مهارت‌ها و ویژگی‌های مهم یک حسابدار موفق چیست؟

 

در بازار کار دنیای امروز، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ذهن ما را به خود مشغول کرده، این است که چگونه در این فضای رقابتی شدید بتوانیم در شغل خود موفقیت کسب کنیم.

حسابداری یکی از مشاغلی است که شاید شما به‌عنوان یک کارآموز حسابداری یا فردی که مدت ها در این شغل مشغول به کار است، چندین بار به این موضوع فکر کرده‌اید که برای تبدیل‌شدن به یک حسابدار موفق به چه اطلاعات و دانشی نیاز دارید.

حرفه حسابداری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر نیاز به مهارت‌های خاص و دانش و اطلاعات ضروری دارد که می‌تواند شما را به‌سرعت به موفقیت برساند.

 

مهارت های حسابداری کدام اند؟

حسابداری یکی از مشاغل حساس است که کوچک‌ترین اشتباه، ضررهای مالی جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل حسابداران به مهارت هایی نیاز دارند تا بتوانند مسئولیت های خود را با دقت کامل و شفافیت انجام دهند. بعضی از این مهارت‌ها حاصل تجربه و کار است و بعضی دیگر با مطالعه به دست می‌آید.

مهارت‌های یک حسابدار برای برقراری ارتباط موثر با دیگران، مدیریت دقیق، تجزیه و تحلیل و گزارش فعالیت‌های مالی یک سازمان مهم خواهد بود. کسانی که می‌خواهند در شغل حسابداری پیشرفت کنند، باید در راستای افزایش مهارت های خود تلاش کنند. برخی از مهارت های لازم برای شغل حسابداری عبارتند از:

داشتن تحصیلات دانشگاهی حسابداری

یک حسابدار بر اساس علاقه‌ای که به این شغل دارد، به‌ وسیله تحصیلات دانشگاهی سعی می‌کند اطلاعات و دانش خود را در این حرفه‌ افزایش دهد. تحصیل در هر یک از رشته های حسابداری و یا دیگر رشته های مرتبط موجب می شود حسابداران اطلاعات علمی لازم و کافی در زمینه کار خود کسب کنند.

مهارت های نرم و ارتباط با افراد

در هر سازمان بخشی از الزامات، برقراری ارتباط موثر با همکاران و مدیران خواهد بود. برای برقراری ارتباط با سهامداران و مدیران شرکت و سازمان‌هایی نظیر مالیات و بیمه داشتن مهارت‌های ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک حسابدار موفق سعی می کند این مهارت ها را روز به روز در خود گسترش داده و از موقعیت های مختلف برای رشد استفاده می کند.

.

 

شناخت وظایف حسابداری:

 

حسابدارها دارای وظایف متعدد و گوناگونی هستند که بایستی آنها را به درستی رعایت نمایند. رعایت فاکتورهای حرفه ‌ای حسابداری و مسلط شدن به تمام مسئولیت‌ های حسابدار می ‌تواند هر حسابداری را در ارتقای شغلی یاری رساند.

از جمله وظایف مهمی که حسابدار ها ملزم به رعایت آنها هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام به صورت جداگانه شرح داده شده اند.

 

وظایف عادی حسابدار: وظایف و مسئولیت ‌های عادی، مهارت‌ های حسابداری هزینه و دفتر داری ابتدایی را شامل می ‌شود که مهارت ها عبارت اند از:

 

وظایف تکنیکی حسابدار: بودجه بندی مدیریت یکی از وظایف تکنیکی هر حسابدار می باشد که نمونه هایی از این وظایف شامل موارد زیر می گردد:

  • درک روابط محلی و معلولی
  • جمع آوری اطلاعات
  • سنجش
  • تجزیه و تحلیل
  • اندازه گیری
  • فرآیند شناسایی
  • تفسیر و ارائه اطلاعات مالی و عملکردی
  • تشخیص اعمالی که کارآیی ندارند

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله قوانین حسابداری موفق را مطالعه کنید

 

 

 

وظایف ماهرانه حسابدار موفق: این دسته از وظایف شامل موارد زیر است:

وظایف پژوهشی حسابدار: از جمله وظایف مهم پژوهشی هر حسابدار، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مهارت و دانش های طراحی سیستم مالی و تحلیل آن ها
  • مشاوره حرفه ای
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی
  • مشخص کردن استراتژی ها و اهداف مالی

 

قوانین مالی و مالیاتی که یک حسابدار باید بداند.

اهمیت قوانین مالی و مالیاتی به این دلیل است که اشتباه و سهل انگاری در این مورد قابل جبران نبوده و هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند. از جمله این قوانین که هر حسابداری باید به آن تسلط داشته باشد عبارتند از:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات عملکرد
  • مالیات بر حقوق پرسنل
  • مالیات تکلیفی
  • معافیت های مالیاتی
  • بخشنامه های مالیاتی کشور

 

تخصص در نرم افزار ها:

یکی از اصلی ترین مهارت ها برای حسابدار های حرفه ای، تسلط بر نرم افزار های آفیس به خصوص اکسل است و همچنین مسلط بودن در نرم افزار های حسابداری است.

 

تسلط به انواع قوانین:

هر حسابدار ماهر و با تجربه برای کسب موفقیت و عدم خطا و اشتباه بایستی به قوانین تجاری و مالیاتی، قانون کار و تامین اجتماعی و سایر قوانین مورد نیاز برای ثبت های حسابداری، آشنا و مسلط باشد و طی مقررات قانونی و بر اساس مفاد مشخص شده در قانون عمل نماید.

 

رازداری در مورد اطلاعات مالی

حسابدار هر سازمان مورد اعتماد آن سازمان خواهد بود و از کلیه اطلاعات مالی و اطلاعات سهامداران آگاه است. به همین دلیل لازم است تا حسابدار مجموعه رازدار بوده و از افشای اطلاعات پرهیز کند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات و محاسبات دقیق

تجزیه و تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش های مالی دقیق برای تصمیم گیری های کلان مدیریتی، یکی از مهم‌ترین وظایف هر حسابداری خواهد بود. به همین دلیل لازم است یک حسابدار توانایی بالایی برای تحلیل و نتیجه گیری درست بر اساس اطلاعات مالی شرکت را داشته باشد.

توانایی کار با نرم افزارهای مختلف حسابداری

امروزه در تمامی سازمان ها و شرکت ها، نرم افزارهای حسابداری به عنوان نرم افزارهای مدیریتی و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل حسابداران باید توانایی کار با این نرم افزارها را تا حد قابل قبولی بلد باشند.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید