برون سپاری حسابداری چیست؟ و دلایل برون سپاری

برون سپاری خدمات حسابداری

 

 

دفاتر حسابداری هر شرکت، نشان می دهند که آن شرکت چقدر مالیات باید پرداخت کند و این موضوع، مهمترین دلیل برای پرداختن به مسایل حسابداری و مالی شرکت ها به شمار می رود. برای کاهش سطح پیچیدگی این کار، بهتر است پرونده های شرکت را از طریق منابع خارجی، حسابداری کرد که دارای مزایایی می باشد و در ادامه شرح داده می شوند.

 

تعریف برون سپاری حسابداری:

برون‌سپاری در حقیقت قراردادی است که بین یک شرکت کارفرما و شخص، تیم و یا شرکتی دیگر بسته می‌شود که طبق آن قرارداد بخشی از امور شرکت کارفرما به آن شخص، تیم یا شرکت واگذار می‌شود. کار چه در درون شرکت کارفرما انجام شود و چه در خارج از آن، در صورتی که شرکت، تیم یا شخصی کاری را که شرکت کارفرما زمان، مهارت و یا فضای کافی برای انجام آن را ندارد انجام دهد برون‌سپاری انجام شده است.

 

دلایل برون سپاری:

برون‌سپاری حسابداری به دلایل گوناگونی انجام می‌گیرد. واضح است که سپردن بخشی از امور حسابداری به افرادی خارج از شرکت و اعتماد به تخصص آن‌ها نیازمند دلایلی محکم است و بایستی مزایایی نیز داشته باشد. چند دلیل استفاده از استراتژی برون‌سپاری به شرح زیر است:

 

کاهش هزینه:

با توجه به افزایش روز به روز هزینه نیروی کار و مواد اولیه و همچنین رقابت تنگاتنگ موجود در بین جامعه، کارفرما مجبور می شود که سطح هزینه ها را پایین بیاورد که یکی از راه های کاهش هرینه های شرکت، استفاده از برون سپاری می باشد.

 

کمبود منابع:

کمبود کارمندان دارای دانش و مهارت بالا، کمبود مواد خام و کمبود نیروی کار با تجربه و… باعث برون سپاری خدمات می گردد.

 

انعطاف پذیری:

تغییر در نیازهای فصلی، باعث تحمیل نیازهای مختلفی به کارفرما و شرکت می شود که می توان در قرارداد های برون سپاری، آنها را مد نظر گرفت.

مثلا یک شرکت (کارفرما) در زمان حسابرسی یا تهیه گزارشات فصلی و یا تنظیم اظهارنامه مالیاتی و سایر خدمات مالی، می تواند با برون سپاری خدمات حسابداری خود، کار را به نحو احسن انجام دهد.

 

هماهنگی با هسته اصلی شرکت:

برای تمرکز بیشتر روی کارهای اصلی کارفرما، نیاز است برخی از کارهای شرکت برون سپاری شود.

 

برون سپاری خدمات حسابداری

فواید و مزایای برون سپاری حسابداری

 

فواید و مزایای برون سپاری حسابداری:

تمامی سازمان ها و شرکت ها، در صدد پیدا کردن راه های به صرفه ای برای هزینه ها و فعالیت های خود هستند. سرویس های حسابداری و حقوق و دستمزد، از جمله فعالیت هایی هستند که مد نظر کارفرمایان جهت برون سپاری قرار گرفته اند.

حال برون سپاری حسابداری، دارای مزایایی می باشد که در زیر به شرح آنها پرداخته شده است:

  1. سرویس های مقرون به صرفه: یکی از اصلی ترین مزایای برون سپاری حسابداری محسوب می شود که می تواند هزینه های شرکت را تا میزان زیادی کاهش دهد.
  2. دقت بالا: بررسی ها نشان داده است که برون سپاری حسابداری با دقت بالای 99 درصد انجام می شود زیرا جمع آوری نتایج دقیق و درست، با تمرکز بالا و مهارت لازم انجام می گردد.
  3. کاهش و حذف تخلف در سیستم مالی شرکت: محول کردن برون سپاری حسابداری به شرکت ها و پیمانکاران حرفه ای، از تقلب های کارکنان داخلی جلوگیری می کند. پیمانکاران پاسخگوی تمامی تراکنش ها و سطح کیفیت انجام خدمات حسابداری خود هستند.
  4. جلوگیری از جرایم مالیاتی: وقتی که فرد محاسبات مالی و همچنین دستمزد و حقوق خود را به در صورت اشتباه انجام بدهد موظف به این است که جرایم مالی پرداخت کند و همچنین برای حل کردن این مشکل تنها کارفرمایان می‌توانند که از برون سپاری خدمات حسابداری استفاده کنند.
  5. واریز مستقیم حقوق از حساب شرکت به حساب کارمندان: برون سپاری باعث بهبود روند پرداخت حقوق کارمندان شده و همچنین باعث بالا رفتن سطح رضایت مندی کارکنان می شود و این رضایت، باعث افزایش سرمایه شرکت می شود.
  6. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا: برون سپاری باعث می شود که کارفرما، از مشاور حسابداری خبره در خدمات سیستماتیک و پیشرفته بهره مند گردد.
  7. بهره مندی از کارشناسان خبره و ماهر: شرکت هایی که خدمات مالی ارایه می دهند، متخصصان حرفه ای هستند که می توانند با پیچیدگی فرآیندها به خوبی مواجه شوند که با برون سپاری مسایل حسابداری می توان از مهارت آنها بهره مند شد.
  8. صرفه جویی در زمان: حسابداری از جمله کارهای سخت و زمان بر در تمامی شرکت ها و سازمان ها محسوب می شود که می توان با برون سپاری خدمات حسابداری، در زمان خود صرفه جویی کرد و آن زمان را به کارهای دیگری اختصاص دهیم.
  9. حذف نگرانی های مربوط به صورت مغایرت بانکی: پیگیری پرداخت های بانکی و چک ها، انرژی و وقت زیادی را می طلبد که طاقت فرسا می باشد، با برون سپاری آنها می توان نگرانی در مورد حل این مساله را حذف کرد.
  10.  عدم مشکل در تأمین نیروی انسانی: پیدا کردن نیروی انسانی ماهر و باتجربه، و در عین حال متعهد از چالش‌های حیاتی و دشوار برای هر کسب‌وکاری است. از سویی دیگر حسابداری از امور بسیار دقیق و حساس در هر شرکت است و نمی‌توان این وظیفه را به فردی ناشی و غیرمتخصص واگذار کرد. با برون سپاری حسابداری می‌توان تضمین کرد که امور حسابداری شرکت توسط افراد متخصص و ماهر انجام پذیرد، بی آن‌که نیازی به استخدام این افراد توسط شرکت کارفرما باشد.

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری مالی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید