حسابداری استارت آپ چیست و مبانی اصلی آن چه هستند؟

حسابداری استارت آپ چیست و مبانی اصلی آن چه هستند؟

 

امروزه در اکثر مشاغل، مخصوصا کسب و کارهای متوسط و بزرگ نیاز به حضور یک حسابدار وجود دارد. اما اگر شما فعالیت استارت آپی و یا کسب و کاری نوینی را آغاز کرده‌اید، شاید در ابتدا حضور یک حسابدار چندان ضروری به نظر نیاید؛ ولی در ادامه کار و با توجه به گسترش فعالیت شما، حسابداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت استارت آپی شما خواهد بود. اگر حسابداری استارت آپ را جدی نگیرید و اصول حسابداری را به شکل صحیح رعایت نکنید، استارت آپ شما شکست خواهد خورد. در ادامه این مطلب از وبلاگ محک، به تمام نکات و جزئیاتی که برای حسابداری استارت آپ به آن نیاز دارید می‌پردازیم. 

 

مفهوم استارت آپ و حسابداری آن

حسابداری استارت آپ نوعی کسب و کار مدرن است که در آن فرد یا افرادی به صورت خلاقانه و با داشتن ایده‌های تازه و نوین که برخوردار از نیازهای روز دنیاست، در عرصه تولید محصول یا ارائه خدمات قدم برداشته و استارت آپ خود را راه می‌اندازند. مهم‌ترین تفاوت اسارت آپ با کسب و کار سنتی این است که برای رونق کسب و کار سنتی باید از طریق بازاریابی و تبلیغات توجه مشتریان را جلب کنید؛ اما ایده‌ای که برای شروع استارت آپ وجود دارد به اندازه‌ای جذاب و قدرتمند است که بدون تبلیغات همه‌گیر می‌شود. یکی از فاکتورهای یک استارت آپ موفق استفاده از یک چک لیست حسابداری مناسب است تا بتوانید به وسیله آن میزان هزینه‌ها و سوددهی خود را مشخصا در اختیار داشته باشید. در واقع با داشتن لیست حسابداری استارت آپ، پیش بینی سود و زیان مجموعه شما تعیین خواهد شد.

 

خدمات حسابداری استارت آپ:

شرکت های ارائه دهنده خدمات حسابداری، با ارائه خدمات به سازمان ها و شرکت های استارت آپی می توانند سطحی از اطمینان را در پایان کار مدیریت مالی بیزینس اجرا شده، را برای کسب و کار ایجاد شده فراهم نمایند.

در واقع می توان گفت که خدمات حسابداری در این کسب و کارها به صورتی می باشد که به ساده ترین شکل ممکن و کاملا معقول انجام می گیرد. بنابراین در حسابداری استارت آپ ها، اولین و مهم ترین گام، انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب می باشد.

 

برون سپاری برای استارت آپ ها:

اکثر مدیران و صاحبان کسب و کار ها با واژه برون سپاری خدمات حسابداری آشنایی دارند و معمولا در حسابداری استارت آپ ها، برون سپاری حسابداری بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

برون سپاری حسابداری به وسیله متخصصان حرفه ای صورت می گیرد که مسلط به قوانین مالیاتی و حسابداری هستند و کسب و کار را در کاهش هزینه و همچنین استفاده از معافیت های مالیاتی، یاری می رساند.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله سیستم ERP را مطالعه کنید

 

 

 

بهره گیری از مشاوره مالی

اگر تصمیم به راه اندازی استارت آپ خود دارید قبل از شروع کار حتما از یک متخصص حسابداری مشاوره مالی، جهت ارائه راه کارهایی برای توسعه و سود دهی کسب و کار خود دریافت کنید. مشاوره مالی مناسب می‌‌تواند نقاط ریسک پذیر استارت آپ و مجموعه شما را شناسایی کرده و برای کنترل این ریسک، مدیر پروژه و صاحب استارت آپ را راهنمایی کند.

 

اهداف اصلی حسابداری استارت آپ:

  • کاهش و صرفه جویی در زمان مورد نیاز
  • کاهش هزینه های مصرفی
  • حفظ اطلاعات به صورت دقیق و کامل
  • ارائه گزارشات مالی معتبر
  • کاهش بار حسابداری کسب و کار

 

مراحل حسابداری استارت آپ:

به طور کلی می توان مراحل زیر را به عنوان مراحل حسابداری استارت آپ ها در نظر گرفت.

  • پیگیری تمام هزینه ها و رسیدهای شغلی
  • جدا سازی هزینه های کسب و کار از هزینه های شخصی
  • بررسی روند حسابداری

 

 

معیارهای مهم در حسابداری استارت آپ

حسابداری دارای جزئیات تاثیرگذاری است که این جزئیات در تمام زمینه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. برای موفقیت در استارت آپ خود باید به معیارها مهم حسابداری استارت آپ آشنا بوده و به آن توجه کنید. این معیارها حکم نقشه مسیر موفقیت را دارند و برای شما مشخص می‌کنند که در هر برهه زمانی از کارتان چه رفتار و واکنش مالی باید نسبت به رویدادها داشته باشید. در ادامه این مطلب به بررسی چند مورد از این معیارها خواهیم پرداخت.

  • حساب‌های قابل پرداخت: اولین و مهم‌ترین معیار، حساب‌های قابل پرداخت است که تراز نقدینگی حساب استارت آپ شما را نشان می‌دهد.
  • سوخت نقدی: دومین معیار حسابداری استارت آپ، میانگین سوخت نقدی شماست. در حقیقت، سوزاندن وجه نقد، به نرخی گفته می‌شود که در کسب و کار شما به طور متوسط، طی یک بازه زمانی مشخص کاهش می‌دهد. این شاخص نشان می‌دهد که تجارت شما تا چه میزان در حال تولید پول نقد و رشد ذخایر نقدی خود است.
  • باند نقدی: معیار سوم حسابداری استارت آپ، باند نقدی نام دارد؛ در هنگام مواجهه کسب و کارتان با ضرر، می‌توانید از ذخایر باند پول استفاده کرده پشتوانه مالی استارت آپ خود را تا چند ماه آینده تخمین بزنید.
  • حاشیه ناخالص: آخرین معیار در این نوع حسابداری، حاشیه ناخالص است که نشان می‌دهد کل درآمد کسب و کار شما پس از کسر هزینه‌ها چه میزان است. شاخص حاشیه ناخالص، معیار مفیدی برای مقایسه درآمد و هزینه‌های شما است که می‌توانید بر این اساس تعییرات مدیریتی لازم را در استارت آپ خود اعمال کنید.

 

راه اندازی تجارت به صورت حسابداری استارت آپ:

به منظور راه اندازی حسابداری استارت آپ برخی مسائل باید رعایت گردد که در ادامه به اهم آنها اشاره شده است:

مسائل مربوط به جریان نقدی:

بررسی هزینه های ناشی از راه اندازی ایده و یا تولید یک محصول.

مدیریت زمان و کیفیت:

یکی از مهم ترین شاخص های اصلی می باشد که دقت به آن از عوامل اصلی توسعه به شمار می رود.

اهداف مالی:

برای پیشرفت کسب و کار و مطرح کردن استارت آپ، نیاز است که پیش بینی های مالی دقیقی صورت گیرد و طرح بیزینس پلن آن به خوبی نوشته شود زیرا بدون داشتن سرمایه، استارت آپ با شکست مواجه خواهد شد.

درد رو به رشد: پس از به کسب بودجه مورد نیاز برای آغاز کردن کار، لازم است که هزینه ها بررسی شوند. مدیریت جریان وجوه نقد، باعث کمک به رشد امور مالی می گردد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید