خدمات مالیاتی چیست؟ و انواع خدمات مالیاتی

خدمات مالیاتی چیست؟ و انواع خدمات مالیاتی

 

هم اکنون با گسترش و پیچیده تر شدن اموراقتصادی و تجارت و نیاز به اطلاعات به هنگام برای تصمیم گیری،اهمیت وجود حسابداران خبره و باتجربه و کاردان برای تولید اطلاعات مالی بیش از پیش آشکار شده است. علاوه بر این مدیران شرکتها و موسسات و سازمانها با تعداد زیاد تکالیف مالیاتی در اداره مجموعه زیر نظر خود مواجه هستند که عدم رعایت این تکالیف جرایم سنگینی را به عهده شرکتها و موسسات قرار خواهد داد .با وجود تکالیف مالیاتی متعدد و نیاز مدیران به اطلاعات مالی بهنگام،اغلب شرکتها و موسسات بدنبال حسابداران با تجربه و کاردان هستند که متاسفانه این نوع حسابداران کم هستند.

 

خدمات مالیاتی چیست

امور مالیاتی از جمله مهم ترین کارهایی است که بخش مالی و حسابداری هر شرکت باید انجام دهد. این امور شامل تنظیم استاندارد صورت های مالی، اظهارنامه مالیاتی، دادرسی مالیاتی و... می شود. بسیاری از مدیران ترجیح می دهند تمامی این خدمات را از شرکت های خدمات مالیاتی بخواهند تا مطمئن شوند کار به درستی انجام می گردد.

به همه فعالیت هایی که در این پروسه انجام می شود خدمات مالیاتی گفته می شود. از جمله مهم ترین خدمات مالیاتی می توان به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی، محاسبه و انجام امور مربط به مالیات بر ارزش افزوده، مالیات حقوق و مشاوره مالیاتی اشاره کرد.

 

تحریر دفاتر بخشی از خدمات مالیاتی است

تحیر دفاتر قانونی یکی از خدماتی است که شرکت های خدمات مالی ارائه می دهند. دفاتر روزنامه و دفاتر قانونی از جمله دفاتری هستند که باید به دقت بررسی شود. شرکت ها باید به سایت ثبت شرکت ها مراجعه نموده و دفاتر پلمپ شده را تحویل بگیرند تا در سال مالیاتی جدید از ان ها استفاده کنند.

حتی طراحی این دفاتر هم توسط متخصصان انجام می شود تا در تکمیل آن ها مشکلی پیش نیاید. دقت به آیین نامه خدمات تحریر دفاتر قانونی از جمله نکاتی است که در طراحی این دفاتر مورد توجه قرار می گیرد. در انتهای هر سال این دفاتر به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد تا بررسی شود.

شرکت ها برای جلوگیری از هر گونه دردسر احتمالی تحریر دفاتر خود را به کارشناسان می سپارند.

 

برون سپاری خدمات مالیاتی چیست

خدمات مالیاتی از ان جایی که خدمات حساسی هستند برون سپاری در ان ها امری طبیعی است.

مدیران شرکت ها معمولا ترجیح می دهند فعالیت های حسابداری و مالیاتی خود را به مجموعه های معتبر بسپارند تا به درستی انجام گردد.

شرکت های قدرتمندی در زمینه ارائه خدمات مالیاتی فعالیت می کنند که مطمئنا شما نمی توایند با استخدام یک نفر در مجموعه تان، خدماتی با کیفیت ان مجموعه ها را تجربه کنید. این در صورتی است که تفاوت زیادی در هزینه هایتان هم به وجود نمی آید چه بسا هزینه ها کمتر هم بشود.

 

انواع خدمات مالیاتی

یکی از مهم ترین مسایل شرکت ها و مؤسسات و بنگاه های اقتصادی، پرداخت مالیات است که عدم آشنایی و تسلط به قوانین مالیاتی جرایم سنگینی برای مودیان به همراه دارد. خدمات مالیاتی که توسط شرکت­های مالیاتی انجام می­شود با هدف کم کردن میزان مالیات پرداختی با استفاده از راهکارهای قانونی است.

 

انواع خدماتی که در شرکت خدمات حسابداری و مالیاتی کیمیا تراز سیراف انجام میشوند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • برنامه ریزی برای ساماندهی همه فعالیت های مالیاتی شرکت ها و موسسات

  • ارائه مشاوره های مالیاتی برای فعالیت های مختلف

  • نگارش و نظارت بر دفاتر قانونی مختلف شامل دفتر روزنامه و دفتر کل

  • تهیه اظهارنامه مالیاتی

  • تهیه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و انجام تمامی عملیات حسابداری و مالیاتی

  • تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره برای املاک

  • تهیه اظهارنامه انحلال شرکت ها و موسسات مختلف

  • محاسبه مالیات حقوق کارکنان و تهیه لیست مالیات حقوق

  • تهیه صورت معاملات فصلی و ارسال ان ها

  • ارائه خدمات مالیاتی برای تکالیف مختلف مالیاتی

  • پیگیری خدمات مختلف و استرداد در مواقع لازم

  • خدمات مختلف مالیاتی در زمینه عملکرد و ارزش افزوده

  • پیگیری مراحل مربوط به اظهارنامه مالیاتی تا دریافت برگ تشخیص مالیاتی

  • تنظیم لایحه مالیاتی دفاعی بر اساس قوانین مربوطه

  • خدمات مختلف مالیاتی در زمنیه اخذ گواهی ماده 187 و 186 ق م م

  • خدمات الیاتی مختلف برای شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، تولیدی و خدماتی

  • خدمات مالیاتی برای شرکت های واردات و صادرات و شرکت های خارجی که در ایران مستقر هستند

  • خدمات حسابداری مالیاتی در زمینه ارزش افزوده، حقوق و دیگر موارد لازم

  • خدمات مختلفی به منظور نظارت بر نیروهای حسابداری و مالیاتی موسسات و شرکت های مختلف

 

طبقه بندی خدمات شرکت مالیاتی

به طور کلی تمامی خدماتی که در قسمت بالا به آن ها اشاره شد در گروهی از خدمات قرار میگیرند:

خدمات مالیات بر درآمد
خدمات مالیات بر حقوق
خدمات مالیات بر اجاره

 

تنظیم و مشاوره اظهارنامه‌ های مالیاتی:

همان‌طور که گفتیم کلیه مدیران مشاغل وظیفه دارند که مالیات خود را در موعد مقرر پرداخت کنند. خود اظهاری یکی از روش‌های پرداخت مالیات است؛ به این صورت که شما باید اظهارنامه مالیاتی پر کنید و و ضعیت مالی و درآمدی که در یک سال اخیر داشته‌اید را برای سازمان مالیاتی بفرستید. سپس کارشناسان سازمان امور مالیاتی طبق درآمد و وضعیت مالی شما، میزان مالیات پرداختی شما را محاسبه می‌کنند. باید توجه داشت که مدیران، اغلب به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، در مورد چگونگی تنظیم، مجبور به پرداخت هزینه‌های بالای مالیاتی می‌شوند. برای همین بهتر است که مدیران مشاغل برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی، از مشاوره مالی که توسط خدمات مالیاتی شرکت‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنند. همان‌طور که قبلا هم گفتیم مشاوره مالیاتی باعث می‎‌شود تا میزان جرائم مالیاتی شما کمتر شود. همچنین شما می‌توانید با ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، سابقه خوبی را در این سازمان بدست آورید. شما برای مشاهده سوابق مالیاتی خود می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. در مورد بخشودگی جرائم و تشویقات مالیاتی نیز باید بگوییم که اگر شما اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مشخص شده ارائه دهید، سازمان امور مالیاتی، قسمتی از مالیات تنظیم شده را تحت عنوان بخشودگی جرائم مالیاتی و یا خوش حسابی می‌بخشد. همچنین شما می‌توانید با ارائه به موقع اظهارنامه از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره‌مند شوید.

 

مشاوره مالیاتی:

یکی دیگر از خدمات مالیاتی، مشاوره مالیاتی است که باعث می‌شود شما از پرداخت هزینه‌های سنگین مالیاتی نجات پیدا کنید. این شرکت‌ها با داشتن کارشناسان متخصص می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید صورت‌های مالی شرکت و کسب و کار خود را به بهترین شکل انجام دهید. گاهی اوقات این سوال برای ما پیش می‌آید که به چه صورت می‌توانیم مالیات کمتری بپردازیم؟ برای جواب این سوال باید بگوییم که یکی از خدماتی که شرکت‌های مشاوره مالیاتی ارائه می‌دهند، تخفیف در پرداخت مالیات است، که این خود دارای قوانین خاص خودش است. بنابراین شما می‌توانید برای گرفتن تخفیف مالیاتی، از خدمات این شرکت‌ها استفاده کنید.

 

تقسیط مالیات:

یکی دیگر از وظایف این شرکت‌ها آشنا کردن شما با قوانین تقسیط مالیاتی است. یعنی زمانی که شما برای پرداخت مالیات خود دچار مشکل شده‌اید و توانایی کافی در پرداخت مالیات ندارید، می‌توانید از قانون تقسیط مالیات بهره‌مند شوید. شما برای اینکه بتوانید مالیات خود را قسط‌بندی کنید باید با قوانین تقسیط مالیات آشنایی داشته باشید. شرکت‌ های مالیاتی به شما در این امر کمک می‌کند.

 

تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها:

یکی دیگر از وظایف این شرکت‌ها آشنا کردن شما با قوانین تقسیط مالیاتی است. یعنی زمانی که شما برای پرداخت مالیات خود دچار مشکل شده‌اید و توانایی کافی در پرداخت مالیات ندارید، یکی دیگر از خدمات مالیاتی، تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها است.
شما با استفاده از این لایحه می‌توانید از حقوق خود در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی دفاع کنید. این کار نیز نیاز به تخصص دارد و شما باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است از وکیل مالیاتی برای انجام خدمات مالیاتی خود کمک بگیرید.ی‌توانید از قانون تقسیط مالیات بهره‌مند شوید. شما برای اینکه بتوانید مالیات خود را قسط‌بندی کنید باید با قوانین تقسیط مالیات آشنایی داشته باشید. شرکت‌ های مالیاتی به شما در این امر کمک می‌کند.

 

تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها:

یکی دیگر از خدمات مالیاتی، تنظیم لایحه و اعتراض به انواع مالیات‌ها است. شما با استفاده از این لایحه می‌توانید از حقوق خود در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی دفاع کنید. این کار نیز نیاز به تخصص دارد و شما باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است از وکیل مالیاتی برای انجام خدمات مالیاتی خود کمک بگیرید.

 

دفاع از پرونده‌های مالیاتی:

دفاع از پرونده‌های مالیاتی که یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به اطلاعات و تجربه دارد، یکی دیگر از خدمات این دفاتر است. اگر شما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و همچنین آگاه نبودن به این قوانین، نتوانید از عملکرد شرکت و یا پرونده‌های مالیاتی خود دفاع کنید، ممکن است دچار ضرر و زیان زیادی شوید به حدی که مجبور شوید کسب و کار خود را تعطیل کنید.

 

تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ ها:

یکی دیگر از وظایف دفاتر خدمات مالیاتی تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت‌ها است. که این اظهارنامه مالیاتی شامل مواردی چون سرمایه، هزینه‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، معافیت‌ها، بخشودگی مالیاتی و ... می‌شود. و از آنجایی که می‌دانیم اظهارنامه مالیاتی رابطه مستقیم با میزان مالیات پرداختی دارد، بهتر است این کار را به یک وکیل مالیاتی یا همان دفاتر خدمات مالیاتی بسپاریم. همان‌طور که گفتیم اگر اظهارنامه در موعد مقرر ارائه نشود، شرکت دچار جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله معرفی درگاه ملی خدمات مالیاتی مای تکس را مطالعه کنید

 

 

 

انجام خدمات مالیاتی الکترونیکی در شرکت خدمات مالیاتی

یکی از کارهایی که میتوان در زمان شیوع ویروس کرونا انجام داد تا از رفت و امد های بی مورد در سازمان های امور مالیاتی جلوگیری کرد انجام امور مالیاتی به صورت الکترونیکی میباشد.

با انجام خدمات مالیاتی الکترونیکی میتوان در زمان و هزینه صرفه جویی کرد و بدون نیاز به مراجعه حضوری تمام امور را به انجام رساند.

 

نرخ خدمات مالیاتی

تعرفه مشخصی برای نرخ خدمات مالیاتی وجود ندارد و قیمت ها در دفاتر خدمات مالیاتی مختلف متفاوت است.

قرارداد خدمات مالیاتی شرکت ها و موسسات بر اساس موارد مختلفی ازجمله سوابق کاری و تجربه و کیفیت ارائه خدمات شرکت مالیاتی تنظیم میشود.

همچنین حجم کاری که ارائه دهنده خدمات باید انجام دهد در تعیین این تعرفه ها تاثیر گذار است.

حساسیت خدمات نیز در تعیین تعرفه ها تاثیر گذار است اما نکته دیگر در مورد نرخ خدمات مالیاتی و حسابداری این است که انجام اموری مانند پر کردن اظهار نامه های مالیاتی و دادرسی های مالیاتی نرخی جداگانه دارند.

عمل دیگری که در تعرفه خدمات مالیاتی دخیل است گرید و رتبه شرکتی است که این خدمات را برای شما انجام میدهد.

 

تعرفه قرارداد خدمات مالیاتی

برخی از خدمات مالیاتی و حسابداری دارای تعرفه مقطوع هستند اما برخی از تعرفه ها به موارد و فاکتور های دیگری بستگی دارند.

برای مثال خدماتی که برای امور مالیاتی جهت تهیه و ارسال صورت معامله های فصلی صورت می‌گیرند نرخ ثابتی دارند ولی قرارداد خدمات مالیاتی مشاغل برای دادرسی مالیاتی به شرایط و اوضاع پرونده بستگی دارد.

 

انواع قرارداد شرکت خدمات مالیاتی

به طور کلی 3 نوع قرارداد خدمات مالیاتی در شرکت های حسابداری منعقد میشود که بر اساس میزان فعالیت کسب و کار و شرکت نوع قرارداد تعیین میشود.

 

  • قرارداد پروژه ای خدمات مالیاتی

قرارداد پروژه ای برای انجام امور مالیاتی شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند و میزان فعالیت کمی در بازار کسب و کار دارند مناسب است.

در این قرارداد نوع فعالیت شرکت در انواع بازرگانی ، پیمانکاری، خدماتی و تولیدی تعیین شده و اطلاعاتی که برای تعیین مالیات مشاغل مورد نیاز است بررسی میشود.

این اطلاعات عبارتند از تعدا پرسنل و کارمندان، میزان فروش و کسب درآمد شرکت، مبلغ ترازنامه و میزان گردش حساب شرکت.

با استفاده از این اطلاعات شرکت خدمات مالیاتی کارهایی که برای پیشیبرد امور مالیاتی این شرکت مورد نیاز است را به صورت پروژه ای انجام میدهد.

 

  • قرارداد ماهیانه خدمات مالیاتی

قراداد ماهیانه برای کسب وکار ها و سازمان هایی که میزان فعالیت شان در حد متوسط است و نیاز به ارائه گزارش های مالیاتی دارند مناسب است.

در این قرارداد شرکت خدمات مالیاتی در تهران موظف میشود تا در موعد مقرر تکالیف مالیاتی که در قرارداد ذکر شده است را تمام و کمال انجام دهد.

 

  • قرارداد پشتیبانی خدمات مالیاتی

قرارداد پشتیبانی برای شرکت هایی که میزان فعالیت شان بالاست و نیاز به رسیدگی تخصصی امور مالیاتی دارند ولی در عین حال نمیتوانند هرینه زیادی برای خدمات مالی و مالیاتی خود کنند مناسب ترین گزینه است.

به این ترتیب امور مالیاتی این شرکت ها به افراد متخصص سپرده میشود و مدیران این سازمان ها میتوانند با هزینه کمی امور مالیاتی خود راتوسط متخصصین انجام دهند.

 

قرارداد خدمات امور مالیاتی چگونه منعقد می‌شود

قرارداد های مالیاتی بند هایی را شامل می‌شود که در آن تمام خدمات امور مالیاتی که باید برای مشتری انجام شود قید خواهد شد.

خدمات امور مالیاتی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و بر اساس نوع این خدمات نوع قرارداد نیز تغییر می‌کند.

قراداد خدمات مالیایت قرادادی است که در ان باید تمام خدمات درخواست شده مشتری ذکر شود و با رسیدن به تفاهم هایی در بند های مختلف این قرارداد به امضای دو طرف قرارداد برسد.

تعرفه خدمات مالیاتی در مورد های مختلف امور مالیاتی متفاوت میباشد مثلا هزینه خدمات مالیاتی ثابت است اما برای انجام خدمات دادرسی مالیاتی هزینه این امور باتوجه به وضعیت پرونده مالیاتی مشخص میشود.

 

نمونه قرارداد خدمات مالیاتی

قرارداد خدمات مالیاتی بین شرکت امور مالیاتی و سازمان مورد نظر منعقد میشود. مفاد قرارداد خدمات مالیاتی بسیا مهم است و باید مطابق با قوانین و مقررات باشد.در قرارداد خدمات مالیاتی تمام مواردی که سازمان انتظار دارد در حق او انجام شود ذکر میشود و به ثبت میرسد. مشاور مالیاتی موظف است تمام موارد ذکر شده در قرارداد مالیاتی را انجام دهد و در صورت کوتاهی باید ضرر های قید شده در قرارداد را پرداخت کند.

 

خدمات مالیاتی الکترونیکی

یکی از کار های مفیدی که در ایران برای پیشبرد سریع امور انجام شده است ارائه خدمات مالیاتی الکترونیکی میباشد.

به این ترتیب بسیاری از امور مالیاتی بدون نیاز به حضور فیزیکی و از راه سایت امور مالیاتی کشور قابل انجام میباشند.

به این ترتیب دقت ثبت اطلاعات مالیاتی بیشتر میشود و شما میتوانید برای دفعات متعدد اطلاعات ارسال شده خود را ویرایش کنید.

 

نتیجه

مالیات از ان زمینه هایی است که تا دلتان بخواهد فراز و نشیب دارد، البته نه برای افراد با تجربه و متخصص. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک یا بزرگ باید همیشه به مالیات مجموعه تان دقت داشته باشید. برون سپاری امور مالیاتی و استفاده از خدمات مالیاتی باعث می شود بتوانید تمرکزتان را روی هدف اصلی تان بگذارید. در هر صورت و به هر شکلی مهم است که همه امور مالیاتی رابه درستی انجام دهید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید