حسابداری فروش چیست و اهمیت حسابداری فروش

حسابداری فروش چیست

 

 

این مقاله به طور خاص در پاسخ به کسانی نوشته شده است که می خواهند بدانند حسابداری فروش چیست؟ ضرورت حسابداری فروش، مهارت، تحصیلات، ویژگی های لازم و غیره برای این شغل، تمام چیزی است که پس از خواندن این مقاله دستگیرتان می شود. بنابراین چند دقیقه وقت تان را برای خواندن این مطلب خالی کنید.

 

حسابداری فروش

در حسابداری فروش، خالص فروش عبارت است از درآمدهای عینی که یک شرکت در ازای فروش محصولات یا ارائه خدمات خود به دست می‌آورد. گزارشات درآمدها به‌عنوان گزارش سودآوری شرکت در یک دوره مالی نیز در نظر گرفته می‌شود.

توجه داشته باشید که در این نوع حسابداری، فروش خالص در گزارشات سود یا زیان، محاسبه می‌شود. فروش خالص به معاملاتی گفته می‌شود که مبلغ آن به‌سرعت تحویل گرفته شده و تسویه شود. به این ترتیب درآمدزایی یا سودآوری از فروش محصولات یا خدمات تنها زمانی معنی دارد که خدمت یا محصول به خریدار تحویل داده شود.

 

اهمیت حسابداری فروش

ضرورت حسابداری فروش در شرکت‌هایی بیشتر احساس می شود که فروش بالا کالا و خدمات دارند. در این شرکت‌ها لازم است که واحدی به نام حسابداری فروش مستقر شود. اهمیت حسابداری فروش در ارائه صحیح گزارش سود و زیان است.

بخش عمده‌ای از اطلاعات حسابداری فروش در گزارش سال مالی و سود و زیان تأثیر و ارتباط مستقیم با آن دارد.

 

مهارت و دانش لازم برای موفقیت در شغل حسابداری فروش

برای موفقیت در این حوزه باید مهارت های زیر را داشته باشید.

  • حسابداری فروش یکی از مشاغل حوزه مالی و بازرگانی است.
  • برای موفقیت در این‌ شغل باید به دانش حسابداری تسلط کافی داشته باشید.
  • حداقل یک سال سابقه کاری در حوزه فروش داشته باشید.

 

حسابداری فروش چیست

اهمیت حسابداری فروش

 

تحصیلات مورد نیاز برای شغل حسابداری فروش

بدیهی است که برای موفقیت در این شغل بهتر است که در رشته حسابداری و شاخه‌های مرتبط با آن تحصیل‌کرده باشید همه فارغ‌التحصیلان رشته های زیر می توانند در این شغل موفق باشند:

  1. حسابداری
  2. حسابرسی
  3. و مدیریت

 

5 خصوصیت ضروری اخلاقی برای حسابداران فروش

برای موفقیت در حسابداری فروش داشتن خصوصیات اخلاقی زیر کمک زیادی می‌کند:

  • رازداری و عدم انتشار اطلاعات مربوط به مشتریان شرکت
  • حفظ اسرار و افشا نکردن میزان فروش و سود شرکت به رقبا و سایر افراد
  • دقت در محاسبات مربوط به مشتریان و جلوگیری از تضییع حقوق آنها
  • مدیریت کردن برای افزایش فروش کالا و خدمات
  • توسعه مهارت‌ها و ارائه پیشنهادهای خلاقانه برای کمک به سایر واحدهای مالی

 

7 وظیفه حسابداران فروش که قبل از احراز شغل باید بدانید

وظایف حسابدار فروش به شرح زیر است:

  • ثبت و صدور فاکتور فروش
  • نمایش اسناد حسابداری که به فروش داخلی
  • و خارجی مربوط می‌شود
  • کنترل تراز مشتریان
  • مطالبات مشتریان
  • نگهداری اسناد فروش
  • گزارشگری حسابداری فروش

 

وظایف تخصصی که حسابدار فروش موظف به انجام آن است

قبل از این که بدانید حسابداری فروش چیست باید با وظایف عمومی و تخصصی حسابداران فروش آشنا شوید. این وظایف به شرح زیر است:

  • ثبت کلیه اسناد مربوط به فروش کالاها و خدمات
  • حسابدار فروش باید به حسابداری بازرگانی از روش دائمی و ادواری تسلط کافی داشته باشد.
  • یک حسابدار فروش باید به حسابداری به روش تعهدی تسلط کامل داشته باشد.
  • ثبت پیش فاکتور
  • تبدیل پیش فاکتور به فاکتور
  • ثبت فاکتورهای دستی در نرم افزار حسابداری
  • ثبت فاکتور برگشت از فروش
  • ثبت فاکتور مربوط به ضایعات و مواد فاسد شدنی
  • ثبت فاکتور فروش کالاهای امانی با سابقه و دستورالعمل‌های داخلی
  • ارسال پرینت حساب مشتریان به صورت دوره‌ای

 

حسابداری فروش چیست

وظایف تخصصی حسابدار فروش

 

4 وظیفه کنترلی که حسابدار فروش باید انجام دهد

حسابدار فروش باید کنترل های زیر را انجام دهد.

  • توانایی ثبت فاکتورهای دستی در انواع نرم‌افزارهای حسابداری
  • ثبت‌ فاکتورهای برگشت از فروش
  • مهارت در ثبت‌ فاکتورهای مواد فاسدشدنی و ضایعات
  • ثبت‌ سندهای فروش کالای امانی
  • ارسال به‌موقع پرینت حساب مشتریان به‌طور دوره‌ای
  • کنترل فاکتور صادرشده با حواله‌های خروج
  • کنترل‌ حساب مشتریان و نوشتن و ارائه گزارش‌های لازم
  • کنترل و نگهداری تمامی اسناد مربوط به فروش کالا
  • بک‌آپ گرفتن مداوم از نرم‌افزار حسابداری مورد استفاده
  • بررسی و نگهداری حساب مشتریان
  • طبقه‌بندی‌ مدارک و اسناد در ارتباط با خواست شرکت
  • ایجاد هماهنگی با واحدهای فروش برای صدور فاکتور فروش

 

 

 

 پیشنهاد می شود مقاله حسابداری چیست را هم مطالعه کنید

 

 

 

چه اسناد و مدارکی باید توسط حسابدار فروش نگهداری شود

برای اطلاع کسانی که می خواهند بدانند حسابداری فروش چیست باید بگوییم، حسابدار فروش ضمن ثبت و کنترل برخی از اسناد و مدارک مثبته وظیفه نگهداری و طبقه بندی آنها را نیز به عهده دارد. اسنادی که باید توسط حسابدار فروش نگهداری شود به شرح زیر است:

  • کلیه اسناد مربوط به فروش
  • بک اپ گرفتن دوره‌ای از نرم‌افزارهای فروش
  • ثبت و نگهداری حساب‌های مشتریان
  • نگهداری اسناد مطابق درخواست مدیران شرکت

 

حسابدار فروش با کدام واحدها در ارتباط است

واحدهای زیر در ارتباط با حسابدار فروش نیز می باشند.

  • مدیر فروش و بازاریابی
  • مدیر مالی
  • کارمند فروش
  • مسئول بازاریابی و فروش خارجی
  • مسئول کنترل انبار محصول

 

کدام یک از مدارک در حسابداری فروش سند محسوب می‌شوند

۴ نوع مدرک در حسابداری فروش وجود دارد که سند حسابداری محسوب می‌شود:

  • قرارداد فروش
  • فاکتور فروش
  • فاکتور برگشت از فروش
  • پیش فاکتور فروش

فراموش نکنید پیش فاکتور و قرارداد فروش وقتی جزو اسناد حسابداری محسوب می‌شوند که بر اساس آنها دریافتی صورت گرفته باشد. یعنی مبلغی بین خریدار و فروشنده رد و بدل شده باشد در این صورت است که باید برای آن سند حسابداری صادر کرد.

 

حسابداری فروش چیست

حسابداران واحد فروش

 

درخواست فروش چیست

منظور از درخواست فروش، یعنی درخواست فروش کالا یا خدمات که به واحد تولید و برنامه ریزی داده می شود. این واحد نیز سفارش تولید کالاها را بر اساس این درخواست ها تنظیم می کند. لازم است بدانید؛ درخواست فروش جزو اسناد مثبته حسابداری است که سند محسوب نمی‌شود.

3 آیتم ضروری برای حسابداران واحد فروش که دانستنش حیاتی است:

  • کسانی که حسابداری واحد فروش را بر عهده دارند باید با رویه‌های فروش آشنا باشند.
  • نوع کسب و کار و اسناد مربوط به آن را بشناسند.
  • شناخت اسناد مثبته برای صدور سند حسابداری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

حسابداری فروش چیست

تجزیه و تحلیل داده های فروش

 

منظور از درخواست فروش چیست:

خوب است بدانید درخواست فروش جزو اسناد مثبته حساب محسوب می شود که نیازی به ثبت حسابداری ندارند ولی به عنوان سند مثبته و مبنا باید بایگانی شود. با استفاده از درخواست فروش، واحد فروش به نوعی فروش کالا یا خدمات را به واحد تولید یا برنامه‌ریزی ارسال می‌کند و سفارش تولید کالا می‌دهد.

 

قرارداد فروش چیست:

گفتنی است قرارداد فروش نوعی سند حسابداری محسوب می‌شود. قرارداد فروش تعهدی است که شرکت به مشتری می‌دهد که تعداد مشخصی کالا با قیمت توافق شده به او تحویل دهد.

 

6 موردی که باید در قرارداد فروش ذکر شود:

  • اطلاعات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مدت
  • شرایط پرداخت
  • مبلغ
  • و تعهدات طرفین

لازم است بدانید که یک نسخه از قرارداد فروش همیشه باید به واحد مالی تحویل داده شود تا به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند. قرارداد فروش شرکت‌هایی که از نرم افزارهای یکپارچه استفاده می‌کنند، در سطوح کدینگ است.

 

حسابداری فروش چیست

قرارداد فروش

 

پیش فاکتور فروش چیست:

لازم است بدانید پیش فاکتور فروش سند حسابداری محسوب نشده و یک سند مثبته فروش است ذکر این نکته لازم است که اگر در پیش فاکتور فروش مبلغی رد و بدل شود، تبدیل به سند حسابداری می‌شود. در این صورت مبلغی که مشتری به عنوان پیش فاکتور پرداخت کرده است باید در اسناد حسابداری بایگانی شود.

 

موارد استفاده از پیش فاکتور:

پیش فاکتور وقتی استفاده می‌شود که مشتری قصد خرید کالا یا خدمات را دارد ولی نیاز به اطلاعات تخصصی و کامل کالا و خدمات همراه با جزئیات قیمت و مشخصات دارد. برای همین پیش فاکتور نوعی سند مثبت محسوب می‌شود و سند حسابداری نیست.

 

برگشت از فروش:

اجازه دهید برایتان بگوییم که برگشت از فروش یک سند حسابداری و باید فرم رسید انبار که نشان دهنده مرجوعی کالا به انبار است ضمیمه آن شود.

برگشت از فروش در دو صورت اتفاق می افتد:

زمانی که مشتری از کالای خریداری شده رضایت ندارد.

وقتی که کالای ارسال شده دچار نقص فنی و مشکل باشد.

در این صورت لازم است که واحد حسابداری برای کالای خریداری شده فاکتور برگشت از فروش صادر کند و سند حسابداری آن را ثبت کنند.

 

با انواع فروش در حسابداری فروش آشنا شوید

اگر می خواهید بدانید حسابداری فروش چیست باید با انواع فروش آشنا شوید:

  1. فروش نقدی: در این شیوه از فروش همزمان با تحویل کالا مبلغ آن از مشتری دریافت می‌شود.
  2. فروش نسیه: در فروش نسیه همزمان با تحویل کالا به مشتری تعهد می‌کند که مبلغ آن را در زمان مشخصی که مطابق توافق طرفین صورت می‌گیرد پرداخت کند.
  3. فروش از طریق پیش دریافت: برخلاف فروش نقدی در این شیوه قبل از تحویل کالا به مشتریان مبلغ آن از مشتری دریافت می‌شود پیش فروش می‌تواند به میزان کل مبلغ یا بخشی از بهای آن باشد.
  4. فروش اقساطی: فروش اقساطی پس از تحویل کالا به مشتری تعهد می‌کند که وجه باقیمانده را به صورت اقساط در زمان‌های مقرر پرداخت کند
  5. فروش امانی: فروش امانی شیوه خاصی از فروش است که در آن مالک کالا یا اصطلاحاً “امر” کالا را به شخص دیگری که “حق العمل کار” نام دارد، می‌سپارد آن شخص نیز در ازای دریافت مبلغی کالا را به فروش می‌رساند و کارمزد خود را دریافت می‌کند.

 

آنچه باید درباره ثبت حساب فروش بدانید:

در واحدهای تولیدی به ازای هر درآمدی که از فروش کالا و خدمات کسب می‌کنند آن را در حساب فروش کالا ثبت می کنند.

به خاطر داشته باشید که در حسابداری فروش منظور از فروش کالا فقط برای فروش کالاهای تولیدی است و برای فروش اثاثیه و ساختمان و غیره از این حساب استفاده نمی‌شود.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید