعمال می‌شود عبارت اند از: پیمانکاری، بانکداری، بیمه و غیره لازم به یادآوری است که در استانداردهای حسابداری، سودمندی اطلاعات را به «مربوط بودن» و « قابل اتکا» بودن هم مطرح است.

 

فزونی منافع بر مخارج:

تهیه اطلاعات حسابداری باید توجیه اقتصادی داشته باشد یعنی در نهایت به سود  منجر شود.

 

احتیاط (محافظه کاری):

بدین معناست که در شرایط ابهام، اعمال قضاوت برای انجام برآورد به نحوی صورت گیرد که درآمدها یا دارایی ها بیشتر از واقع و هزینه ها یا بدهی ها کمتر از واقع ارائه نشود.

 

اخفا چیست؟ 

اگر حروف اول این موارد را در کنار هم قرار دهیم در یک کلمه اخفا خلاصه می شود و برای به خاطر سپردن آن کمک شایانی خواهد کرد.

 

برای اینکه در تمام امور حسابداری مالیاتی و حسابرسی موفق عمل نمایید حتما این موارد را به خاطر بسپارید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید