اگر قصد انتخاب رشته حسابداری را دارید، این مقاله را بخوانید!

 

متقاضیان تحصیل این حوزه در پایان آموزش می توانند، تمام اطلاعات مالی و گزارشات حسابداری را مطابق با علم روز دنیا تهیه و برای کسب بهترین نتیجه به مدیران ارائه کنند.

یکی از ویژگی هایی که دانشجویان یا علاقمندان به این حوزه باید دارای آن باشند، این است که بدانند هدف از رشته حسابداری چیست؟ در واقع حسابداري توانایی سر و کله زدن با اعداد و اسناد، با صبوری و نظم، پشت میز و کامپیوتر و در ساعت های طولانی است.

 

ماهیت رشته حسابداری:

روند حسابداری شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده ها و سازمان های جمع آوری مالیات است. صورت حساب های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای مختصر از معاملات مالی در طی یک دوره حسابداری است که خلاصه ای از عملکرد شرکت، وضعیت مالی و جریان وجوه نقدی است.

حسابداری یکی از کارکردهای اصلی تقریباً برای هر مشاغل است. حسابداری در یک شرکت کوچک با یک یک حسابدار و در دپارتمان های مالی بزرگتر با چند حسابدار اداره می شود. گزارش های تولید شده توسط جریان های مختلف حسابداری ، مانند حسابداری هزینه و حسابداری مدیریتی، در کمک به مدیریت در تصمیم گیری های آگاهانه در زمینه تجارت بسیار ارزشمند است. این رشته جزء رشته های شناور به حساب می آید و داوطلبان هر سه گروه ریاضی، انسانی و تجربی می توانند در این رشته تحصیل کنند. برای درک بهتر رشته حسابداری می توانید مثال زیر را بخوانید.

 

 

 

واحدهای تحصیلی رشته حسابداری چه هستند؟

دانشجویان حسابداری معمولا تحصیل خود را با واحدهای معارفه و عمومی مانند آشنایی استانداردهای حسابداری، زبان انگلیسی، روانشناسی و ریاضیات شروع می‌کنند اما به‌تدریج واحدهای تخصصی مانند انواع حسابداری و مالیات را به همراه اصول اقتصاد خرد و کلان یاد می‌گیرند و مباحث ریاضیاتی مانند دیفرانسیل و انتگرال و آمار هم بخشی از این آموزش است. واحدهای تخصصی سال‌های بالاتر شامل سیستم‌های کامپیوتری، مدیریت عملیاتی، قوانین تجارت و حسابرسی است. ارتباطات تجاری و مهارت‌های سخنرانی هم اغلب در رشته حسابداری آموزش داده می‌شوند.

بسیاری از دانشگاه‌های رشته حسابداری، دانشجوها را تشویق می‌کنند تا دوره‌های کارآموزی بگذرانند و تجربه عملی کسب کنند و درعین‌حال ارتباطات کاری خوب هم بسازند تا پس از فارغ‌التحصیلی شغل مناسب پیدا کنند و یک حرفه حسابداری موفق بنا کنند.

 

رشته حسابداری مناسب چه کسانی است؟

اولین مولفه برای موفقیت در رشته حسابداری، علاقه است. کارشناسان حسابداری به مدت زیادی روی صندلی و پشت سیستم به سرمی‌بردند. آنها همچنین با حل معادلات ریاضی، تحلیل گزارش‌های مالی و گزارش‌نویسی سروکار دارند. بنابراین باید به رشته حسابداری علاقه داشته باشید تا تحمل این شرایط برایتان آسان شود.

ارائه گزارش‌های مالی نیاز به ادبیات و نگارش قوی زبان فارسی دارد. بنابراین کارشناس حسابداری باید علاوه بر تسلط به ریاضیات به درس زبان و ادبیات فارسی نیز تسلط کامل داشته باشد. یک حسابدار باید از نظم، انضباط و صبر زیادی نیز برخوردار باشد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ۳۵ موضوع جذاب برای مقاله‌های حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

پس از دریافت مدرک لیسانس حسابداری چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید به‌عنوان حسابدار در پوزیشن های مختلف مالی در انواع حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‌ها کار کنید یا در شرکت‌های حسابرسی مشغول شوید. البته قبول شدن در آزمون انجمن حسابداران رسمی ممکن است بازار کار حسابداری خوبی برایتان فراهم کند اما آنچه مهم است کسب تجربه عملی است که می‌توانید با گذراندن کلاس‌های آموزش اجرایی حسابداری به دست بیاورید. پس از اشتغال و کسب تجربه کافی در سمت‌های مختلف می‌توانید تا سمت مدیر ارشد مالی یا CFO یک کسب‌وکار پیش بروید که موقعیت بالایی در چارت سازمانی دارد.

گزینه‌ دیگر شغلی شامل مشاور خصوصی امور مالی یا خدمات حسابداری است که می‌تواند در قالب راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشد و استقلال بیشتری برای شما فراهم کند. البته گزینه آموزش و تدریس هم وجود دارد که می‌توانید به‌صورت خصوصی یا در آموزشگاه ارائه کنید.

اگر به ادامه تحصیل علاقه دارید می‌توانید در آزمون کارشناسی ارشد حسابداری شرکت کنید یا رشته‌هایی مانند MBA را انتخاب کنید که درواقع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است که زیرشاخه‌ای برای حسابداری دارد. در این صورت می‌توانید در واحدهای فروش و بازاریابی هم سمت‌های خوبی داشته باشید یا استاد دانشگاه شوید!

 

کلام پایانی:

بنا به تمامی این گفته، میتوان گفت رشته حسابداری بازار کار بهتری نسبت به سایر رشته‌ها دارد. بنابراین با تحصیل در این رشته می‌توانید آینده خود را تضمین کنید، فقط دقت داشته باشید که کار با ابزارهای حسابداری و نرم افزار حسابداری یک مزیت محسوب می‌شود، بنابراین از یادگیری آن غافل نشوید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید