بررسی تفاوت بین هزینه اجتناب پذیر و هزینه غیرقابل اجتناب

هزینه غیر قابل اجتناب

 

 

شناخت دسته‌بندی هزینه‌های غیرقابل اجتناب بسیار حائز اهمیت برای تصمیم‌گیری‌های تجاری است. هزینه‌های قابل اجتناب، هزینه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را با توقف فعالیت تجاری حذف کرد، اما هزینه‌های غیرقابل اجتناب، هزینه‌هایی هستند که اگر فعالیت تجاری متوقف شود، همچنان ادامه خواهند داشت.

هر دو نوع هزینه اجتناب‌پذیر و غیرقابل اجتناب، برای ارزیابی و تصمیم‌گیری درباره تولید و تجارت تاثیرگذار هستند و سازمان‌ها باید به این مسئله توجه کنند.

 

انواع هزینه در حسابداری براساس فعالیت اقتصادی:

هزینه های مستقیم:

هزینه‌های مستقیم، هزینه‌هایی هستند که مربوط به تولید یک کالا یا خدمت است. هزینه مستقیم را می‌توان به راحتی در یک محصول، بخش یا پروژه ردیابی کرد.

هزینه های غیر مستقیم:

هزینه‌های غیر مستقیم هزینه‌های غیر مرتبط با تولید یک کالا یا خدمت هستند. هزینه غیر مستقیم را نمی‌توان به راحتی در یک محصول، بخش، فعالیت یا پروژه ردیابی کرد.

 

 

هزینه های قابل اجتناب:

1. هزینه متغیر:

هزینه متغیر در مقابل سطح تولید برابر با تغییراتی است که با افزایش حجم تولید افزایش می‌یابد. از انواع هزینه متغیر، می‌توان به هزینه مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم و سربار متغیر اشاره کرد. در صورتی که حجم تولید کاهش یابد، هزینه‌های متغیر مربوط به آن نیز کاهش خواهد یافت.

 

2. هزینه ثابت قدم گذاشت:

هزینه ثابت پله ای نوعی هزینه ثابت است که در سطح فعالیت بالا و پایین خاص تغییر نمی کند ، اما هنگامی که سطح فعالیت فراتر از یک نقطه مشخص افزایش می یابد تغییر خواهد کرد.

 

 

هزینه های قابل اجتناب

هزینه های قابل اجتناب

 

هزینه های اجتناب ناپذیر:

  1. هزینه های نیرو کار
  2. ماده خام
  3. ماشین آلات پیشرفته
  4. وام سرمایه و مبادله نرخ بهره

بنگاه ها می توانند با کاهش هزینه های قابل اجتناب خود به دلیل تغییر در صنعت، از این کاهش هزینه ها بهره‌مند شوند. هر زمان که به دلیل کمبود تقاضا، میزان تولید کاهش پیدا کند، بنگاه ها برای جبران این کاهش باید قیمت ها را کاهش دهند. به طور کلی، کاهش هزینه های قابل اجتناب می تواند به کاهش قیمت های محصولات بینجامد و این می تواند باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش فروش و سود بنگاه ها شود.

 

هزینه غیر قابل اجتناب:

هزینه غیر قابل اجتناب جزء هزینه هایی می باشد که جدای از تصمیمات عملیاتی برای شرکت متحمل می شود. این هزینه ها از نظر نوع ماهیت، ثابت و غیر مستقیم می باشند و نمی توان آن را در محصول نهایی شناسایی کرد.

 

هزینه ثابت:

انواع هزینه های ثابت عبارتند از:

هزینه های ثابت مستقیم: این هزینه ها مستقیماً به تولید محصول مرتبط هستند و با افزایش حجم تولید تغییر نمی کنند. مثال هایی از این هزینه ها شامل هزینه های تحقیق و توسعه، هزینه های تبلیغات و هزینه های مدیریت می باشند.

هزینه های ثابت ظرفیت: این هزینه ها به دلیل داشتن ظرفیت تولیدی مشخص به وجود می آیند و با افزایش تولید در دسترس، تغییر نمی کنند. مثال هایی از این هزینه ها شامل هزینه های اجاره، هزینه های نگهداری و تعمیرات و هزینه های بیمه می باشند.

هزینه های ثابت فرضی: این هزینه ها به دلیل وجود یک سطح تولیدی ثابت محاسبه می شوند و در واقع به ازای هر واحد تولید، کاهش یافته و با افزایش تولید، افزایش می یابند. مثال هایی از این هزینه ها شامل هزینه های مالیات، هزینه های حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه های حمل و نقل می باشند.

 

هزینه سرمایه ای:

 

هزینه سرمایه‌ای صرف خرید دارایی‌های ثابت و مولد جدید یا افزودن ارزش داراییهای ثابت و مولد موجود می‌گردد. عمر مفید این داراییها باید بیش از میزان باقیمانده از سال مالیاتی باشد که در آن این هزینه صرف شده است. خرید زمین، ساختمان، تجهیزات و ماشین آلات و داراییهای ثابت و درازمدت از نمونه هزینه‌های سرمایه‌ای هستند.

 

هزینه غرق شده:

این هزینه‌ها در ترازنامه تا زمانی که شرکت سودآوری نکرده باشد، منعکس نمی‌شوند. به عنوان مثال، هزینه‌های تنظیم، هزینه‌های راه‌اندازی، هزینه‌های بهبود ساختمان و هزینه‌های آموزش از انواع این هزینه‌ها هستند.

 

تفاوت بین هزینه اجتناب پذیر و غیر قابل اجتناب:

تفاوت بین این دو هزینه بر اساس افزایش و یا کاهش آن ها بر اساس میزان فعالیت می باشد. هزینه های خاص قابلیت اجتناب دارند و در حالی که هزینه های دیگر بر اساس تصمیم گیری ها غیر قابل اجتناب هستند.

شناسایی و از بین بردن فعالیت های غیر ارزش افزوده و قطع کالاهایی که دارای تقاضای کمی می باشند، کمک می ذکند که شرکت ها از هزینه های غیر ضروری اجتناب کنند و به سمت پیشرفت و سود بالاتر گام بردارند.

 

 

هزینه های اجتناب پذیر در مقابل هزینه غیر قابل اجتناب

هزینه های اجتناب پذیر در مقابل هزینه غیر قابل اجتناب

 

هزینه های اجتناب پذیر در مقابل هزینه غیر قابل اجتناب:

هزینه اجتناب پذیر:

  • با سرعت تولید از نظر خارج می شود.
  • این هزینه مستقیم برای شرکت می باشد.
  • به وسیله شرکت کنترل می شود.
  • این هزینه را می توان از مبداء داخلی و خارج از کشور دریافت و تغییر داد.
  • این هزینه ها مربوط به ورودی تولید می باشد.

 

هزینه های اجتناب ناپذیر:

  • حتی اگر تولید هم نباشد، این هزینه جود دارد.
  • هزینه های غیر مستقیم برای شرکت می باشد.
  • تحت تاثیر امور خارجی شرکت می باشد.
  • هزینه های مربوط به استفاده از سرمایه و ریسک سیستماتیک می باشد.
  • این هزینه ها زمانی اتفاق می افتد که یک ارائه دهنده خدمات ویژه، برای عملکرد شرکت و یا تولید در سطح صنعتی وجود داشته باشد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله چک رمزدار چیست را مطالعه کنید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید