آشنایی با انواع شرکت های تجاری و بررسی تفاوت بین آن ها

مطالعات صورت گرفته از تاریخ نشان می دهد که احتمالاً از همان زمان های اولیه که مردم با امر تجارت آشنایی حاصل نموده اند مسئله مشارکت مورد توجه آن ها قرار داشته است. در مجمع القوانین حمورابی، مقرراتی در مورد تاسیس شرکت های تجاری و تنظیم قراردادهای مربوط به آن ها وجود داشت و ماده 7 آن قانون مشتمل بر وجود شرکت در آن زمان می باشد.

از 6500 سال قبل در چین مشارکت در امر بیمه، برای جبران خسارات دلیلی بر تشکیل شرکت های بیمه بوده است. با این اوصاف، شرکت ها از قدیم معمول بوده اند اما اهمیتی را که امروزه دارند دارا نبوده اند. در آن زمان شرکت های تجاری بیشتر جنبه خانوادگی و اعتماد به یکدیگر را داشته و حوزه عمل آن ها محدود بوده است.

از آغاز قرن 12 شرکت ها رو به توسعه نهاده و مخصوصاً بین تجار ایتالیای شمالی رواج پیدا کرده است که شباهت هایی به شرکت های تجاری امروزی دارد و از قرون وسطی نیز مسئولیت تضامنی و ثبت شرکت های تجاری معمول بوده است.

در حقوق ما نخستین قانون تجاری که در آن از شرکت های تجاری بحث شده قانون 25 دلو 1303 می باشد. بعد از آن قوانین 12 فروردین و 12 خرداد 1304 شمسی به تصویب رسید. اما نخستین قانونی که اولین بار در خصوص شرکت های تجاری وضع شد قانون مصوب 3/2/1311 است که از آن زمان تاکنون قانون تجارت ایران می باشد. این قانون بعدها به موجب لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/47 اصلاح گردید.

 

نوع اول شرکت های تجاری:

شرکت‌ های سرمایه‌ ای يعني شرکت هايي که در آنها مسئوليت و تعهد همه شرکاء در قبال دیون و قروض محدود است به مقدار سرمايه اي که به شرکت آورده اند مانند شرکت هاي سهامي و شرکت هاي با مسئوليت محدود .

 

نوع دوم شرکت های تجاری:

شرکت های شخصی، شرکت‌ هایی که اعتبار و شخصیت شرکا در آن دخالت دارد و روابط نزدیک آن‌ ها با یکدیگر اهمیت داشته و مسئولیت هریک از شرکا ضامن در مقابل اشخاص ثالث نا محدود و تضامنی است.

بدین معنی که اگر دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌ ها کافی نباشد، بستانکاران می‌ توانند مطالبات خود را از اموال شخصی شرکا تامین کنند مانند شرکت‌ های تضامنی و نسبی.

شرکت‌ های سهامی و تضامنی را درست در مقابل یکدیگر قرار می‌ دهند و در شرکت سهامی شخصیت و اعتبار شرکا به هیچ وجه دخالتی ندارد و فقط سرمایه نقش اساسی را دارد. ولی در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکا بیش از هر چیز شاخص شرکت است.

 

نوع سوم شرکت های تجاری:

شرکت‌های مختلط غیر سهامی، شرکت‌ هایی هستند که برای امور تجاری و با یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود و بدون انتشار سهام تشکیل می‌شوند. در مقابل شرکت‌های مختلط سهامی با یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک سهامی ایجاد می‌شوند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله طبقه بندی شرکت های تجاری را مطالعه کنید

 

 

 

نوع چهارم شرکت های تجاری:

شرکت‌ های کمیتی، شرکت‌ هایی هستند که تعداد شرکا در آن دخالت داشته و شرکا هیچ‌ گونه مسئولیتی در قبال تعهدات ندارند و شرکت به خاطر رفاه و نیاز آن‌ ها تشکیل می‌ شود مانند انواع شرکت‌ های تعاونی تولید و توزیع.

 

برگرفته از کتاب : حسابداری شرکت ها
مولفین :دکتر اسفندیار دشمن زیاری
حیدر فروغ نژاد
غلامرضا صفار زاده
ناشر : موسسه کتاب مهربان نشر

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید