آموزش تصویری ثبت درخواست بازرسی بیمه از کارگاه

 

یکی از دغدغه‌های افراد و کارمندان بعد از استخدام در شرکت‌های مختلف به ویژه بخش‌های خصوصی، داشتن بیمه تامین اجتماعی است. به صورت اصولی بعد از قطعی شدن حضور یک فرد در یک شرکت یا ارگان، مدیران آن شرکت موظف به رد کردن بیمه آن فرد هستند. متاسفانه در سال‌های گذشته کارفرمایان با اشکال مختلف از انجام بیمه کارمندان خود سر باز زده‌اند. همین اتفاق کارمندان را نسبت به این موضوع حساس کرده است. ممکن است برای تان سوال شده باشد که در صورت بیمه نشدن‌تان در یک مجموعه چگونه درخواست بازرسی تامین اجتماعی داشته باشید یا آیا درخواست بازرسی تامین اجتماعی از محل اشتغال‌تان به چه صورت انجام می‌شود؟ برای تان مشکل‌ساز می‌شود یا خیر!

 

بازرسی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی برای مقابله با مشکلات احتمالی درمورد رد شدن بیمه‌های کارمندان و در نهایت حل آن از چندین روش استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها بازرسی تامین اجتماعی است. بازرسین این شرکت به صورت برنامه‌ریزی شده در چندین نوبت به شرکت‌ها سر می‌زنند. یکی از مواقعی که بازرس تامین اجتماعی به شرکت سر می‌زند، برای تعریف کد کارگاهی بیمه است. جدا از آن ممکن است به صورت سرزده و خودجوش یا در صورت تماس کارمندان با آن‌ها، برای حضور در یک شرکت وارد عمل شوند و به بررسی مشخصات و بیمه کارمندان بپردازند.

 

دلیل بازرسی از محل اشتغال چیست؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی با استفاده از بازرسان خود در تلاش است تا مشکلات بیمه‌ای کارمندان و کارگران را به حداقل برساند و آن‌ها بتوانند با شرایط بهتری در محل کار خود حاضر شوند. بازرس‌ها در صورت درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی توسط یک کارگر یا کارمند، سریعاَ در محل آن شرکت مربوطه حاضر می‌شوند تا بتوانند بعد از سرکشی به حل مشکل مربوطه بپردازند.

بازرسان دارای کارت شناسایی هستند و می‌توانند به راحتی و بدون اطلاع قبلی در هر شرکت و ارگانی حاضر شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون چالش خاصی از صحت اجرای قوانین مختلف بیمه‌ای اطمینان پیدا کنند.

 

چند نکته مهم در مورد بازرسی تامین اجتماعی از شرکت یا کارگاه

در ادامه به بررسی ۵ نکته مهم در مورد نحوه بازرسی‌های تامین اجتماعی از کارگاه و شرکت‌ها می‌پردازیم:

ارائه مدارک توسط بازرسین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که اصولاَ از طرف سازمان تامین اجتماعی و شعب آن رعایت می‌شود، حکم و کارت است. اگر هر بازرسی قصد سرکشی از یک کارگاه را داشته باشد، باید دارای کارت معتبر و حکم لازم از سوی آن سازمان باشد تا بتواند بدون مشکل و چالش نسبت به بازرسی اقدام کند.

بعد از آن می‌بایست با برخوردی محترمانه از کارفرمای مربوط درخواست کند تا برای بررسی های لازمه با او همکاری کنند. در مقابل نیز صاحبان کسب و کار باید به صورت کامل با بازرسان همکاری های لازم را داشته باشند. به این صورت بازرسی تامین اجتماعی از محل اشتغال به بهترین شکل انجام خواهد شد. در صورتی که درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی با مخالفت رییس آن مجموعه روبرو شود، گزارش این موضوع به سازمان تامین اجتماعی داده خواهد شد.

پرسیدن سوالات مرتبط در زمان بازرسی تامین اجتماعی

زمانی که ماموران برای بازرسی تامین اجتماعی از محل اشتغال یک شخص وارد عمل می‌شوند، فقط  می‌توانند در مورد بیمه و قوانین مربوط به سازمان تامین اجتماعی سوال کنند و کارفرما را به چالش بکشند. مامور بیمه در صورت مشاهده سایر مشکلات حق اظهار نظر یا دخالت در آن موضوع را ندارد. کارفرما نیز می تواند درمورد موضوعات عمومی به وی پاسخی ندهد.

بازرسان زمانی که نامه درخواست بازرسی را دریافت می کنند، می توانند در محل حضور پیدا کرده  و بعد از صحبت‌های ابتدایی با کارفرما، با تک تک کارمندان یا کارگران به مصاحبه بپردازند  تا از نبود مشکل اطمینان پیدا نمایند. در این زمینه می بایست با بازرس تامین اجتماعی حداکثر همکاری صورت بگیرد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازمان تامین و هر آنچه باید در مورد آن بدانید اینجا را کلیک کنید.

 

الویت بازرسی بیمه تامین اجتماعی از کدام کارگاه هاست؟

بر اساس بخشنامه 11/3 حسابرسی بیمه تامین اجتماعی، بازرسی از کارگاه‌ها به ترتیب اولویت زیر صورت می‌گیرد:

  •  قرارهای صادره از هیئت‌های تشخیص مطالبات
  •  موارد ارجاعی از مدیرعامل سازمان معاونت فنی و درآمد و اداره کل درآمد حق بیمه
  •  کارگاه‌های حائز شرایط صدور مفاصاحساب قرارداد بر اساس بازرسی
  •  شرکت‌ها و مؤسسات در حال تصفیه یا انحلال

 

اهمیت گزارش بازرسی بیمه در مراجع قضایی

یکی از اسناد معتبر و رسمی به هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم در مراجع قضایی مانند اداره کار و یا هیئت‌های حل اختلاف، گزارش بازرسی صورت گرفته توسط بیمه تامین اجتماعی است. یکی از مهم‌ترین موارد استناد به گزارش بیمه، تصمیم‌گیری برای حل اختلاف بین کارگر و کارفرما می‌باشد. از این رو همکاری با بازرسان بیمه و ارائه اطلاعات درست و دقیق از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

نامه اعتراض به بازرسی تامین اجتماعی

در صورت وارد شدن اطلاعات به صورت نادرست یا ناقص در سایت تامین اجتماعی،کارمندان و کارگران یا حتی خود کارفرمایان می توانند با استفاده از نامه به بازرسی انجام شده، شکایت خود را پیگیری نمایند. در صورتی که تایید درخواست آنها نتیجه دهد، باید اطلاعات اصلاح شود. لازم به ذکر است اعتراض به بازرسی تامین اجتماعی باید همراه مستندات قوی انجام شود؛ صرفاَ ادعای تنها نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.

 

در رابطه با کارگاه ها چند نوبتی نحوه انجام بازرسی چگونه است؟

در خواست انجام بازرسی در یک تاریخ برای نوبت های مختلف انجام گیرد، و حتی المقدور سعی شود در یک تاریخ معین از کارکنان شاغل در نوبت های مختلف صورت برداری گردد، علی ایحال در صورت عدم امکان انجام بازرسی در یک تاریخ چنانچه بازرسی در زمان های متفاوت انجام گردد تاریخ کلیه بازرسی ها می بایست تاریخ اولین بازرسی در سیستم ذخیره شود.

 

چند نکته مهم در مورد بازرسی تامین اجتماعی از شرکت یا کارگاه

در ادامه به بررسی ۵ نکته مهم در مورد نحوه بازرسی‌های تامین اجتماعی از کارگاه و شرکت‌ها می‌پردازیم:

 

الزام داشتن کد بیمه و بیمه شدن همه کارمندان

تمامی شرکت‌ها در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند، باید نسبت به تهیه کد بیمه کارگاهی اقدامات لازم را انجام دهند. بعد از آن باید یک به یک افراد کارمند در آن مجموعه را بیمه کنند و این قضیه قطعی و نهایی است. حتی با وجود درخواست خود کارمند مبنی بر عدم نیاز به بیمه تامین اجتماعی، وی نیز باید بیمه شود.اگر اقدامات لازم از سمت بیمه و بازرسین آن برای تعریف کد بیمه صورت نگرفت، این درخواست باید از سمت کارفرما یا کارمندان انجام شود. در این مورد حتی می‌توان به‌صورت پیامکی نیز درخواست بازرسی را ارائه داد تا بازرسان برای بازرسی به شرکت مربوطه مراجعه کنند.

 

 

پیشنهاد میشود مقاله حسابرسی بیمه تامین اجتماعی چیست و توسط چه سازمانی انجام میشود؟ را هم مطالعه کنید

 

 

 

چند نکته در خصوص بازرسی تامین اجتماعی

چند نکته زیر را در خصوص بازرسی تامین اجتماعی در نظر بگیرید:

  • برای دریافت کد کارگاهی جدید نیاز به بازرسی است.
  • برای درخواست بازرسی حضوری باید به درخواست خود را به دبیرخانه شعب تحویل دهید.
  • بازرسی افراد شاغل در شیفت شب توسط بازرسان سازمان در ساعات غیراداری انجام می‌شود.
  • بازرسی جهت احراز اشتغال بیمه شدگان، فعالیت کارگاه و تخصیص کد متمرکز ضروری است.
  • بازرسی قراردادهای پیمانکاری جهت اصالت قرارداد انجام می‌شود.
  • در صورتی که بازرس به محل کار شما بیاید و شما مشغول کار باشید، احتمال لغو بیمه بیکاری وجود دارد. البته امکان اعتراض وجود

 

نحوه انجام بازرسی بیمه از کارگاه ها

بازرس موسسه حسابرسی بیمه به منزله ضابط دادگستری است؛ از این رو کارفرما قانونا موظف است به صورت شایسته با وی برخورد نماید؛ همچنین کلیه اطلاعات درخواستی را در اختیار او قرار دهد. بازرسان هنگام مراجعه به کارگاه‌های اقتصادی اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

1. ارائه کارت شناسایی و معرفی خود

2. ارائه توضیحات لازم به کارفرما و کارگران مشمول بیمه تامین اجتماعی جهت بازرسی

3. تهیه گزارش بازرسی از کارگاه در دو نسخه

4. اخذ امضای کارفرما یا نماینده قانونی او؛ در صورت امتناع از امضای گزارش، عدم همکاری آنها در گزارش ثبت می‌شود.

5. اخذ امضای کارگرانی که نام آنها در گزارش درج شده است (در صورت تمایل)

6. تحویل نسخه دوم گزارش تنظیمی به کارفرما یا نماینده قانونی او؛ در صورت عدم حضور آنها گزارش به یکی از حاضران تحویل داده می‌شود.

نکته:گزارش تنظیمی بازرس بیمه ذاتا دارای اعتبار است؛ در صورت عدم امضای گزارش توسط کارفرما یا نماینده قانونی او و یا کارگران، اعتبار گزارش خدشه‌دار نمی‌شود.

 

افرادی که در کارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتغال به کار دارند و نوع شغل آنان ایجاب می نماید که در بیرون کارگاه حضور داشته باشند و به هنگام بازرسی از کارگاه این گونه کارگران در کارگاه نیستند تا اسامی آن ها در گزارش بازرسی درج گردد نحوه درج اسامی آنان در گزارشات بازرسی چگونه می باشد؟

در مورد کارگرانی که به هنگام بازرسی از کارگاه های گروه سوم (بخشنامه ۱ بازرسی کارگاه ها) در کارگاه حضور ندارند و اسامی آنان از سوی کارفرما یا سایر افراد شاغل اعلام می شود، درج اسامی آنان در گزارش بازرسی منوط به ارائه مدارک مستند مبنی بر اشتغال آنان در کارگاه و تحقیق و بررسی لازم از سوی بازرس و احراز اشتغال فرد می باشد. در غیر این صورت بازرس مجاز به درج نام آن ها در گزارش بازرسی نخواهد بود.

 

الزام وجود بیمه تامین اجتماعی برای داشتن بیمه تکمیلی

اگر قصد انجام یا رد کردن بیمه تکمیلی را دارید، باید ابتدا دارای بیمه‌های پایه‌ای مانند بیمه سلامت، ارتش یا بیمه تامین اجتماعی باشید. البته این بیمه دارای پوشش‌های کاملی نیست و ممکن است در برخی اوقات شما را با چالش مواجه کند.

لازم به ذکر است که شما بدون داشتن بیمه پایه نیز می توانید از بیمه تکمیلی هایی مانند بیمه تکمیلی بیمه دی نیز استفاده کنید و از بیمه تکمیلی گروهی و انفرادی و پوشش های آن بطور کامل بهره کند شوید. برای آشنایی بیشتر با پوشش های بیمه تکمیلی اینجا را کلیک کنید.

برای تکمیل کردن این پوشش‌ها نیاز به  خرید بیمه تکمیلی دارید. البته در بازرسی تامین اجتماعی، مسئله مربوط به بیمه تکمیلی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. برای خرید بیمه تکمیلی به بهترین قیمت می توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه کنید تا بعد از مقایسه و استعلام بین شرکت‌های مختلف، بیمه نامه خود را تهیه کنید.

 

 

پورتال سازمان بیمه تامین اجتماعی

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله حسابرسی تامین اجتماعی از دفاتر قانونی چگونه انجام می‌شود؟+ مثال را هم مطالعه کنید

 

 

 

مراحل ورود به پورتال غیر حضوری تامین اجتماعی

کارفرمایان و بیمه شدگان می‌توانند برای پیگیری یا درخواست و حتی اعتراض نسبت به بازرسی کارگاه ها به صورت الکترونیکی اقدام کرده و فرآیند مربوطه را انجام دهند. با وجود الکترونیکی شدن فرآیند بازرسی کارگاه ها دیگر نیازی به مراجعه به صورت حضوری در شعب بیمه تامین اجتماعی نیست.

کارفرمایان و بیمه شدگان می‌توانند به آدرس eservices.tamin.ir همان حساب کاربری و رمز عبور پورتال مشاهده سوابق به آدرس Sabeghe.tamin.ir مراجعه و ضمن ثبت نام در سایت فوق موارد ذیل را نیز پیگیری کنند:

۱- مشاهده بازرسی‌های انجام شده از کارگاه (لیستی که مشاهده خواهید کرد بر مبنای پورتال کد ملی نمایش داده خواهد شد)

۲-  درخواست اعتراض به بازرسیهای انجام شده (هم از طرف کارفرما و هم از طرف بیمه شده)

۳-  مشاهده اعتراضات انجام شده به بازرسی

۴- ثبت درخواست بازرسی برای افراد فاقد بازرسی

۵- چنانچه بیمه شده ای در کارگاهی مشغول به‌ کار بوده و کارفرمای مربوطه نسبت به ارسال لیست کارکرد و پرداخت حق بیمه به شعب سازمان اقدام ننماید؛ بیمه شده میتواند درخواست خود را در پورتال سایت فوق وارد نماید.

 

راهنمای پورتال غیر حضوری تامین اجتماعی برای پیگیری یا درخواست بازرسی

پس ورود به سایت، وارد منوی بیمه شدگان شده و زیرمنوی “بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال” را انتخاب کنید. همانند تصویر زیر این منو شامل گزینه های زیر است:

  •  مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان
  •  ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

 

بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال

 

۱- فرم مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان

بیمه شده می‌تواند از این فرم برای مشاهده بازرسی های انجام شده از کارگاه محل اشتغال خود استفاده کند. مواردی که در لیست مشاهده می‌شود اطلاعات بازرسی‌هایی است که بیمه شده در آن وجود دارد که با کلیک بر روی دکمه جزئیات می‌تواند اطلاعات بازرسی مربوط به شماره بیمه خود را مشاهده کند.

 

 

فرم مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان

 

دکمه جزئیات

با انتخاب این دکمه از رکورد مورد نظر، فایل گزارش بازرسی به‌صورت pdf باز شده که در آن بیمه شده می‌تواند جزئیات بازرسی مربوط به خود را ببیند.

 

 

 مشاهده برگه گزارش بازرسی

 

۲- فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

کاربر در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند از این فرم استفاده کند:

  •  تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نباشد.
  •  در کارگاهی مشغول به کار باشد اما وضعیت اشتغال خود را به سازمان اطلاع نداده باشد.
  •  بیمه شده از شماره کارگاه و شماره بیمه خود اطلاع نداشته و درخواست تغییر وضعیت اشتغال را دارد. که در این صورت می‌تواند درخواست بازرسی از کارگاه محل اشتغال خود را ثبت کند.

 

 

فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

 

کاربر می‌تواند پس از تکمیل مقادیر الزامی در فرم فوق، با کلیک بر روی دکمه تایید، اعتراض خود را ثبت کرده و به کمک کد پیگیری مشاهده شده از قسمت تامین اجتماعی من مراحل پیشرفت درخواست خود را پیگیری کند.

نکته:تمامی بیمه شدگان و کارگرانی که لیست بیمه آنها توسط کارفرمای مرتبط به سازمان ارسال نمی‌شود می‌توانند این فرم را تکمیل و درخواست بازرسی خود را از کارگاه مربوطه ارسال کنند و نیاز نیست که قبلا جز بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی باشد.

پس از ثبت اعتراض، درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجاد می گردد که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه اعتراض توسط پیامک به کاربر ارسال می‌شود.

 

آشنایی با منوی بازرسی های کارگاهی

همانند تصویر زیر این منو شامل گزینه زیر است:

مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

 

منوی بازرسی‌ های کارگاهی

 

فرم مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

در این فرم امکان مشاهده لیست بازرسی های انجام شده تامین اجتماعی از تمام کارگاه هایی که دارای ارتباط کارفرمایی با کاربر است، وجود دارد.

 

فرم مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

 

دکمه جزئیات

با انتخاب این دکمه از رکورد مورد نظر، فایل گزارش بازرسی تامین اجتماعی بصورت pdf باز میشود که در آن جزئیات بیمه‌شدگان و بازرسی کارگاهی انتخاب شده قابل رویت است.

 

نحوه ثبت اعتراض به بازرسی بیمه تامین اجتماعی

کارفرما می‌تواند برای آخرین بازرسی ثبت شده از کارگاه خود طبق جزئیات مشاهده شده، اعتراض ثبت کند. همانطور که در فرم مشاهده شده اطلاعات بیمه شده و کارگاه به کاربر نشان داده می‌شود. کافیست پس از پر کردن اطلاعات مورد نظر و ثبت شرح اعتراض بر روی دکمه تایید کلیک کند.

 

 

فرم ثبت اعتراض

 

نکته:در صورتیکه آخرین بازرسی تامین اجتماعی در سال جاری انجام شده باشد امکان ثبت اعتراض دارد. همچنین برای هر بازرسی میتوان یک اعتراض ثبت کرد.

پس از ثبت اعتراض درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجادشده که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه از طریق پیامک به کارفرما ارسال می‌شود.

 

مشاهده لیست درخواست‌ ها از قسمت تامین اجتماعی من

برای مشاهده لیست درخواست ها کافیست بیمه شده از صفحه نخست بر روی گزینه”تامین اجتماعی من” کلیک کند.

 

 

 

تامین اجتماعی من

در این قسمت بیمه شده می‌تواند از تمامی تعاملات خود با سازمان اطلاع یابد و درخواست‌های ثبت شده خود را رویت و وضعیت آنها را پیگیری کند.

 

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید