چرا حسابداران باید با تکنولوژی‌های مالی حرکت کنند؟

چرا حسابداران باید با تکنولوژی‌های مالی حرکت کنند؟

 

 

امروزه تکنولوژی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.امروزه تمام تخصص های کاری با استفاده از تکنولوژی به فعالیت خود ادامه می‌دهند . برای مثال طراحان گرافیک از ابزارهای ادوبی و پزشکان برای بررسی بدن بیمار از نرم‌‌‌‌افزارهایی که تحلیل های حرکتی و آناتومی ارائه می­دهد، استفاده می کنند.  حسابداری نیز از چنین تخصص هایی است. بدون استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی های کامپیوتری، حجم داده های که امروزه حسابداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، غیرقابل کنترل خواهد بود. در این مقاله به دلایلی که چرا حسابداران باید با تکنولوژی های مالی همراه شوند خواهیم پرداخت.

 

تکامل حسابداری در طول قرن­ ها

در عصری که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت های علمی و صنعتی و اقتصادی می باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیتهای مالی در هر پیشرفت و توسعه ای غیر قابل انکار می باشد نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش می یابد .
در قرون وسطی مرسوم بوده است که فرمانروایان مالیاتها را جمع آوری می کردند و آنرا در جهت رفع نیازهای مالی مربوط به توسعه املاک به مصرف می رساندند.در آن زمان یکی از وظایف حسابداران تهیه صورتی از اموال افراد برای خزانه داری فرمانروا به منظور اخذ مالیات بود . از دیگر وظایف حسابداران آن زمان می توان به تهیه گزارش سفر افرادی که به کار تجارت بین کشورها اشتغال داشتند اشاره کرد. این گزارش در پایان هر سفر تهیه می گردید و هدف از آن تعیین سود و زیان مربوط به آن سفر بود. در قرن سیزدهم و چهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی در سیستم نگهداری حسابها به وجود آمد.
لوکا پاچیولی ( LUCA PACIOLI ) یک کشیش ایتالیایی و درواقع یک ریاضیدان بود که توانست با انتشار کتاب ریاضیات لوکا پاچیولی موجب گسترش فن دفترداری دوطرفه در سراسر اروپا گردد.وی در این کتاب که چند فصلش اختصاص به حسابداری داشت توانست مهارت تجزیه و تحلیل گری خود را در جهت توصیف سیستم حسابداری دوطرفه به کار برد.با وجود اینکه دراین کتاب هیچ اشاره ای به دوره مالی ، چگونگی تهیه صورتهای مالی و نگهداری حسابهای مربوط به دارائیهای ثابت وجود ندارد و نیز تمایزی بین اموال شخصی صاحب موسسه وسازمان تجاری وی نگذاشته است ، به دلیل سادگی و داشتن ارزشهای علمی در طی قرون پانزدهم و شانزدهم به اغلب زبانها ترجمه شد و مورد استفاده قرار گرفت .

تکنولوژی مالی (FinTech) چیست؟

. فین‌تک معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به شر کت هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. فین‌تک یکی از علاقه‌مندی‌های جدید سرمایه‌گذاران است و تبدیل به یکی از زمینه‌های مورد توجه کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه شده‌است.

به طور گسترده، اصطلاح تکنولوژی مالی می‌تواند به هر نوآوری در مورد نحوه تعامل مردم با کسب و کار، از اختراع پول دیجیتال تا حسابداری دوگانه، اعمال شود. به دلیل انقلاب اینترنت و همچنین انقلاب اینترنت تلفن همراه و تلفن هوشمند، تکنولوژی مالی به‌صورت شدیدی رشد یافته است و فین تک، که در ابتدا به تکنولوژی رایانه‌ی مربوط به پشت صحنه‌ی بانک‌ها یا شرکت‌های تجاری اشاره می‌کرد، در حال حاضر انواع مختلفی از مداخلات تکنولوژیکی را به اموال شخصی و تجاری توصیف می‌کند.

 

تکامل تکنولوژی­ های مالی

در حالی که جدیدترین های تکنولوژِ­های مالی اجازه پرداخت خرید با موبایل را می‌دهد، قدمت آن به اولین کارت های اعتباری در دهه ۱۹۵۰ میلادی باز می‌گردد. پس از کارت اعتباری، فناوری مالی تکامل یافت و چندین نقطه عطف مهم از جمله خودپردازها­، بورس های الکترونیکی سهام، رایانه ای بانکی و بورس های آنلاین را تجربه کرد.

قبل از دهه ۱۹۹۰ و عصر اینترنت، مؤسسات مالی سنتی، مانند بانک ها با استفاده از fintech رونق یافتند. با این­که در اواخر دهه ۱۹۹۰ شرکت هایی مانند PayPal کار خود را آغاز کرده بودند، اما تا سال ۲۰۰۸ که بحران مالی رخ داد، سیستم سنتی را تهدید نمی­کردند.

پس از آن بیشتر مردم اعتماد خود را به بانک داری سنتی از دست دادند و سیستم های آنلاین جای روش سنتی را گرفتند. Fintech انقلابی در بسیاری از بازارهای مختلف ایجاد کرده است، به ویژه در صنعت بانک داری، بازرگانی و بیمه.

با توجه به تاریخچه ومطالبی که تا این جا خواندیم و آن ­چه امروزه می‌بینیم، می‌توانیم دلایل زیر را به عنوان چرایی نیاز حسابداران به تکنولوژی های مالی بیان کنیم.

 

دلایل حرکت حسابداران در راه استفاده از تکنولوژی­ های مالی

با توجه به آن­چه در مورد FinTech خواندیم، عدم اعتماد مردم به شیوه سنتی اداره امور مالی و نیاز به همگام شدن با تکنولوژی های جدید، حسابداری نیز دست خوش تغییرات بسیار شد. اما دلایل دیگری نیز می‌توان بیان کرد.

 

  • گسترش اینترنت و تجارت الکترونیکی

متخصصین حسابداری امروزه اهمیت اینترنت را درک می­کنند و از اینترنت برای تجارت الکترونیکی استفاده می­کنند. آن­ها از اینترنت برای اجرای فرآیندهای عمده تجاری در شرکت ها استفاده می‌کنند. تجارت الکترونیکی به شرکت های حسابداری اجازه می‌دهد تا امور داخلی خود را سامان داده و روابط بین مشتریان را از طریق شبکه دیجیتالی برقرار کنند.

برای ساماندهی برنامه های درون سازمانی می­توان از شبکه ای داخلی به نام اینترانت استفاده کرد. اینترانت می‌تواند اطلاعاتی از جمله سیاست های شرکت و برنامه ها را بین کارمندان توزیع کند.اطلاعات می‌توانند از چندین سیستم روی یک رابط قرار گیرند.

این سیستم یک وسیله ارتباطی خوب در داخل یک سازمان است. حسابداران همچنین می‌توانند با ارتباطات خارج سازمانی را با سیستم اکسترانت برقرار کنند. پیوند الکترونیکی باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه های سفر در نهایت کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

بنابراین می‌توانیم به عنوان اولین دلیل نیاز حسابداران به تکنولوژی، انجام امور مالی از راه دور و ایجاد پیوندی سریع و مطمئن بدون نیاز به جابه جایی درون یا برون سازمانی بیان کنیم.

 

  • کاهش هزینه های حسابرسی
    از مباحث عمده در هر کسب‌و‌کار، کاهش هزینه‌ها تا حد امکان است. حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کاهش فرآیندهای کاری و هزینه‌ها امری مهم برای این بخش است. یکی از صرفه‌جویی های تکنولوژی در حسابداری، همان کاهش نیاز به نیروی انسانی برای ثبت اطلاعات در انواع دفاتر قانونی حسابداری است که می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ هزینه‌ی بالایی باشد.

 

  • ورودی، خروجی و پردازش

نه تنها مشتریان نیاز به پروسه های مالی دارند، بلکه حسابداران نیز باید بتوانند از طریق نرم افزار هایی مشتریان خود را ردیابی کرده و کار آن­ها را با راندمان بهتر پیگیری کنند. بنابراین حسابداران باید با برنامه نویسان و طراحان سیستم ها همکاری کنند تا سیستمی کارامد طراحی شود.

وقتی داده های مشتری به برنامه رایانه وارد می­شود، چرخه پردازش، دستور العمل های پردازش داده مشتری را به کامپیوتر می­دهد. این پردازش امکان تبدیل داده خام به نتیجه ای معنی دار را فراهم می­کند.

در نهایت خروجی اطلاعات پردازش شده را به حسابدار منتقل می‌کند. بنابراین وی می‌تواند داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و صورت های مالی مشتری را تفسیر کند. تمام سوابق مشتری می‌تواند در سیستم رایانه ای یک حسابدار ذخیره و سازماندهی شود.

بنابراین دلیل سوم نیاز به تکنولوژی های مالی در این­جا آشکار می­شود. تصور کنید حسابداری هستید که کار ۵ مشتری را در دست دارید. مطمئناً در پایان سال برای هرکدام یک چمدان پرونده خواهید داشت، اما با وجود تکنولوژی های مالی، تنها داشتن یک لپ­تاپ کافی است.

 

  • پیشرفت فناوری اطلاعات

به دلیل پیشرفت هایی که فناوری اطلاعات در صنعت حسابداری ایجاد کرده است، حسابداران به سمت کسب ممهارت های جدید سوق داده شدند. اکنون حسابداران باید سطح بالایی از مهارت های رایانه ای و فنی را داشته باشند.

 

چرا حسابداران باید با تکنولوژی‌های مالی حرکت کنند؟

 

این مهارت ها بخشی از دانش و توانایی های متخصصان حسابداری شده است. به یاد بیاورید که از زمان پیدایش اینترنت تا همه گیر شدن آن چقدر طول کشید، کمتر از ۲ دهه. بنابراین شغل های زیادی تحت تأثیر این تغییر متحول شدند.

حسابداری نیز یکی دیگر از این شغل ها است. همچنین انتظار می­رود تکنولوژی های مالی نیز به همان سرعت اینترنت تغییر پیدا کنند. بنابراین حسابداران هرچه سریع­تر خود را با این شرایط وفق دهند بهتر است.

 

  • امنیت

مورد بعدی ایجاد امنیت برای اطلاعات مشتریان است. این که هر شخصی بتواند به اطلاعات مالی یک شرکت دسترسی داشته باشد به هیچ عنوان منطقی نیست. همچنین تلاش چند ماهه یا چند ساله یک حسابدار ممکن است به دلیل بی احتیاطی از بین برود.

بنابراین حسابداران برای حفظ امنیت اطلاعات، باید از تکنولوژی های مالی استفاده کنند. این مورد تنها محدود به حسابداری نیست، ئر هر شغلی می‌توان سیستمی برای نگه­داری اطلاعات ایجاد کرد و با ایجاد سطوح دسترسی مختلف، امکان دیده شدن اطلاعات را از بسیاری گرفت.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله تفاوت حسابداری و حسابرسی را مطالعه کنید

 

 

 

  • کاهش خطای انسانی به واسطه بهبود دقت

 

داده‌های مالی اهمیت زیادی به‌ویژه در حسابرسی و تعیین نرخ مالیات دارند. به همین دلیل در گذشته از انواع دفاتر حسابداری برای ثبت و دسته‌بندی فرآیندهای مالی بهره می‌گرفتند. اما این سبک از ثبت اطلاعات کاری بسیار زمان‌بر بود و برای شرکت‌های بزرگ نیازِ به چند حسابدار، صرفاً برای ثبت داده‌های مالی را به وجود می‌آورد. اما تکنولوژی به واسطه ارائه نرم‌افزار حسابداری توانست این وظیفه و مسئولیت حسابداری را مدیریت و از طریق ثبت خودکار بسیاری از اطلاعات در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و خطای انسانی را نیز کاهش دهد.

البته لازم به ذکر است که نمی توان ادعا کرد تکنولوژی به تدریج جایگزین نیروی انسانی خواهد‌شد. بلکه تنها نوع مسئولیت‌ها را می‌توان به کمک آن تغییر داد. به بیان دیگر، در حسابداری به واسطه کم شدن حجم کاری حسابدار از طریق ثبت خودکار بخشی از داده‌ها در نرم‌افزار حسابداری، نیروی حسابداری به عنوان تحلیل‌گر اطلاعات مالی و بررسی شرایط کسب‌و‌کار از نظر مالی و ارائه راهکارهای مالی برای تحقق اهداف شرکت عمل نماید.

 

دلایلی که چرا تکنولوژی حسابداری را تغییر داده است

فناوری حسابداری همیشه سهمی در سهولت کار حسابدار داشته است. با افزایش دانش در فن­آوری، توانایی حسابدار در تجزیه و تحلیل مقادیر آماری نیز افزایش می‌یابد.پیشرفت های فناوری توانایی حسابدار را در تفسیر داده ها به طور مؤثر افزایش داده است.

حسابداران در حال حاضر توانایی تفسیر زبان تجارت را با چنان سهولتی دارند، که به معتمد ترین مشاور تجاری شرکت ها تبدیل شده اند. حال سؤال این جا است، که چه تکنولوژی هایی چنین امکانی را برای حسابداران فراهم کرده‌اند؟

 

  1. هوش مصنوعی و رباتیک

هوش مصنوعی و رباتیک به طور خودکار وظایف و فرآیندهای پیچیده و تکراری را با دقت فوق­العاده، کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش کارایی انجام می­دهد. رفتار هوشمند می‌تواند شامل: یادگیری تجربی، تعیین اولویت ها، مدیریت شرایط پیچیده، درک تصاویر بصری، خلاق بودن و سایر ویژگی ها باشد.

 

  1. رایانش ابری

رایانش ابری نوعی محاسبات مبتنی بر اینترنت است، که منابع پردازش و داده‌های رایانه ای مشترک را برای رایانه ها و سایر دستگاه های مورد نیاز فراهم می­کند.

این به حسابداران اجازه می­دهد که از هر مکان با ارائه اطلاعات و گزارش های مالی از طریق cloud، کارهای حسابداری را انجام دهند. این روش، راه جدیدی را برای ارتباط حسابدار با مشتری خود باز ممی‌کند. بنابراین به جای درگیر شدن با جزئیات، وقت بیشتری برای ارتباط مستقیم با مشتری وجود دارد.

 

  1. نوآوری در نرم ­افزار مالیاتی

نرم افزار مالیاتی امروزه ضمن کاهش خطا، به دقت بیشتر کمک کرده است. این آن چیزی است که مشاغل برای جلوگیری از مجازات های مالیاتی و جلوگیری از بروز مشکلات سهامداران از آن استقبال می‌کنند.

همچنین این نرم افزار ها به دلیل کارایی بیشتر، مراحل حسابرسی را راحت تر می‌کنند. اگر حسابداران بخواهند کار خود را بهتر انجام دهند، درک روش کار این نرم افزار ها در کنار نظام مالیاتی بسیار مؤثر خواهد بود.

 

  1. حسابداری موبایلی

حسابداران برای دسترسی به داده ها به طور فزاینده­ای به دستگاه های تلفن همراه خود وابسته هستند. همچنین اتصال تلفن همراه پلی بین حسابداران و مشتریان آن­ها می‌سازد. شرکت ها می‌توانند از این برنامه ها برای انجام امور مختلف مانند گرفتن مشاوره، صدور فاکتور و سایر امور مالی استفاده کنند.

بنابراین در وهله اول کاربران این نرم افزار ها باید انتظارات خود را از آن روشن کرده و سپس برنامه مناسب خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که کاربران چه کسانی هستند و از چه مواردی استفاده می‌کنند. درباره عملکردهای مختلفی که می‌خواهید با حسابداری موبایلی برای شما پوشش داده شود، فکر کنید.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله  ترازنامه چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

  1. رسانه ­های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به ابزاری اساسی، برای شرکت هایی تبدیل شده اند، که می‌خواهند ضمن گسترش دامنه نام تجاری خود با مشتریان فعلی و بالقوه خود ارتباط برقرار کنند.

برخی رسانه های اجتماعی را به عنوان ابزاری که یک حسابرسی و بستر بازاریابی ارزشمند در اختیار حسابداران قرار می­دهد می­دانند، که می­تواند بلافاصله شرکت­ها را به مشتریان فعلی و بالقوه متصل کند.

اکثر شرکت های حسابداری اهمیت پیاده سازی بازاریابی سنتی را در برنامه های توسعه تجاری کلی خود درک می‌کنند، اما ممکن است بسیاری از شرکت ها به قدرت ادغام بازاریابی شبکه های اجتماعی در استراتژی های بازاریابی طولانی مدت خود پی نبرند.

 

چرا حسابداران باید با تکنولوژی‌های مالی حرکت کنند؟

 

رسانه‌های اجتماعی باید بخشی از استراتژی کلی توسعه شرکت باشند و اگر به طور مداوم انجام شوند، به تقویت اثر بخشی سایر تلاش های بازاریابی و توسعه تجارت کمک می­کنند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله  صورت جریان وجوه نقد را مطالعه کنید

 

 

 

سخن پایانی

در نهایت باید گفت، حل مشکلات مشتری با فناوری های موجود ادامه خواهد یافت، اما زمینه و دامنه آن شدت بیشتری خواهد داشت. دیدیم که تکنولوژی های مالی در حال تغییر ماهیت شغل حسابداری هستند.

درواقع نقش حسابداران در حال تغییر است بنابراین در وهله اول اگر حسابدار هستید و می‌خواهید شغل خود را حفظ کنید، باید با جریان توسعه تکنولوژی های نوین همراه شوید.

زمانی را تصور کنید که لامپ برای اولین بار وارد بازار شد و ساختمان ها مجهز به روشنایی از طریق آن شدند. تصور می‌کنید چه اتفاقی برای افرادی که چراغ نفتی می فروختند افتاد؟

مسلماً عده ای خود را با شرایط جدید وفق داده و به فروش این کالای جدید روی آوردند و عده ای نیز ناامید از این پیشامد، شغل خود را از دست دادند. همچنین افراد بسیاری این اختراع جدید را تمیزتر و کم خطر دیدند و به استفاده از آن روی آوردند.

بنابراین مشتریان شما نیز امروزه به استفاده از این تکنولوژی های مالی مشغول هستند و نیاز دارند تا متخصصان با آن­ها ارتباط برقرار کنند. بنابراین به عنوان یک دلیل کلی برای نیاز حسابداران به حرکت با تکنولوژی های مالی، باید به جایگاهی که این تکنولوژِ­ها در بین مردم پیدا کرده اند و پیشرفتی که هرروز در آن­ها دیده می­شود، اشاره کرد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید