استخدام نیروی حسابداری _ روش های شناسایی و جذب حسابدار

استخدام نیروی حسابداری

 

 

در سال های اخیر تمایل دانشجویان به حسابداری افزایش سافته است و با توجه به بازار کار یکی از دغدغه های مدیران و صاحبان کسب و کار ها، عدم وجود نیروی مناسب، کارآمد، متعهد و امانت دار در حسابداری می باشد.

از جمله موضوعاتی که در جذب نیروی حسابداری مهم و مورد نظر می باشد، توانایی آنها، سوابق، مهارت، تحصیلات، آشنایی با قوانین مالیاتی، بیمه، استاندارد های حسابداری، نرم افزار های حسابداری و مالی و آفیس و … می باشد که در ادامه به شرح دقیق تری از نحوه جذب حسابداران پرداخته می شود.

نحوه استخدام نیروی حسابداری:

یکی از مسائل مورد نظر برای شرکت ها و کسب و کارها، نحوه استخدام نیروی حسابدار می باشد که دارای مهارت و تجربه کافی باشد. در واقع زمانی که شرکت ها نیاز به تهیه صورت های مالی دارند، لازم است که از یک حسابدار کمک بگیرند.

تهیه این صورت های مالی و پرداخت کردن مالیات بر درآمد مشاغل بزرگ و کوچک، کسب و کار را در توسعه و نظم دادن کسب و کار یاری می رساند. استخدام یک حسابدار ماهر و با تجربه می تواند با نظم دادن به حساب ها و اسناد حسابداری، جلوی زیان شرکت را گرفته و آن را در روند سود دهی یاری رساند.

یک حسابدار خوب و موفق باید با آخرین تغییرات قوانین و مقررات مالیاتی به خوبی آشنایی داشته باشد و بتواند هر گونه معافیت مالیاتی را شناسایی نموده و باعث کسر مالیات شود. در کل لازم است که برای جذب حسابدار معیار های مختلفی در نظر گرفت.

 

روش های شناسایی و جذب حسابدار:

 

قبل از هر اقدامی لازم است که مشخص گردد که برای کسب و کار مورد نظر به چه نوع حسابدار یا CPA نیاز است. وظایف اصلی یک حسابدار شامل موارد زیر می باشد:

 

حسابدار ها بیشتر وظایف مالی یک کسب و کار را در طول روز بر عهده دارند و همچنین مسئولیت های مربوط به CPA شامل تعیین سوابق مالی، روش های گزارش دهی و مشاوره و … می باشد که بایستی آنها را به طور درست و دقیق انجام دهند.

در ادامه به برخی از مهم ترین اقداماتی اشاره شده است که به وسیله آنها می توان نیروی حسابداری مورد نظر سازمان را یافته و استخدام نمود.

 

کمک از دوستان و همکاران:

یکی از راهکار های مهم برای یافتن حسابدار حرفه ای، پرس و جو از صاحبان مشاغل دیگر می باشد.

 

بررسی انجمن های حسابداری:

در سراسر کشور انجمن های حسابداری زیادی تشکیل شده است که در آن افراد حرفه ای مشغول به فعالیت می باشند. در این خصوص می توان به این انجمن ها مراجعه نموده و اقدام به جذب نیرو نمود.

 

استفاده محتاطانه از رسانه های اجتماعی:

سایت های زیادی وجود دارند که حسابدار ها را معرفی می نمایند اما اعتماد کردن به آنها ریسک محسوب می شود. بنابراین لازم است به سایت هایی مراجعه گردد که دارای اعتبار کافی هستند و سپس بر اساس نیاز، اقدام به جذب نمود.

 

در نظر داشتن فاکتور های مهم برای جذب:

انتخاب یک حسابدار خوب برای سازمان، بسیار مهم و ضروری می باشد که این شخص جذب شده باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • انتخاب شخص مناسب و حرفه ای
  • ارزیابی اندازه شرکت و کسب و کار
  • مصاحبه با چند حسابدار
  • جمع آوری اطلاعات مورد نیاز

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله کاهش هزینه سازمان را مطالعه کنید

 

 

 

سوالات مهم در هنگام جذب نیروی حسابدار:

زمانی که با حسابدار مصاحبه صورت می گیرد، باید سوالات را به نحوی پرسید که اطلاعات بیشتری ارائه دهند. با طرح سوالات مناسب می توان اطلاعات درست و بیشتری از میزان تخص آنها در امور حسابداری و مهارت آنها دریافت نمود. از جمله سوالاتی که می توان در این زمینه طرح نمود، عبارتند از:

  • میزان سابقه کار وی به صورت مستقل یا برای کسب و کارهای مختلف
  • میزان زمان مورد نیاز برای تهیه اظهارنامه مالیاتی یا صورت های مالی
  • آیا مشتریان دیگری برای امور حسابداری دارد؟
  • نوع تجارت مشتریان وی

 

هزینه استخدام حسابدار:

یکی از عوامل مهمی به باید به آن توجه شود، هزینه هایی می باشد که مربوط به استخدام حسابدار است که یکی از آنها میزان تجربه فرد می باشد. در واقع هر چه حسابدار استخدام شده با سابقه تر باشد، هزینه استخدام وی بیشتر خواهد بود.

همچنین یکی دیگر از این عوامل، میزان پیچیدگی های امور مالی شرکت می باشد که در این زمینه می توان گفت کسب و کار های کوچک نیازی به استخدام حسابدار حرفه ای ندارند و یک حسابدار معمولی می تواند با چند ساعت کار در طول هفته، نیاز کسب و کار را رفع نماید.

اما حسابداری برای یک سازمان و یا صنعت بزرگ که دارای پرسنل زیادی باشد، بایستی با یک تیم از حسابداران حرفه ای کنترل گردد که نیاز به هزینه بالاتری دارد.

 

بررسی هزینه های استخدام حسابدار:

ممکن است از نظر مدیران کسب و کار ها، خدمات حسابداری گران به نظر برسند اما چیزی که مهم است این است که این هزینه ها ارزشمند می باشند و می توان با انجام درست امور حسابداری، از جرائم مالیاتی نجات یافته و هزینه ها پس انداز شوند.

در واقع می توان گفت استخدام حسابدار برای کسب و کار یک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود که با این کار سلامت امور مالی کسب و کار تضمین می گردد و همچنین در مدت زمان کمتری، به امور مالی شرکت به درستی رسیدگی می گردد.

 

برون سپاری حسابداری:

یک مدیر باید نتیجه بگیرد که برای انجام امور حسابداری خود به چه نوع حسابداری نیاز دارد. حسابداری که در خانه خدمات ارائه می کند و یا حسابداری که در محل حاضر شده و به انجام امور بپردازد. در این صورت بایستی بررسی شود و جوانب و مزایای هر کدام در نظر گرفته شود و سپس اقدام به اخذ تصمیم نمود. خدمات برون سپاری حسابداری معمولا به دو روش کلی صورت می گیرد:

  • بنگاه ها یا دفاتر محلی حسابداری
  • شرکت ها و دفاتر خدمات حسابداری

 

اشتباهات فاحش در استخدام نیروی حسابداری:

 

  • قبل از استخدام حسابدار مورد نظر، از خرید نرم افزار حسابداری خودداری گردد
  • در استخدام حسابدار، سلیقه ای اقدام نگردد
  • آزمون و خطا روی امور حسابداری صورت نگیرد
  • قبل از استخدام، انگیزه حسابدار سنجیده شود
  • امور مالی کسب و کار از دسترس خارج نگردد
  • گزارشات حسابداری، چشم بسته مورد بررسی قرار نگیرند
  • صندوق کسب و کار تبدیل به باجه بانک نشود

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید