نحوه اخذ المثنی برای مدارک ثبتی شرکت و نکات مهم آن

نحوه اخذ المثنی برای مدارک ثبتی شرکت

 

 

اگر به دلایلی مدارک ثبت شرکت شما مفقود شده‌اند، ابتدا باید از طریق اداره ثبت شرکت‌ها برای اخذ المثنی برای آنها اقدام کنید. برای این منظور، باید فرم درخواست اخذ المثنی مدارک مفقود شده را با امضای تمامی اعضای هیأت مدیره و به همراه مدارک هویتی تمامی اعضای هیأت مدیره و توسط وکیل رسمی دادگستری به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهید. پس از این مرحله، اداره ثبت شرکت‌ها با انجام اطلاعات لازم و استعلام‌های لازم، المثنی مدارک شما را صادر خواهد کرد و به شما تحویل خواهد داد.

همانطور که افراد حقیقی دارای مدارکی برای اثبات هویت خود هستند، اشخاص حقوقی هم برای اثبات هویت و شناسایی خود، باید دارای مدارک هویتی مربوطه باشند. بنابراین، اگر شرکت شما به دلیل مسائلی از جمله سوءقصد، سوءاستفاده، خطای داخلی و یا سایر دلایلی با مفقودی مدارک روبه‌رو شده است، باید بلافاصله اقدام به درخواست المثنی مدارک مفقود شده کنید. 

در کل، مفقود شدن مدارک و سند‌های شرکت‌ها یک موضوع مهم است که ممکن است در زمان‌های مختلف برای شرکت‌ها رخ دهد. اما با توجه به روندی که در بالا توضیح داده شد، می‌توانید با درخواست المثنی مدارک مفقود شده، به رسمیت شناخته شدن شرکت خود را حفظ کنید.

 

چه مدارکی المثنی میشوند؟

مدارکی میتوان برای آنها درخواست صدور المثنی ارسال نمود براساس نوع شرکت میباشد. بطور کلی در هر یک از شرکت‏ها، برای برخی مدارک، المثنی صادر میشود که به صورت زیر میباشد:

1. شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از: اساسنامه، صورتجلسه موسسین، شرکتنامه و تقاضانامه 

2. شرکت سهامی خاص : اساسنامه در ۶۴ ماده و ۱۱ تبصره، صورتجلسه موسسین و اظهارنامه

3. شرکت غیرتجاری: اساسنامه در ۲۷ ماده، صورتجلسه موسسین و اظهارنامه 

4. شرکت تعاونی : اساسنامه در ۵۲ ماده، صورتجلسه موسسین و هیات مدیره، شرکتنامه و تقاضانامه 

قابل ذکر است که در صورت درخواست المثنی، مدارک شرکت تنها شامل موارد فوق الذکر است و برای هیچ یک از صورتجلسات شرکت و یا موسسه که در بایگانی اداره ثبت شرکتها نگهداری می گردند، المثنی صادر نمی شود.

 

 

 گم کردن مدارک ثبتی شرکت

 گم کردن مدارک ثبتی شرکت

 

 

شیوه ی اخذ المثنی برای مدارک ثبتی:

در اینجا به روش درخواست المثنی برای مدارک ثبتی پرداخته می‌شود. برای این کار باید از طریق اداره ثبت مربوط به شرکت اقدام شود.

در ابتدا، تقاضا نامه مربوط به گرفتن المثنی مدارک گم شده به افراد هیأت مدیره، شرکا و سهام‌داران مربوطه تقدیم می‌شود تا آن را امضا کنند.

سپس به همراه مدارک هویتی همه افراد هیأت مدیره، توسط وکیل رسمی مربوط به دادگستری، به سازمان ثبت شرکت‌های مربوطه ارسال می‌شود.

بعد از پرداخت هزینه‌ها و تحویل مدارک مذکور به اداره، و انجام پرسش‌ها و استخبارهای لازم، مدارک خواسته شده به فرد متقاضی داده می‌شود.

 

اطلاع از تعداد سهام و ارزش آن:

ممکن است در شرکت سهامی خاص، ارزش هر سهم یا تعداد افرادی که در شرکت سهام دارند گم شود و یا حتی مورد فراموشی قرار بگیرد.

برای اطلاع از ارزش هر سهم تعداد افراد سهامدار باید به صورت جلسات مراجعه کرد زیرا در صورت جلسات تمامی موارد مذکور از جمله تعداد سهام و ارزش سهام آن‎ها وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات صورت جلسات به مانند اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت نیز باید به اداره ثبت شرکت‎ها مراجعه کرد.

 

گرفتن فهرست اسامی افرادی که در شرکت ها سهم دارند:

با توجه به اینکه فهرست اسامی سهامداران شرکت ها در دسترس شرکت ها نیست، برای درخواست آن باید از یکی از شریک های شرکت، اعضای دارای سمت یا وکیل رسمی به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و نامه ای خطاب به سازمان ثبت شرکت ها دریافت کند. پس از دریافت نامه، باید آن را به اداره ثبت مربوطه تحویل داد و درخواست خود را به همراه آن ارائه کرد. به این ترتیب، فهرست اسامی سهامداران شرکت در دسترس قرار خواهد گرفت و می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

 

قوانین اخذ المثنی:

براساس قانون مراجع ثبتی وظیفه دارند که تا تاییدیه های اختراع و  الگوهای صنعتی را جهت پیشگیری از خلاف‎های محتمل منتشر کنند.

همچنین اگر تاییدیه های اختراع یا طرح‎های صنعتی در دسترس نباشند، مالکین آن‎ها میتوانند با پرداخت هزینه مربوطه، درخواست اخذ المثنی را به شرکت مربوطه ارسال کنند.

برای درخواست اخذ المثنی مدارک ثبتی شرکت و مورد بالا باید نحوه مفقود شدن مدارک و همچنین امضای حداقل 3 نفر را به مدارک ارسالی پیوست کنند.

مطابق مراحل قانونی اخذ المثنی مدارک تاییدیه های اختراع و الگوهای صنعتی ابتدا یکبار در پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمیکشور منتشر میشود و اگر تا 10 روز هیچ اعتراض و حقی نسبت به آن مشاهده نشود، برای صدور گواهی المثنی مدارک اقدام خواهد شد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله شرکتنامه و تفاوت آن با اساسنامه را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید