چگونگی ارسال اظهارنامه و اظهارنامه مالیاتی 1402

چگونگی ارسال اظهارنامه

 

بر خلاف گذشته، امروزه امکان ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی از طریق فرم مخصوص اظهارنامه و مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای متقاضیان فراهم شده است. هم چنین، متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه عدل ایران برای  ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه یا همان فرم اظهارنامه اقدام نمایند .

به همین دلیل، در این مقاله ابتدا روش های ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی را توضیح داده؛ سپس، مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه را بررسی کرده.

 

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک:

در این مقاله به صورت خلاصه فرایند ثبت نام را برایتان شرح داده ایم.

 

۱– پیش ثبت نام الکترونیک:

نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک جهت دریافت شماره اقتصادی مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. شماره تلفن همراه شما تایید شده و لازم است شما تاییدیه پستی مرتبط با کد پستی محل فعالیت را در سیستم بارگزاری نمایید. در نهایت پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

 

۲– صحت سنجی اطلاعات:

در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

 

3– ثبت نام الکترونیک:

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

 

4– اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵:

در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد.در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده و امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهید داشت.

 

 

نکات مهم قبل از شروع فرایند ثبت نام الکترونیک:

ثبت نام الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان صورت می پذیرد و هرگونه درخواست وجوه به عنوان این سازمان از این بابت غیر قانونی است.
اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلفند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام نمایند.
در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی ، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نمی باشند و نیازی به ثبت نام ندارند.
صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تعریف اظهارنامه مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور می باشند.

 

تبصره: در مورد کارگاه ها و واحد های تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، مودی می تواند برای کلیه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید ، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می نماید، تشکیل می شود.

  • مشاغلی که به صورت مشارکت مدنیاعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.
  •  مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام ، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس ، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نمایند.
  • صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام مکلفند مادامی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نماید.

 

تبصره: اشخاص حقوقی که قبلا در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و شماره اقتصادی دوازده رقمی خود را دریافت نموده اند، می توانند تا زمان دریافت شماره اقتصادی جدید از شماره اقتصادی مذکور در معاملات خود استفاده نمایند.

قبل از ارسال، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم اخذ و به دقت بررسی فرمایید سپس اقدام به ارسال الکترونیکی، که نهایی و قطعی تلقی می گردد نمایید. ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه تلقی خواهد گردید و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی ذیربط نخواهد بود.
مودیانی که اظهارنامه خود را با امضای الکترونیکی ارسال می نمایند، در صورتی که پیغام خطا دریافت می نمایند می بایست اطمینان حاصل نمایند که وکالتنامه مالیاتی آنها در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده و همچنین گواهی الکترونیک آنها اعتبار تاریخی دارد.

 

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شرح زیر می باشد:

  • حصول اطمینان کاربر از اتصال رایانه به اینترنت
  • مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان و دانلود اظهارنامه مربوطه
  • نصب نسخه نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
  • ورود اطلاعات درخواستی در نرم افزار اظهارنامه مربوطه
  • دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه ثبت نام
  • تکمیل جداول مالی و ترازنامه توسط مودیان حقوقی
  • چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
  • ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور
  • دریافت کدرهگیری
  • صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
  • امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

 

طبق تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم  میتوان بعد از موعد ارسال اظهارنامه ، بنا به بعضی شرایط آنرا اصلاح کرد ولی درصورت ارسال اشتباه هم تا موعد آن امکان ویرایش آن فراهم شده است.

درصورتی که نیاز به اصلاح اظهارنامه ارسال شده دارید ، در نسخه اخیر اظهارنامه این امکان فراهم شده تا با انتخاب گزینه اظهارنامه/درخواست جایگزین یااصلاحی برای اصلاح و یا تغییر اطلاعات اظهارنامه تا پایان موعد قانونی تسلیم اظهارنامه برای صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد و برای اشخاص حقوقی تا ۳۱ تیراقدام نمود.

به این موضوع عنایت داشته باشیدکه تنها یکبار میتوان اظهارنامه اصلاحی ارسال کردلذا دقت لازم دراین خصوص به عمل آورید.

 

 

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید