همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت‌ های بورسی

همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت‌ های بورسی

 

همیشه مجامع شرکت‌های بورسی برای سرمایه گذاران تازه وارد به بورس ابهاماتی را به همراه دارند. سهام‌داران تازه کار باید برای به دست آوردن اطلاعات درباره مجامع شرکت‌ها منابع مختلف را زیرورو کنند تا شاید چیزی دستگیرشان شود. زمانی که فصل مجامع شرکت‌ها فرا می‌رسد سهام‌داران تازه وارد به بورس که تجربه شرکت در مجامع را ندارند با ابهامات زیادی مثل وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم قبل و بعد از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع می‌افتد و غیره مواجه می‌شوند. حتی تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز برای بسیاری از عزیزان جای سوال دارد. 

 

منظور از مجمع شرکت چیست؟

مجمع عمومی شرکت ، اجتماع صاحبان سهام شرکت های سهامی عام و خاص می باشد که وظایف و اختیارات مجمع عمومی ، بسته به نوع مجمع عمومی شرکت ، متفاوت خواهد بود . انواع مجامع عمومی شرکت ، شامل مجمع عمومی موسس ، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

 

شرکت‌ها چند نوع مجمع دارند؟

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهام‌داران تشکیل می‌شود. این مجمع با حضور حداقل بیش از نیمی از سهام‌داران شرکت رسمیت پیدا می‌کند و تنها یک بار در سال برگزار می‌شود. طبق قانون تجارت ایران شرکت‌های سهامی موظف هستند که مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی‌شان برگزار کنند. در نتیجه از آنجایی که سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی پایان اسفند ماه است، اکثر مجامع شرکت‌ها نیز در خرداد و تیر ماه برگزار می‌شوند.

 

مجمع عمومی فوق العاده

در طول یک سال مالی، اگر مشکل یا مسئله خاصی پیش آید که باید در مورد آن تصمیم گیری شود و نیاز باشد که بیش از یک بار مجمع عمومی عادی تشکیل شود، در این موقع است که مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌شود.

 

 

 

این مطلب را حتما بخوانید:  مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عادی سالیانه چیست؟

 

 

 

چگونه سهام‌داران از تشکیل مجمع‌ها با خبر می‌شوند؟

قبل از برگزاری مجمع، آگهی دعوت به مجمع از طریق سامانه کدال codal.ir در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد. در مجمع عادی سالیانه علاوه بر آگهی دعوت به مجمع، گزارش‌های مالی شرکت از قبیل صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده به همراه کلیه یادداشت‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره و جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز منتشر می‌شود.

شرکت‌ها باید تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی خود را در سامانه کدال، روزنامه رسمی شرکت و همچنین وبسایت شرکت اطلاع‌رسانی کنند تا سهامداران بتوانند در مورد نگهداری یا خرید و فروش سهام تصمیم‌گیری کنند.

 

 

نکته‌های مهم در مورد مجمع شرکت‌ها

  • معمولا ۲ روز کاری قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف خواهد و دیگر قابل معامله نخواهد بود. پس اگر قصد ندارید تا در جلسه مجمع شرکت کنید باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.
  • تصمیماتی که در مجامع شرکت‌های بورسی گرفته خواهد شد از قبیل تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهام‌دار شرکت هستند خواهد شد.
  • ۲ روز بعد از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی خواهد شد. همانطور که گفته شد تصمیماتی که در مجمع گرفته می‌شود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌دار شرکت بوده‌اند. پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم. تصور کنید که شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی تصویب می‌کند و شما نیز روز بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فرد دیگری می‌فروشید. این ۱۰۰ تومان سود در هر زمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.
  • اگر در مجامع شرکت‌های بورسی، سود نقدی تصویب شود، معمولا در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر می‌شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع. ممکن است این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شده باشد.
  • طبق قانون تجارت، شرکت‌ها تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهام‌داران توزیع کنند. برخی شرکت‌ها خیلی زود سود نقدی را بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمی‌کنند. پس باید دقت داشته باشید که قبل از برگزاری مجمع آگهی زمان‌بندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری کنید.
  • اگر سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت‌های بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین شده آن را از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید؛ حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید می‌توانید آن سود را دریافت کنید.
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید