بررسی و تحلیل انواع بیمه کارکنان و کد کارگاهی و مزایای آن

 

شروع یک کسب ‎وکار جدید، همیشه با چالش‌‎های زیادی همراه است. اگر قبل از شروع کارتان، مقدمات را آماده کنید، بهتر می‎توانید از عهده این چالش‌‎ها برآیید. دانستن مراحل بیمه کردن کارمندان، یکی از مقدمات مهم، قبل از آغاز کار است. آیا قصد دارید کسب‎ وکار خود را تاسیس کنید؟ اگر پاسخ‎تان مثبت است، با ماهمراه باشید. در این مقاله، شما می‎توانید با مراحل بیمه کردن کارمندان آشنا شوید. 

از مزایای بیمه کارکنان می توان به حق عائله مندی (بیمه و هزینۀ مخصوص به خانواده) و کمک هزینۀ ازدواج اشاره کرد. همچنین بیمه در موقع بازنشستگی و ازکار افتادگی دائمی یا جزئی نیز به کمک بیمه شده می آید. نوبت کاری، غرامت قطع عضو و… نیز از مزایای بیمه است.

کارفرمایان حداکثر تا 15 روز پس از تأسیس شرکت به ثبت نام بیمه اقدام کنند. کارفرمایان موظفند حق بیمه را پرداخت نمایند. 30 درصد مبلغ دستمزد واقعی فرد بیمه شده حق بیمه به حساب می آید. از این 30 درصد، 7 درصد از آن توسط بیمه شده و 23 درصد از آن توسط کارفرما پرداخت می شود.

درصورتی که کارفرما، حق بیمه را به موقع پرداخت نکند 2 درصد جریمه می شود و اگر لیست کارکنان را به مرکز بیمه ارسال نکند مجبور به پرداخت 10 درصد جریمه می شود. تعیین نرخ حق بیمه به نوع کار، ساعات کار، سختی کار و … بستگی دارد.

از جمله مدارکی که نشانگر کارفرما بودن فردی می باشد می توان به جواز کسب صنفی معتبر، پروانه بهره برداری یا تأسیس، اسناد مالکیت، تأیید اتحادیه و… اشاره کرد. کارفرمایان باید به صورت ماهانه لیست کارکنان رابه همراه شمارۀ بیمه، اصل کپی شناسنامۀ فرد و اطلاعات همسر، اولاد و حتی پدر و مادر وی ، به ادارۀ بیمه ارائه دهند تا روند استفادۀ فرد از بیمه آسان شود.

 

حق بیمه

به وجوهی که جهت استفاده از مزایای بیمه نامه تامین اجتماعی به سازمان مذکور پرداخت می‌گردد، حق بیمه می‌گویند. مبلغ حق بیمه که به صورت درصدی از حقوق کارگران کم می‌شود، به صورت ماهیانه توسط کارفرما به اداره سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌گردد.

درصدی از مبلغ مذکور توسط کارفرما و درصدی از آن نیز از حقوق کارگران کسر و پرداخت می‌شود. مسئولیت پرداخت حق بیمه با کارفرما می‌باشد و کارفرما در صورت پرداخت نکردن حق بیمه کارگران خود در زمان مقرر، مطابق قوانین بیمه جریمه خواهد شد.

 

 

بدهی های بیمه ای:

بدهی های حوزۀ بیمه انواع مختلفی دارد. برای مثال برخی از بدهی ها قطعی و غیر قابل اعتراض است و برخی دیگر غیر قطعی و غیر قابل اعتراض. برگه های بدهی یا به صورت دستی به کارفرما داده می شود و یا به درب شرکت یا مؤسسه الصاق می شود.

ابلاغیه دارای فرصتی ده روزه است و در صورتی که کارفرما باز هم اقدام به پرداخت بدهی قطع شده نکند، اخطاریه برای او فرستاده می شود. اخطاریه دارای فرصتی 48 ساعته است و پس از آن حکم اجرا می شود.

در این صورت اگر کارفرما اعتراضی داشته باشد باید از طریق مراجع قانونی اعتراض خود را اعلام کند. کارشناسان ما در امور ثبت نام بیمه برای کارکنان، همچنین پیگیری های پس از آن، حق بیمه، جرایم نقدی، اعتراضات، تقسیط بدهی و هر سؤال دیگری در زمینۀ بیمه و حق بیمه راهنمای شما خواهند بود.

برای مثال یکی از اولین اقداماتی که کارفرما پس از ثبت نام بیمه باید انجام دهد تهیۀ لیست کارکنان است. در این کار باید نهایت دقت رعایت شود زیرا اشتباه در این مرحله که گام نخست در کار بیمه است می تواند مشکلات بزرگتری را موجب شود.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بیمه مشاغل سخت را مطالعه کنید

 

 

 

بیمه اختیاری خویش‌فرما چیست؟

خطاب به شماهایی که تحت پوشش بیمه نیستید! همین حالا می‌توانید در سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کرده و با پرداخت حق بیمه مشخص خودتان را بیمه کنید. به همین راحتی!فقط یک نکته را مدنظر داشته باشید که باید حق بیمه را در تاریخ مشخصی پرداخت کرده تا قرارداد شما با سازمان تامین اجتماعی باطل نشود.

زمانی می‌توانید از بیمه اختیاری استفاده کنید که حداقل ۳۰ روز حق بیمه را پرداخت کرده باشید و رده سنی شما تا ۵۵ سال باشد. حال اگر سن شما از این میزان بیشتر باشد باید حق بیمه مازاد سن خود را پرداخت نمایید.اما بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که شغل آزاد دارند نیز تمهیداتی اندیشیده است تا افراد بیشتری از این بیمه بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات درمورد بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی به اینجا مراجعه کنید.

مزایای بیمه خویش فرما:

بیمه خویش فرما مثل بیمه اجباری مزایای بسیاری دارد و هرکدام از این مزیت‌ها می‌تواند در زمان خود بسیار کاربردی باشد. در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های این بیمه اشاره خواهیم کرد.

  • با پرداخت ماهانه حق بیمه مشخص، همه افراد می‌توانند مثل بیمه اجباری از خدمات درمانی طرف قرارداد با تأمین اجتماعی استفاده کنند.
  • علاوه بر بیمه‌شده اصلی، افراد مشمول تکفل هم می‌توانند از پوشش‌های درمانی بهره‌مند شوند.
  • همه بیمه‌شدگان خویش‌فرما می‌توانند با توجه به مدت زمان پرداخت حق بیمه و سابقه ثبت‌شده، در زمان مناسب بازنشسته شوند و مستمری دریافت کنند.
  • در بعضی از مواقع، در صورت فوت فرد بیمه‌شده مبلغی به‌عنوان هزینه کفن و دفن به خانواده او داده خواهد شد.
  • بعد از فوت فرد بیمه‌شده، مستمری بیمه به خانواده و افراد ذی‌نفع تعلق می‌گیرد.

 

کد کارگاهی:

هر کارفرما پیش از ثبت نام در ادارۀ بیمه نیازمند دریافت کد کارگاهی می باشد. کد کارگاهی در سیستم تأمین اجتماعی به کار گرفته می شود و مانند کد ملی شرکت یا کارگاه است. این کد شناسایی و بررسی سابقۀ شرکت ها را آسان تر می کند. مؤسسۀ مشاوران در این گام نیز همچنان همراه شماست. جهت دریافت مشاوره در هر کدام از زمینه های مالیات، بیمه، قوانین حقوقی مربوط به روابط کار و کارفرما و … با ما تماس بگیرید.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید