چگونگی و نحوه محاسبه حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور

 

مشاغل سخت و زیان آور با تایید کمیته بررسی، مشمول مزایایی در مدت سابقه کار و همچنین مزایایی برای کارگاه هایی با طرح طبقه بندی مشاغل می شود. آیا می دانید حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور چند درصد است؟ با مطالعه این مقاله با میزان و نحوه محاسبه حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به طور کامل آشنا خواهید شد.  

 

نحوه تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل

کارهای سخت و زیان آور به کارهایی اتلاق می شود که عوامل فیزیکی ، شیمیایی و یا مکانیکی آن ها و همچنین شرایط بیولوژیکی محیط کار برای کارگران غیر استاندارد بوده است. در طی زمان کارگر با کار در چنین محیطی تنش متحمل ضرر های جسمی و روانی می شود. در این موراد با تمهیداتی بصورت فنی، مهندسی و یا بهداشتی تا حدودی از عوارض و بیماری های ناشی از این مشاغل کاسته و یا در برخی موارد حذف می شود.  
طبق ماده ۲ آیین نامه اجرایی، سخت و یا زیان آور بودن مشاغل با توجه به سوابق و شرایط محیط کار توسط کارشناسان کمیته تامین اجتماعی استان مشخص می گردد.  وزارت بهداشت، کارفرما، وزارت کار و امور اجتماعی و صندوق تامین اجتماعی از جمله افراد کمیته بررسی هستند. لازم به ذکر است، جهت تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل کارگر باید درخواست بدهد در غیر اینصورت جز مشاغل سخت محسوب نمی شود. در مواردی که کارگر بعد از گذشت چند ماه یا چند سال تازه متوجه سخت و زیان آور بودن شغلش شود، می تواند با توجه به استفساریه قانون مشاغل سخت و زیان آور که در تاریخ ۹/۰۶ /۹۰ در مجلس تصویب شد، امکان تطبیق مشاغل سخت و زیان آور را دارد. 
طبق ماده ۸۳ قانون کار انجام کارهای سخت و یان آور ، کار اضافی و خطرناک برای تمامی کارگران نوجوان بین سن ۱۵ تا ۱۸ سال ممنوع است، مشاهده و گزارشات مشابه در این زمینه کارفرما را با مشکلات جدی روبرو می کند. 

 

 

 

 

 

حق بیمه مشاغل سخت:

آسیب هایی که در این گونه مشاغل به اشخاص وارد می گردد، باعث شده است که حساسیت بالایی برای اجرا شدن بیمه مشاغل سخت وجود داشته باشد اما متاسفانه تفاوت 4 درصدی حق بیمه مشاغل سخت با سایر بیمه ها باعث شده است که بسیاری از کارفرمایان، حاضر به پرداخت ما به التفاوت این بیمه نشوند.

بنابراین این جریان باعث شده است که کارگران بخش مشاغل سخت، یا از بیمه مشاغل سخت محروم گردند و یا مجبورند زمان بازنشستگی، 4 درصد ما به التفاوت را خودشان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران ۹۹ را مطالعه کنید

 

 

 

حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور چند درصد است؟

طبق ماده ۱۴ و ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی کارفرما می بایست پس از احراز شرایط بازنشستگی ، مبلغ چهار درصد(۴%) میزان مستمری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او به طور یک جا به سازمان بدهد. میزان حق بیمه مشاغل سخت و آور به میزان مستمری بیمه شده ارتباط دارد. 

 

شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان بار:

طبق بخش اول بند (ب) تبصره 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان بار، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کار های سخت و زیان بار، که در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند بدون شرط سنی می توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استان ها جهت طرح در کمیته های استانی ارائه نمایند.

 

نحوه تعیین سخت و زیان بار بودن مشاغل:

پس از ارائه درخواست سخت‌و زیان‌آور بودن مشاغل، کمیته کارشناسان جلسه ای برگزار خواهد کرد و در این جلسه به بررسی سوابق و شرایط محیط کار از لحاظ فیزیکی، بیولوژیکی و غیره خواهند پرداخت و در مرحله آخر با مدارک ارائه شده باید توسط کمیته استانی تایید شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید