آیین نامه انضباطی قانون کار چگونه تنظیم میشود

آیین نامه انضباطی قانون کار چگونه تنظیم میشود

 

به منظور ایجاد محیطی سالم در جهت افزایش کارآیی و بهبود کمی و کیفی فعالیت ها و بر حذرداشتن کارکنان از بی نظمی و کم کاری و تنبیه کارکنان خاطی، آیین نامه انضباطی کارگران، بر اساس “مقررات اصلاحی تعیین موارد قصور و نقض دستورالعمل ها و آیین نامه های انضباط کار در کارگاه ها، وضع شده است. آیین نامه انضباطی قانون کار یکی از مهم‌ترین مدارک بایگانی در شغل حسابداری است که بخش‌های مختلف و ساختار تقریباً ثابتی دارد، اما بسته به نوع کار شرکت ممکن است تفاوت‌هایی در جزئیات مفاد آیین‌­نامه­‌ها وجود داشته باشد.

 

ماده 27 قانون کار

مطابق ماده 27 قانون کار "هر گاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آیین نامه های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی ، نقض نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان «حق سنوات» به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید ." بنابراین تنها راه فسخ قرارداد با توجه به صراحت ماده 25 داشتن آیین نامه انضباطی و تایید آن بر اساس مقررات مربوطه که در زیر شرح خواهیم داد و عدول کارگر از مقررات مصوبه آن می باشد که در زیر نمونه یک آیین نامه انضباطی جهت آشنایی شما و مقررات حاکم بر آن را بازنشر خواهیم داد.

طبق این ماده قانونی، تنظیم آیین نامه انضباطی قانون کار برای شرکت‌ها و یا بنگاه‌هایی که دارای کارمند و پرسنل هستند، به عنوان یک عنصر تعیین‌کننده تلقی شده و تاثیر مهمی در پوشش مشکلات به‌وجود آمده توسط نیروی انسانی می‌گذارد که چقدر به اجرای صحیح وظایف کارکنان اهمیت می‌دهند؟ از طرف دیگر یکی از مدارک مهم قابل استناد محسوب می‌شود و از ارکان تعیین کننده در جذب نیروی انسانی و تشکیل پرونده پرسنل است. در واقع می‌توانید نظم کاری را با اجرای مقررات انضباطی به رخ کارمندان خود بکشید.

 

 

آیین نامه انضباطی و استخدامی

برای داشتن محیط کار سالم و همچنین آگاه شدن کارکنان از ارزش‌های موسسه برای اینکه کیفیت خدمات افزایش پیدا کند و همچنین شئونات اخلاقی رعایت شود آیین نامه انضباطی قانون کار تنظیم می‌شود. آیین نامه انظباتی مطابق با قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه تنظیم شده و در محیط موسسات و سازمان‌ها اجرایی می‌شود. با وجود این آیین نامه می‌توان انتظار داشت که محیط کاری کاملا سالم و منظم بوده و قدم‌های اولیه که برای کسب و کار بر می‌دارید محکم و درست هستند. 

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله آیین نامه مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

درج قواعد و قوانین

در آیین نامه انضباطی باید تمامی قواعد و قوانین مورد نیاز به‌ صورت اصولی درج شود، به عنوان مثال یکی از این موارد حق ماموریت است که در آن به بعد مسافتی و شرایط احراز حق ماموریت اشاره می‌شود. از دیگر موارد که بیشتر در بخش‌های تولیدی کاربرد دارد، تعیین ساعت کار روزکاری، نوبت‌کاری و شب کاری است.

شاید این اتفاق برای شرکت و یا موسسه شما به‌وجود آمده است که کارگری فرضاً خسارتی را به ماشین آلات شما وارد می‌کند و شما برای دریافت هزینه آن نیاز به مدرک در این رابطه باشید. آیین‌نامه انضباطی در اینگونه موارد به عنوان یکی از مدارک پذیرفته شده است. یعنی شما با مشخص نمودن نحوه مراقبت و سرویس دستگاه در آیین نامه به همراه اخذ امضا کارگر، می‌توانید از طریق قانونی خسارت خود را به صورت نقدی و یا تهاتر با حقوق و سنوات وی دریافت کنید.

 

 

 

برای دانلود فایل آشنایی با آئین نامه انضباطی کلیک کنید

 

 

 

بخش های آیین نامه انضباطی

آیین نامه انضباطی دارای دو بخش کلی و داخلی است. بخش کلی، بیشتر کلیات منطبق بر قوانین کار و امور اجتماعی را شامل می‌شود به عنوان مثال مشخص نمودن حقوق پایه، حداقل دستمزد روزانه، مشخص کردن مبلغ اضافه کاری، ذخیره مرخصی و ساعت کاری در هفته، نمونه‌هایی از این قسمت است.

بخش داخلی که دارای جزئیات بیشتری است، منطبق با نوع فعالیت شرکت و یا موسسه تنظیم می‌شود. آیین نامه انضباطی در همه ارگان‌ها و سازمان‌ها یکی از اصول و شرایط قراردادن مسئولیت مشخص به بخش‌ها و نیروهای هر بخش را تعیین می‌کند.

به عنوان مثال یک شرکت تولیدی برای افزایش تولید خود می‌تواند عواملی را مشخص کند و به سمع و نظر همه کارکنان برسد. عواملی مانند مراقبت و نگهداری از تجهیزات و ابزارآلات و مطلع نمودن مسئولین جهت سرویس و تعطیلات و یا تلاش موفقیت آمیز و بالابردن سطح مهارت فردی در بهبود روند اجرای کار

 

 نتیجه

برخلاف تصور عموم افراد، آیین نامه‌های انضباطی کار تنها جنبه تنبیهی ندارند و می‌توانند دارای جوانب تشویقی نیز باشند. همچنین، تنبیهات نام‌برده‌شده هیچ‌وقت نمی‌توانند ریالی باشند و از کارکنان در قبال تخلفات، جریمه نقدی گرفته نمی‌شود؛ اما می‌تواند مزایا و تسهیلاتشان را کاهش داد. بنابراین، آیین نامه انضباط کار، یک نهاد قانونی، شفاف و کنترل‌شده است که علاوه بر حمایت از حقوق قشر کارگر، برخورد قانونی با کارگران متخلف را شفاف و به‌طور رسمی قابل پیش‌بینی می‌کند. بنابراین، این نهاد را بایستی به‌عنوان عنصری مدیریتی در یک سازمان جدی گرفت تا از مشکلات پیش رو جلوگیری کرد.

 

دانلود نمونه فرم آیین نامه انضباطی

دریافت فایل نمونه فرم آیین نامه ورد و پی دی اف انضباط کار

حمیدرضا برومند گفت:
با سلام خواهشمند است نسبت به ارسال فایل نمونه فرم آیین نامه انضباط کار اقدام فرمایید با تشکر
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز
    میتونید از انتهای مقاله دانلود کنید
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید