حواله یا برات چیست و مدارک لازم برای حواله ارزی

حواله یا برات چیست

 

 

در طول تاریخ، فعالیت های زیادی باعث تغییر شده اند و مبادله های کالا به کالا در جهت توسعه و بهبود رشد اقتصادی، به ضرب سکه و چاپ اسکناس رسید. در طول زمان، مشکلات زیادی برای حمل و نقل و گردش پول وجود داشت که در این راستا اسناد تجاری به منظور سهولت معامله ها طراحی شدند.

این نوع اسناد تجاری انواع مختلفی همچون سفته، چک، برات، بارنامه، اوراق سهام، اوراق بهادار و… می باشند که روش های مطمئنی برای فعالیت های تجاری هستند. در این مقاله حواله و چگونگی بهره مندی از آن، شرح داده می شود.

 

حواله (برات):

حواله در ایران حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد وارد سیسم بانکداری شد که در فارسی به آن برات گفته می شود. حواله یکی از انواع اسناد تجاریست که استفاده های زیادی دارد.

 

مزیت های استفاده از حواله:

استفاده از حواله بانکی برای جابجایی پول مزیت‌های مختلفی برای شما به همراه دارد. از مهم‌ترین مزیت‌های حواله بانکی این است که دیگر نیازی به استفاده از پول نقد و جابجایی آن وجود ندارد. استفاده از حواله بسیار راحت بوده و مبادله آن نیز به آسانی انجام می‌گیرد. از دیگر مزیت‌های مهم استفاده از حواله بانکی بالارفتن امنیت در انجام هرگونه معامله‌ای می‌باشد، زیرا نیازی به جابجایی پول نقد وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با مزیت‌های استفاده از حواله بانکی می‌توانید از مشاوره نقل و انتقال ارزی استفاده نمایید.

 

معایب و مشکلات استفاده از حواله:

حمایت بیشتر دولت چین از حواله دلاری و یورویی
اگر تولیدکنندگان چینی از حواله هلی یوانی استفاده کنند می بایست مبلغی را برای مالیات در نظر بگیرند چرا که از ارز داخلی کشور چین استفاده می کنند. اما اگر از حواله های دلاری و یوانی استفاده نمایند، قطعا از جوایز تشویقی دولت چین بهره مند می شوند.

دردسر بیشتر برای فروشندگان چینی
با توجه به اینکه اکثر حساب های یوانی به اشخاص تعلق دارد، تولیدکنندگان برای برداشت مبالغ حواله زده شده نیاز به انجام تشریفات بیشتری نسبت به حواله های دلاری و یورویی دارند.

 

نکات قانونی در مورد حواله:

در ماده ۷۳۲ قانون مدنی در خصوص عقد حواله بیان شده است که حواله عقدی لازم می‌باشد. طرفین عقد اعم از محیل و محتال و محال‌علیه نمی‌توانند آن را فسخ نمایند مگر در صورت تحقق ماده ۷۲۹ یا در مواردی که خیار فسخ شرط گشته باشد.
ماده ۷۲۹ قانون مدنی که از آن در ماده ۷۳۲ صحبت شده بود اشاره می‌کند که هر موقع در سر رسید حواله محال‌علیه معسر باشد و محتال از اعسار او اطلاع نداشته باشد، محتال مختار است حواله را فسخ نماید و به محیل رجوع نماید. برای این که مفهوم این ماده برای ما ملموس باشد باید بدانیم که منظور از معسر شخصی است که به سبب عدم توانایی مالی نمی‌تواند هزینه‌های مربوط به دادگاه و دیون خود را بپردازد.

 

حواله یا برات چیست

نکات قانونی در مورد حواله

 

جایگاه حواله در اقتصاد جهان:

همانند تهاتر، برات نیز دارای جایگاهی در اقتصاد خاکستری می باشد که به دلیل این که فرآیند گردش این ابزار در سیستم های مالی ثبت نمی گردد، نمی توان آنها را توسط نهاد های دولتی ردگیری نمود.

این موضوع نیز یکی از مشکلات حواله می باشد که برای برخی ها یک نوع فرصت محسوب می گردد.

در این مورد می توان به افراد خلاف کاری اشاره نمود که به سادگی با حواله کردن به نقل و انتقال پول می پردازند و مشکلی برای آنها به وجود نمی آید.

از طرف دیگر، تاجران با استفاده از برات به راحتی اقدام به معامله می کنند زیرا مجبور به پرداخت مالیات نمی شوند.

 

حواله ارزی:

حواله ارزی (Payment Order) که به آن برات ارزی نیز گفته می شود، یکی از خدمات ارزی می باشد که در سال های اخیر به لیست تراکنش های بانکی در جهان وارد شده و از طریق آن می توان به راحتی با هر شخص و در هر مکانی، اقدام به مبادلات ارزی نمود.

 

کاربرد حواله ارزی:

حواله ارزی دستوری برای پرداخت است که به وسیله آن یک بانک یا موسسه حواله ای را بنا به درخواست مشتری خود به بانک یا شخص دیگری از طریق بانک های کارگزار صادر می کند و اقدام به جا به جایی پول برای اشخاص مورد نظر می نماید.

 

انواع حواله‌ ارزی:

در مورد انواع حواله های ارزی باید گفت که انواع مختلفی از حواله های ارزی وجود دارد و خرید حواله ارزی از طریق بانک ها و صرافی ها معتبر در سراسر دنیا در دسترس بوده و امکان پذیر می باشد. حواله ارزی به طور کلی به دو دسته صادره و وارده تقسیم می شود اما حواله های ارزی را بر اساس زمان و سرعت انتقال نیز به دو دسته مجزا تقسیم کرده اند.

پس از بررسی پاسخ سوال حواله ارزی چیست، نوبت به بررسی انواع حواله ارزی می رسد، که حواله های ارزی از لحاظ این که با چه سرعتی انتقال داده می شوند به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم خواهند شد. حواله های ارزی سوئیفتی همان حواله های ارزی مستقیم هستند، که به صورت T/T نوشته شده و با توجه به قوانین و شرایط با سرعتی بسیار بالا و در امنیت کامل پول را منتقل می کنند. 

در حواله ارزی غیر مستقیم که به صورت D/D نوشته می شود انتقال ارز و پول حدودا 4  الی 7  روز طول کشیده و نقل و انتقال پول کمی زمان بر می باشد‌. حواله ارزی غیر مستقیم نیز مانند حواله ارزی مستقیم دارای امنیت بالا بوده و خرید آن کاملا قانونی است، اما تنها عیب آن زمان بر بودن نقل و انتقال ارز به حساب می آید.

 

 

انواع حواله ارزی بر اساس سرعت و زمان انتقال:

برای انواع حواله ارزی بر اساس سرعت و زمان انتقال می توان به موارد زیر اشاره نمود. 

اگر می‌خواهید مبلغی را برای شخصی در خارج از کشور ارسال کنید و خواهان پرداخت کارمزد پایین‌تر هستید، می‌توانید ارسال حواله ارزی را توسط معتبرترین سایت‌ها انجام دهید. خدمات ارزی به صورت اینترنتی در این سایت انتقال است با کارمزد پایین برای هر کسی در هر نقطه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

حواله ارزی مستقیم (سوئیفت) (Telegraphic Transfer):

این روش را می‌توان بهترین، امن‌ترین و سریع‌ترین روش ارسال پول به سراسر جهان و برای اشخاص حقیقی و حقوقی دانست. حواله ارزی مستقیم که به حواله ارزی T/T نیز معروف است همان سیستم مالی گردش بین المللی و یا سوئیفت است که با استفاده از آن می‌توان با 130 ارز گوناگون و برای هر کسی در کشورهای گوناگون پول فرستاد.

 

حواله یا برات چیست

حواله ارزی

 

نکاتی مهم در مورد ارسال حواله ارزی سوئیفت (T/T):

  • داشتن کد سوئیفت (Swift Code) برای استفاده از این روش الزامی است.
  • داشتن کد Routing Number برای حواله به کشور آمریکا الزامی است.
  • داشتن کد Transit برای حواله به کشور کانادا باشد الزامی است.
  • داشتن کد IFSC برای حواله به کشور هند الزامی است.
  • مدت زمان ارسال مبلغ حدود ۱ تا ۳ روز به وسیله این نوع حواله ارزی می باشد.

 

حواله ارزی غیر مستقیم:

حواله ارزی غیر مستقیم نیز یکی از روش‌های حواله و ارسال ارز به مقصد دیگر کشورها است. این روش حواله که به اختصار D/D نامیده می‌شود، به صورت غیرمستقیم مبلغ را به حساب افراد در بانک‌ها و موسسات مالی می‌رساند. این روش در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از همان روش‌های سوئیفت استفاده می‌کند. با این روش، در حدود 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا ارز مورد نظر به حساب فرد ارسال شود و او بتواند پول خود را از حساب برداشت نماید.

 

کارمزد حواله ارزی:

کارمزد روش سوئیفت بر اساس مبلغ نوع ارز کشور دریافت کننده مشخص می شود و به طور میانگین حدود ۲۵ تا ۶۰ دلار است.

 

مدارک لازم برای حواله ارزی:

مدارک لازم برای حواله ارزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است، اما تمام متقاضیان باید به ارائه کامل مدارک مورد نیاز بپرازند. از جمله مدارک لازم برای حواله ارزی که اشخاص حقیقی ملزم به ارائه آن هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه شناسنامه یا کارت ملی
  • ارائه عکس 3*4
  • تکمیل و ارائه نامه درخواست حواله به همراه امضا
  • ارائه شماره همراه متقاضی
  • آدرس، تلفن، فکس و ایمیل شخصی فرد متقاضی
  • مدارک قابل ارائه توسط اشخاص حقوقی بیشتر از افراد حقیقی است. از جمله مدارک مورد نیاز حواله ارزی که اشخاص حقوقی باید ارائه دهند می توان موارد زیر را نام برد:
  • ارائه کپی کارت ملی مدیر عامل و نماینده معرفی شده
  • معرفی نماینده با درج شماره کارت ملی و تلفن موبایل نماینده در سربرگ شرکت با امضای مدیر عامل
  • ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت
  • ارائه آگهی تاسیس
  • ارائه پروانه کسب
  • ارائه کپی کارت بازرگانی شرکت
  • ارائه کپی کارت اقتصادی شرکت
  • ارائه نامه درخواست حواله در سربرگ شرکت به همراه امضای مدیر عامل
  • ارائه کپی اساسنامه مدیران
  • آدرس، تلفن، ایمیل و فکس شرکت

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله ریسک شرکت های حسابداری را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید