تفاوت نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال چیست؟

 تفاوت نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

 

در تحلیل تکنیکال دو نوع نمودار قیمتی داریم:

  • تعدیل شده
  • تعدیل نشده

 

تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده

تفاوت ظاهری بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده در گپ‌هایی است که در نمودار آشکار می‌شود.
در نمودارهای تعدیل شده این گپ‌ها به صورت دستی و با پیاده‌سازی فرمول‌های خاصی قابل حذف هستند. به بیان دیگر، با گذر زمان، ابتدا و انتهای گپ‌ها به یکدیگر متصل شده و پوشانده می‌شوند. در حالیکه، در نمودارهای تعدیل نشده این گپ‌ها به حال خود گذاشته شده و مشخص هستند.

در نمودار تعدیل نشده شکاف و گپ‌های قیمتی که به ‌وجود آمده به‌ دلیل فعالیت خود شرکت است و عرضه و تقاضا تاثیری در تغییرات قیمت سهم نداشته است. برای تحلیل‌گران رشد یا ریزش قیمت سهم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در نتیجه تغییر در میزان عرضه و تقاضا باشد. یعنی مقاومتی که با عرضه و تقاضا تشکیل شده باشد، اعتبار دارد نه مقاومتی که با دستکاری شرکت در نمودار قیمت آن تشکیل شود.

همه شرکت‌هایی که در بازار بورس هستند، می‌توانند با انجام برخی اقدامات، در قیمت سهم خود را در بازار تغییراتی ایجاد کنند. بنابراین، در صورتی که پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت معتبر در تحلیل تکنیکال برای شما اهمیت دارد، بهتر است از نمودار تعدیل شده‌ استفاده کنید؛ زیرا در این نوع نمودار تمام افزایش و ریزش‌های قیمت سهم حاصل از عرضه و تقاضا و جنگ بین خریداران و فروشندگان است.

 

سود نقدی

سود نقدی و یا DPS به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام شرکت را خریداری کرده باشند. و این امر به معنی این است که تفاوتی ندارد سهامدار، چند روز پیش از تشکیل مجمع سهام شرکت را خریداری کرده و یا چند روز پس از تخصیص سود، سهام خود را به فروش می‌رساند.حتی اگر شما یک ساعت قبل از بسته شدن سهم به دلیل مجمع عمومی هم آن را خریداری کنید، سود مجمع به شما تعلق خواهد گرفت.

 

افزایش سرمایه

در هنگام تاسیس شرکت‌ها، سرمایه آغازین شرکت مشخص و برابر آورده سهامداران می‌باشد. حال اگر شرکت بخواهد طرح توسعه جدیدی را آغاز کند و یا خط تولید را مجهزتر بکند و یا افزایش ظرفیت تولیدی داشته باشد نیاز به تامین مالی برای اینگونه اقدام ها دارد. افزایش سرمایه یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌هاست. انواع روش‌های افزایش سرمایه:

  • افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات حال شده
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا اندوخته
  • افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‏‌های شرکت
  • افزایش سرمایه از محل صرف سهام یا سلب حق تقدم

بعد از افزایش سرمایه قیمت به میزان افزایش سرمایه کاهش و تعداد سهام به همان میزان افزایش پیدا می‌کند که اثر کاهش قیمت در نمودارهای تعدیل شده مورد اعمال قرار می‌گیرد.

 

 

 

 
 
 

 

 انواع شکاف قیمت

گپ یا شکاف به ناحیه ای از نمودار گفته می‌شود که در آن معامله صورت نگرفته و به دلایل مختلف یک شکاف در نمودار قیمت ایجاد می‌شود.

۱- شکاف قیمت بر اثر افزایش سرمایه:

 

 تفاوت نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

۲- شکاف قیمتی بعد از توقف طولانی مدت سهام:

 تفاوت نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

۳- شکاف قیمت بر اثر تقسیم سود نقدی

ارزش سهام شرکت ها بعد از تقسیم سود نقدی میان سهامدارن، به میزان سود تقسیم شده کاهش می‌یابد.

 

 تفاوت نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

شکاف قیمتی بعد از مجامع عمومی

این شکاف بعد از مجامع عمومی سهم ها ایجاد می شوند که بر اثر تصمیمات اعلام شده در مجمع عمومی با توجه به عرضه و تقاضا بعد از بازگشایی سهام می تواند شکاف مثبت یا منفی یا بدون اثر داشته باشد.

 

کدام نمودار برای تحلیل مناسب است؟

تفاوت در این دو نوع نمودار بسیار زیاد است و تحلیل بر روی این دو نوع نمودار به احتمال فراوان دارای  نتایج متفاوت می‌باشد پس بهتر است برای تحلیل خود یکی از این نمودار را انتخاب نماییم. طرفداران نمودارهای تعدیل نشده با توجه به اصل تحلیل تکنیکال یعنی”تاریخ تکرار می‌شود” اشاره دارند و می‌گویند که هر بار قیمت بعد از شکاف ایجاد شده به سمت سقف قیمتی قبلی حرکت کرده و سقف جدیدی را ایجاد می‌کند.

همانگونه که در شکل زیر می‌بینیم بعد از هر شکاف قیمتی اصطلاحا گفته می‌شود سهم گپ قیمتی خود را پر خواهد کرد و هچنین بعد از شکست شدن سقف‌های تاریخی شاهد رشد سهم مورد بررسی هستیم.

 

 تفاوت نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

همانگونه که مشخص می باشد بعد از شکاف ایجاد شده توسط افزایش سرمایه, قیمت ها رشد داشته اند و اصطلاحا گپ خود را پر نموده اند. از طرفی بعد از شکست سقف تاریخی قیمتی, سهم در مسیر صعود قرار گرفته است.

طرفداران نمودارهای تعدیل شده هم با توجه به اصل دیگر تحلیل تکنیکال ”همه چیز در قیمت نهفته است و قیمت ها بر اساس روند حرکت می کند” اشاره می کنند که شکاف‌های ایجاد شده (تقسیم سود و افزایش سرمایه) بر اثر عرضه و تقاضا ایجاد نشده اند پس نباید در نمودار جایگاهی داشته باشند.

 

نتیجه گیری

استفاده از نمودارهای تعدیل شده, اختلالی در استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال از جمله خطوط روندی, چنگال اندورز, سیستم تحلیل امواج الیوت, سیستم ایچموکو, اندیکاتور ها و اسیلاتورها ایجاد نمی‌کند. از طرفی الگوی‌های کندلی و قیمتی در نمودارهای تعدیل شده کاربرد دارند پس بهتر است از نمودار تعدیل شده برای تحلیل استفاده کنیم و از نمودارهای تعدیل نشده برای بررسی سقف‌های تاریخی و حساسیت‌های قیمت در طول زمان استفاده نماییم.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید