سامانه جامع تجارت چیست و چه مزایایی دارد؟

سامانه جامع تجارت چیست و چه مزایایی دارد؟

 

 

سامانه جامع تجارت ایران چیست؟ یکی از مواردی که تاثیر زیادی در تسهیل تجارت در عرصه جهانی داشته و دارد، سامانه جامع تجارت ایران یا همان سامانه ثبت سفارش کالاست. در این مطلب به سوالاتی از قبیل: منظور از سامانه جامع تجارت چیست؟ منظور از ثبت سفارش کالا چیست؟ وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران چیست؟ و…پاسخ خواهیم داد و مزایای سامانه جامع تجارت ایران برای بخش های دولتی و خصوصی را تشریح می‌کنیم.

 

منظور از سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه جامع تجارت یکی از مهم ترین سامانه های طراحی شده توسط دولت به حساب می آید که با استفاده از یک سری مکانیزم های خاص، پروسه مربوط به تجارت بین المللی را آسان تر کرده است. امور بازرگانی در زمان های قدیم به زمان زیادی نیاز داشته و می توانستند مقدار زیادی از وقت افراد را هدر دهند. به همین علت هم سامانه جامع تجارت راه اندازی شد تا کار تجار در حوزه بازرگانی ساده تر شود. توجه داشته باشید که این سیستم می تواند کاربرد های زیادی داشته باشد و به همین علت هم استفاده از آن اهمیت زیادی پیدا کرده است.
سامانه جامع تجارت در جهت ایجاد دولت الکترونیکی ایجاد شد. این سامانه از آن دسته سامانه هایی بود که در اولویت قرار گرفته و در سریع ترین زمان ممکن هم طراحی گشت. توجه داشته باشید که این سامانه پیچیدگی تجارت در بازار های بین المللی را تسهیل کرده و امور مربوط به تجارت بین المللی را سرعت می بخشد. توجه داشته باشید که این سامانه می تواند فساد را در اقتصاد تا حد بسیار زیاد و قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه، استفاده از این سامانه در تجارت داخلی ایران اهمیت زیادی دارد.

 

سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

سامانه جامع تجارت ایران یک روش تسهیل کننده برای انجام امور تجاری است و یک سامانه یکپارچه است که یکی از وظایف آن نظارت بر فرآیند تجارت است. این سامانه برای اولین بار در تاریخ  1395/5/5 در دسترس کاربران قرار گرفت و به شکل رسمی بهره برداری از این سامانه آغاز شد.

سامانه جامع تجارت ایران در راستای اجرای  ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 1390، اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مصوب وزاری عضوم کار گروه ماده 14 اساسنامه مرکز توسعه تجارت، ماده 6 قانون مبارز با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1392، ماده 3 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب تیر ماه سال 1395 هیات وزیران، راه اندازی شده و استفاده از آن برای متقاضیان واردات، الزامی است.

سامانه جامع تجارت ایران یکی از برنامه های مدون دولت برای اجرای برنامه دولت الکترونیک است. این سامانه علاوه بر موارد ذکر شده در متن فوق باعث کاهش فساد در اقتصاد و تجارت می‌شود. 

 

هدف ایجاد سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت که با نام “سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت” هم شناخته میشود با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است شده است. با استفاده از این سامانه، انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و قاچاق کاهش می یابد.

 

بخش های مختلف سامانه جامع تجارت ایران کدام است؟

  • وزارت اقتصاد
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت راه و شهرسازي
  • بخش های خصوصی دخیل در این زنجیره مانند شرکت هاي حمل و نقل و شرکت هاي بيمه گر

وزارت اقتصاد از طريق سامانه گمرک، سامانه امور مالياتي، بانک ها و بيمه ها، وزارت راه و شهرسازي هم با سامانه حمل و نقل و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم متولي سامانه جامع تجارت هستند.

سامانه جامع تجارت ایران دارای دو حوزه داخلی و خارجی است. حوزه خارجی این سامانه دارای سه بخش واردات، صادرات و ترانزیت است که در حال حاضر در حوزه واردات، عملیاتی مانند ثبت مجوز، ثبت سفارش و عملیات بانکی به صورت ۱۰۰ درصد انجام می ‌شود و بازرگانان برای واردات از این سه حوزه در سامانه جامع تجارت بهره‌ می ‌گیرند.

 

منظور از ثبت سفارش کالا چیست؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی برای این که بتوانند از سایر کشور ها کالایی را وارد کشور ایران نمایند، موظف به ثبت سفارش کالا هستند. مجوز ثبت سفارش توسط سازمان توسعه و تجارت صادر شده و وارد کنندگان پس از دریافت مجوز ثبت سفارش می توانند برای واردات کالاهای مورد نظر خود به داخل کشور اقدام نمایند. لازم به ذکر می باشد که مجوز ثبت سفارش یک کد 8 رقمی می‌باشد.

 

سامانه جامع تجارت چیست و چه مزایایی دارد؟

ثبت سفارش کالا

 

در تاریخ 1397/2/14 طی بخشنامه ای سازمان توسعه و تجارت ایران اعلام کرد که ثبت هر گونه سفارش به سامانه جامع تجارت ایران منتقل شود. این امر به منظور تسهیل و تسریع در انجام فرآیند ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور، به واسطه اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفت.

 

انواع ثبت سفارش کالا کدام اند؟

ثبت سفارش کالا انواع مختلفی در تجارت دارد که به شرح زیر است:

  •  ثبت سفارش مدت دار
  •  ثبت سفارش دیداری
  •  ثبت سفارش یوزانس ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

نکته :  ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام پذیر است که پروانه صادراتی معتبر ارائه گردد و ارزش صادراتی هم ممهور شده به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی نیز یکی باشد.

 

وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

یکی از مزایای اصلی سامانه مذکور افزایش سرعت انجام امور کسب و کارهاست بر همین اساس توسعه بازاریابی بین المللی را هم به دنبال دارد. طبق ماده ۸ قانون بهبود مستمر فضاي کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰ و بند الف ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی تهيه، اجرا و بهره برداری از سامانه­ جامع تجارت بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونيکی به عنوان يکی از سازمان­ های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
 
این سامانه به عنوان درگاهی یکپارچه، ارتباط فعالان اقتصادی را اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان با سازمان ها و دستگاه‌های ذیربط در امر تجارت، کنترل می‌کند.

 

مزایای سامانه تجارت ایران برای بخش دولتی و بخش خصوصی

سامانه جامع تجارت ایران فواید زیادی برای نهاد های مختلف اعم از دولتی و خصوصی داشته است.

 

مزایای سامانه جامع تجارت ایران برای بخش دولتی به شرح زیر است:

  •  تخصیص موثر و کارآمد منابع دولتی
  •  اصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی
  •  افزایش امنیت، کاهش فساد و شفافیت در امور تجارت بین الملل
  •  سامانه جامع تجارت ایران امکان استفاده از تکنیک های مدیریت ریسک را به وجود آورده است

 

مزایای سامانه جامع تجارت ایران برای بخش خصوصی به شرح زیر است:

  •  کاهش هزینه ‌ها از طریق کاهش تاخیرها
  •  تسریع در امور اظهار و ترخیص کالا
  •  توضیح و تفسیر قابل پیش ‌بینی قوانین
  •  تخصیص موثر و کارآمد منابع
  •  افزایش شفافیت

 

مزایای سامانه تجارت ایران برای بخش دولتی و بخش خصوصی

 

سامانه جامع تجارت ایران، دریچه ای به سمت تجارت بین الملل

امور مربوط به دولت الکترونیک در سال‌های اخیر مورد توجه جدی دولت و در دستور کار اصلی این دولت قرار داشته‌اند که موجب پیشرفت‌های زیادی در زمینه تسهیل امور تجارت بین‌الملل شده‌اند. البته همچنان مشکلات زیادی  در این راه وجود دارد تا به وضعیت ایده آلی در این زمینه دست پیدا کنیم، اما سامانه جامع تجارت ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب در زمینه تسهیل تجارت در نظر گرفت. 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید